Để đạt điểm cao trong kỳ thi IELTS, kỹ năng viết đóng vai trò then chốt, đặc biệt với IELTS Writing Task 2 Phần 38, nơi thí sinh phải trình bày lập luận sắc bén và mạch lạc. Thống kê từ Hội đồng Anh cho thấy hơn 60% thí sinh gặp khó khăn trong việc tổ chức ý tưởng và sử dụng từ vựng học thuật. Việc nắm vững cấu trúc bài luận, kết hợp luyện tập chuyên sâu, sẽ giúp người học tối ưu hóa điểm số và tự tin chinh phục mục tiêu band 7.0+.
Đọc thêm: IELTS Writing Task 2 Phần 37.
Đề 1 IELTS Writing Task 2
Some people believe that the increasing use of technology in education is beneficial, while others argue that it has negative effects on students’ learning. Discuss both views and give your opinion.
Bài essay (Band 6.5)
In recent years, the role of technology in education has become a topic of debate. While some people claim that it enhances learning, others believe it harms students’ academic performance. This essay will discuss both perspectives before presenting my own view.
On the one hand, technology offers significant benefits to education. Firstly, it provides access to vast resources through the internet, allowing students to explore diverse materials beyond textbooks. For instance, online platforms like Khan Academy enable learners to study at their own pace. Additionally, technology facilitates interactive learning, such as through educational apps or virtual simulations, which can make complex subjects more engaging. These advantages suggest that technology can enhance academic outcomes for many students.
On the other hand, there are notable drawbacks to relying on technology. One major issue is that it can lead to distractions. For example, students may use their devices for social media instead of studying, which negatively affects their focus. Moreover, excessive screen time may cause health problems, such as eye strain or poor posture, impacting students’ well-being and ability to learn effectively. These concerns highlight the potential risks of overusing technology in education.
In my opinion, while technology has clear advantages, its negative effects cannot be ignored. I believe a balanced approach, where technology is used moderately alongside traditional methods, is the most effective way to support students’ learning.
In conclusion, technology in education has both benefits and drawbacks. By managing its use carefully, educators can maximize its potential while minimizing its negative impacts.
Chấm điểm (4 tiêu chí)
Task Response: 6.5
The essay addresses both views and provides a clear opinion, fulfilling the task requirements. However, the arguments lack depth, with examples (e.g., Khan Academy) being somewhat generic. To reach Band 7, more specific evidence or analysis is needed.
Coherence and Cohesion: 6.5
The essay is logically organized with clear paragraphing and linking words (e.g., “Firstly,” “Moreover”). However, transitions between ideas could be smoother, and some ideas are repeated (e.g., “negative effects”). Band 7 requires more varied cohesive devices and seamless flow.
Lexical Resource: 6.5
The vocabulary is appropriate, with some academic phrases (e.g., enhance academic outcomes), but it lacks variety and precision. There are no major errors, but using more sophisticated synonyms or collocations could push this to Band 7.
Grammatical Range and Accuracy: 6.5
The essay uses a range of sentence structures (simple, complex), but there are minor errors (e.g., article misuse in “the most effective way”). Accuracy is generally good, but Band 7 requires more consistent control and complex structures.
Phân tích từ vựng
- Access to vast resources
- Nghĩa tiếng Việt: Truy cập vào nguồn tài nguyên phong phú.
- Giải thích: Cụm từ này mang tính học thuật, thường dùng để chỉ khả năng tiếp cận thông tin hoặc tài liệu đa dạng. Trong bài, nó nhấn mạnh lợi ích của internet trong giáo dục. Để cải thiện, có thể dùng “wealth of resources” cho phong cách Band 7.
- Facilitates interactive learning
- Nghĩa tiếng Việt: Thúc đẩy học tập tương tác.
- Giải thích: “Facilitate” là động từ học thuật, nghĩa là “làm dễ dàng” hoặc “thúc đẩy.” Cụm này phù hợp khi nói về cách công nghệ hỗ trợ giáo dục. Tuy nhiên, cần chú ý danh từ đi kèm (“learning” phải là danh từ).
- Enhance academic outcomes
- Nghĩa tiếng Việt: Nâng cao kết quả học tập.
- Giải thích: “Enhance” là từ vựng học thuật thay thế cho “improve,” thường dùng trong ngữ cảnh giáo dục. “Academic outcomes” cụ thể hơn “results,” nhưng để đạt Band 7, có thể dùng “boost academic performance.”
- Lead to distractions
- Nghĩa tiếng Việt: Gây ra sự phân tâm.
- Giải thích: Cụm này chỉ nguyên nhân và hậu quả, thường dùng để mô tả tác động tiêu cực. Trong bài, nó phù hợp khi nói về nhược điểm của công nghệ. Có thể thay bằng “result in distractions” để đa dạng hóa.
- Cause health problems
- Nghĩa tiếng Việt: Gây ra vấn đề sức khỏe.
- Giải thích: Cụm từ đơn giản nhưng hiệu quả, thường dùng trong bài viết về tác động tiêu cực. Tuy nhiên, để đạt Band 7, cần cụm phức tạp hơn như “contribute to health issues.”
- Maximize its potential
- Nghĩa tiếng Việt: Tối đa hóa tiềm năng.
- Giải thích: Cụm này mang tính học thuật, dùng để nhấn mạnh việc sử dụng hiệu quả một thứ gì đó (ở đây là công nghệ). Phù hợp với kết luận, nhưng cần đảm bảo ngữ cảnh rõ ràng.
Phân tích ngữ pháp
- A balanced approach
- Giải thích tiếng Việt: Cụm danh từ này được dùng đúng trong bài, chỉ “cách tiếp cận cân bằng.” Tuy nhiên, bài thiếu mạo từ “a” ở một số chỗ tương tự (e.g., “balanced approach is effective” thay vì “a balanced approach”). Lỗi thiếu mạo từ là phổ biến ở Band 6.5, cần chú ý để đạt Band 7.
- May use their devices
- Giải thích tiếng Việt: Câu dùng động từ khuyết thiếu “may” để diễn tả khả năng, phù hợp ngữ cảnh. Tuy nhiên, bài không sử dụng nhiều cấu trúc điều kiện hoặc giả định phức tạp (e.g., “might have used”), khiến phạm vi ngữ pháp bị giới hạn. Band 7 yêu cầu đa dạng hơn.
- Which negatively affects their focus
- Giải thích tiếng Việt: Mệnh đề quan hệ “which” được dùng đúng, bổ nghĩa cho “social media.” Tuy nhiên, bài lặp lại cấu trúc “which” đơn giản, thiếu các mệnh đề quan hệ phức tạp hơn (e.g., reduced relative clauses). Để đạt Band 7, cần biến đổi linh hoạt.
- Is the most effective way
- Giải thích tiếng Việt: Câu này đúng ngữ pháp nhưng thiếu mạo từ “the” ở một số chỗ tương tự trong bài (e.g., “most effective way” thay vì “the most effective way”). Lỗi này nhỏ nhưng ảnh hưởng đến độ chính xác, cần sửa để đạt Band 7.
- Technology has clear advantages
- Giải thích tiếng Việt: Câu đơn giản, đúng ngữ pháp, nhưng bài thiếu các câu phức tạp hơn (e.g., câu có mệnh đề nhượng bộ: “Although technology has advantages, it…”). Band 7 yêu cầu xen kẽ câu đơn và phức tạp để thể hiện phạm vi ngữ pháp rộng.
Tổng kết & gợi ý cải thiện
Tổng kết: Bài viết đạt Band 6.5 nhờ đáp ứng yêu cầu đề bài, có cấu trúc rõ ràng và sử dụng từ vựng học thuật vừa phải. Tuy nhiên, lập luận chưa sâu, ví dụ còn chung chung, và ngữ pháp thiếu đa dạng. Các lỗi nhỏ như thiếu mạo từ hoặc lặp từ vựng cũng làm giảm điểm.
Gợi ý cải thiện để đạt Band 7:
- Sâu sắc hóa lập luận: Thêm ví dụ cụ thể (e.g., thay “Khan Academy” bằng một nghiên cứu hoặc số liệu cụ thể) và phân tích chi tiết hơn.
- Đa dạng từ vựng: Sử dụng đồng nghĩa hoặc cụm phức tạp hơn (e.g., “contribute to health issues” thay vì “cause health problems”).
- Mở rộng ngữ pháp: Kết hợp câu điều kiện, mệnh đề nhượng bộ, hoặc mệnh đề quan hệ rút gọn để tăng phạm vi.
- Tăng tính mạch lạc: Sử dụng các liên từ đa dạng hơn (e.g., “In contrast,” “As a result”) và tránh lặp ý.
Đề 2 IELTS Writing Task 2
Some people believe that the best way to improve public health is by increasing the number of sports facilities. Others, however, think that this would have little effect and other measures should be taken. Discuss both views and give your own opinion.
Bài essay (Band 6.5)
In recent years, public health has become a major concern in many countries. While some argue that building more sports facilities is the most effective solution, others believe that alternative measures are more beneficial. This essay will discuss both perspectives and provide my own viewpoint.
On the one hand, increasing sports facilities can encourage people to exercise more. Many individuals, especially those in urban areas, lack access to places where they can engage in physical activities. For example, constructing public gyms or sports fields could motivate residents to adopt a healthier lifestyle. Moreover, such facilities might foster community engagement, as people come together to participate in sports events. This approach seems practical because it directly addresses the issue of physical inactivity, which is a key factor in health problems like obesity.
On the other hand, some argue that sports facilities alone are insufficient. Many people may not use these facilities due to lack of time or motivation. Instead, other measures, such as raising awareness about healthy diets or improving healthcare systems, could be more effective. For instance, educational campaigns can teach people about balanced nutrition, which has a significant impact on overall health. Additionally, providing affordable medical check-ups can help detect health issues early, preventing serious consequences.
In my opinion, while sports facilities are helpful, a combination of approaches is necessary. Relying solely on one solution may not address the complex nature of public health issues. Therefore, governments should invest in both infrastructure and education to achieve better outcomes.
In conclusion, although sports facilities can promote physical activity, other measures like education and healthcare improvements are equally important. A balanced strategy is the key to improving public health effectively.
Chấm điểm (4 tiêu chí)
Task Response: 6.5
The essay addresses both views and provides a clear opinion, meeting the task requirements. However, some ideas, especially in Body 2, lack depth (e.g., “improving healthcare systems” is vague). Examples are relevant but not fully developed, limiting the score to 6.5.
Coherence and Cohesion: 6.5
The essay is logically organized with clear paragraphs and linking words (e.g., “On the one hand,” “Moreover”). However, transitions between ideas within paragraphs are sometimes abrupt (e.g., from community engagement to physical inactivity). This prevents a higher score.
Lexical Resource: 6.5
The vocabulary is appropriate with some academic phrases (e.g., “foster community engagement,” “significant impact”). However, word choice is occasionally repetitive (e.g., “health” multiple times), and there is limited use of higher-level vocabulary, keeping the score at 6.5.
Grammatical Range and Accuracy: 6.5
The essay uses a mix of simple and complex structures (e.g., conditional sentences, relative clauses). Errors are minor (e.g., “seems practical” could be “appears practical” for formality), but the range of structures is not wide enough for Band 7.
Phân tích từ vựng
- This approach
- Nghĩa tiếng Việt: Cách tiếp cận này
- Giải thích: Cụm từ học thuật dùng để chỉ một phương pháp hoặc giải pháp cụ thể trong lập luận. Trong bài, nó được dùng để nhấn mạnh ý tưởng về việc xây dựng cơ sở vật chất thể thao. Thường xuất hiện trong văn viết để tránh lặp từ “method” hoặc “solution.”
- Raising awareness
- Nghĩa tiếng Việt: Nâng cao nhận thức
- Giải thích: Cụm từ phổ biến trong bài viết IELTS khi thảo luận về giáo dục hoặc thay đổi hành vi xã hội. Trong bài, nó được dùng để đề cập đến việc giáo dục về chế độ ăn uống lành mạnh, phù hợp với ngữ cảnh học thuật.
- Significant impact
- Nghĩa tiếng Việt: Tác động đáng kể
- Giải thích: Cụm từ mang tính học thuật, dùng để nhấn mạnh tầm quan trọng của một yếu tố (ở đây là dinh dưỡng đối với sức khỏe). Thích hợp để thay thế các từ đơn giản như “big effect.”
- Preventing serious consequences
- Nghĩa tiếng Việt: Ngăn chặn hậu quả nghiêm trọng
- Giải thích: Cụm từ này được dùng để nói về việc phòng ngừa vấn đề, phù hợp khi thảo luận các giải pháp y tế hoặc xã hội. Trong bài, nó ám chỉ việc kiểm tra sức khỏe định kỳ để phát hiện sớm bệnh.
- Relying solely on
- Nghĩa tiếng Việt: Chỉ dựa vào
- Giải thích: Cụm từ học thuật dùng để phê bình việc phụ thuộc hoàn toàn vào một giải pháp. Trong bài, nó được dùng để lập luận rằng chỉ xây dựng cơ sở vật chất thể thao là chưa đủ.
Phân tích ngữ pháp
- Which is a key factor
- Giải thích tiếng Việt: Mệnh đề quan hệ này được dùng đúng để bổ sung thông tin về “physical inactivity” (tình trạng ít vận động). Cấu trúc này phổ biến trong văn học thuật để giải thích hoặc nhấn mạnh một ý. Tuy nhiên, bài viết có thể cải thiện bằng cách dùng thêm các mệnh đề quan hệ phức tạp hơn (e.g., “which, combined with…”).
- Could motivate residents
- Giải thích tiếng Việt: Động từ tình thái “could” được dùng đúng để diễn tả khả năng trong tương lai. Tuy nhiên, bài viết lặp lại “could” nhiều lần, làm giảm sự đa dạng. Thay bằng “might” hoặc “would” trong một số trường hợp sẽ tăng điểm.
- Providing affordable medical check-ups
- Giải thích tiếng Việt: Cấu trúc danh động từ (gerund) được dùng đúng để đề xuất giải pháp. Đây là cách viết học thuật phổ biến trong IELTS. Tuy nhiên, câu này thiếu sự mở rộng (e.g., thêm mệnh đề giải thích tại sao kiểm tra y tế giá rẻ lại quan trọng), làm giảm sức thuyết phục.
- Seems practical
- Giải thích tiếng Việt: Câu này đúng ngữ pháp nhưng từ “seems” mang tính khẩu ngữ, kém trang trọng trong văn viết học thuật. Thay bằng appears practical sẽ phù hợp hơn với Band 7. Đây là lỗi nhỏ nhưng ảnh hưởng đến tiêu chí Lexical Resource và Grammatical Accuracy.
Tổng kết & gợi ý cải thiện
Tổng kết: Bài viết đạt Band 6.5 nhờ cấu trúc rõ ràng, lập luận cơ bản phù hợp với đề bài, và sử dụng từ vựng học thuật vừa phải. Tuy nhiên, các ý chưa được phát triển sâu, một số từ lặp lại, và phạm vi ngữ pháp chưa đa dạng. Những lỗi này ngăn bài viết đạt Band 7.
Gợi ý cải thiện để đạt Band 7:
- Phát triển ý sâu hơn: Thêm ví dụ cụ thể hoặc số liệu giả định (e.g., “Studies show 60% of urban residents lack exercise spaces”) để tăng tính thuyết phục.
- Đa dạng từ vựng: Tránh lặp từ như “health” bằng cách dùng từ đồng nghĩa (e.g., “well-being,” “fitness”).
- Mở rộng cấu trúc ngữ pháp: Sử dụng câu phức tạp hơn, như câu điều kiện loại 2/3 hoặc mệnh đề quan hệ rút gọn (e.g., “Facilities, if strategically placed, could…”).
- Tăng tính trang trọng: Thay các từ/cụm khẩu ngữ như “seems practical” bằng “appears feasible” để phù hợp với văn học thuật.
Đề 3 IELTS Writing Task 2
Many people believe that technology has made our lives easier and more convenient. However, others argue that it has caused more problems than benefits. Discuss both views and give your own opinion.
Bài essay (Band 6.5)
Technology has become an essential part of modern life. While some people claim that it has simplified our daily tasks, others believe it has created more challenges. This essay will discuss both perspectives and provide my own viewpoint.
On the one hand, technology has greatly improved convenience and efficiency. For instance, smartphones allow people to communicate instantly, access information, and perform tasks like online shopping or banking. This has saved time and effort, making life more comfortable. Moreover, advancements in medical technology have improved healthcare, enabling early diagnosis and better treatments. However, not everyone has equal access to these technologies, which can widen the gap between rich and poor.
On the other hand, technology has caused several problems. Over-reliance on devices like smartphones can lead to addiction, reducing face-to-face interactions. For example, many young people spend hours on social media, which may affect their mental health. Additionally, technology has contributed to unemployment in some sectors, as machines replace human workers in factories. Cybersecurity threats, such as hacking, also create risks for individuals and businesses.
In my opinion, while technology has some negative effects, its benefits outweigh the drawbacks. It has transformed our lives for the better by improving communication, healthcare, and productivity. However, governments and individuals should address issues like addiction and job losses to maximize its advantages.
In conclusion, technology has both positive and negative impacts, but its ability to enhance convenience and efficiency makes it more beneficial. With proper management, its challenges can be minimized.
Chấm điểm (4 tiêu chí)
Task Response: 6.5
The essay addresses both views and provides a clear opinion with relevant examples (e.g., smartphones, medical technology). However, the discussion of negative aspects, such as unemployment, is underdeveloped, and the opinion could be supported with deeper reasoning to reach Band 7.
Coherence and Cohesion: 6.5
The essay is well-structured with clear paragraphs and linking words like “moreover” and “however.” Transitions are generally smooth, but some ideas (e.g., cybersecurity threats) are introduced abruptly, which slightly disrupts the flow.
Lexical Resource: 6.5
The vocabulary is appropriate for Band 6.5, with some academic phrases (e.g., simplified our daily tasks, contributed to unemployment). However, there is occasional repetition (e.g., “technology” used frequently), and more varied or precise vocabulary could elevate the score.
Grammatical Range and Accuracy: 6.5
The essay uses a range of sentence structures, including complex sentences, with mostly accurate grammar. Minor errors, such as “saved time and effort” (better as “saves time and effort” for consistency), do not impede meaning but prevent a higher score.
Phân tích từ vựng
- Simplified our daily tasks
- Nghĩa tiếng Việt: Đơn giản hóa các công việc hàng ngày.
- Giải thích: Cụm từ này mang tính học thuật, thường dùng để mô tả tác động tích cực của công nghệ hoặc cải tiến. Trong bài, nó nhấn mạnh tiện ích của công nghệ trong đời sống thường nhật.
- Saved time and effort
- Nghĩa tiếng Việt: Tiết kiệm thời gian và công sức.
- Giải thích: Cụm này diễn đạt lợi ích của việc sử dụng công nghệ, phù hợp trong ngữ cảnh thảo luận về hiệu quả. Tuy nhiên, cần chú ý dạng động từ (nên dùng “saves” để đồng nhất thì).
- Improved healthcare
- Nghĩa tiếng Việt: Cải thiện chăm sóc sức khỏe.
- Giải thích: Đây là cụm từ học thuật, thường xuất hiện trong các bài viết về tiến bộ công nghệ hoặc xã hội. Nó được dùng để minh họa lợi ích của công nghệ trong y học.
- Caused several problems
- Nghĩa tiếng Việt: Gây ra nhiều vấn đề.
- Giải thích: Cụm này dùng để chỉ tác động tiêu cực, phù hợp khi phân tích các nhược điểm trong bài IELTS. Nó giúp cân bằng quan điểm trong dạng Discussion essay.
- Contributed to unemployment
- Nghĩa tiếng Việt: Góp phần gây ra thất nghiệp.
- Giải thích: Cụm từ này mang tính học thuật, dùng để chỉ một nguyên nhân dẫn đến hệ quả xã hội. Trong bài, nó được dùng để chỉ nhược điểm của tự động hóa.
- Maximize its advantages
- Nghĩa tiếng Việt: Tối đa hóa lợi ích của nó.
- Giải thích: Cụm này diễn đạt ý tưởng khai thác tối đa tiềm năng, thường dùng trong ngữ cảnh đề xuất giải pháp. Nó giúp bài viết có tính thuyết phục hơn.
Phân tích ngữ pháp
- Saved time and effort
- Giải thích tiếng Việt: Cụm này sử dụng thì quá khứ đơn (“saved”), nhưng trong ngữ cảnh chung của bài, thì hiện tại đơn (“saves”) sẽ phù hợp hơn để diễn đạt tính chất thường xuyên của lợi ích công nghệ. Đây là lỗi nhỏ nhưng ảnh hưởng đến độ chính xác.
- Has contributed to unemployment
- Giải thích tiếng Việt: Cấu trúc hiện tại hoàn thành (“has + V3”) được dùng đúng để chỉ hành động bắt đầu trong quá khứ và vẫn có tác động hiện tại. Đây là điểm mạnh, nhưng bài cần thêm các cấu trúc phức tạp hơn để đạt Band 7.
- Can lead to addiction
- Giải thích tiếng Việt: Cấu trúc “can + động từ nguyên thể” thể hiện khả năng, được dùng chính xác trong ngữ cảnh. Tuy nhiên, câu này khá đơn giản; để cải thiện, có thể kết hợp với mệnh đề quan hệ hoặc câu điều kiện.
- Enabling early diagnosis and better treatments
- Giải thích tiếng Việt: Dùng phân từ hiện tại (“enabling”) để bổ nghĩa, cấu trúc này đúng và phù hợp với Band 6.5. Tuy nhiên, bài viết thiếu sự đa dạng trong các cấu trúc phân từ hoặc câu bị động để tăng điểm.
Tổng kết & gợi ý cải thiện
Tổng kết: Bài viết đạt Band 6.5 nhờ cấu trúc rõ ràng, lập luận cân bằng, và từ vựng phù hợp. Tuy nhiên, các lỗi nhỏ trong ngữ pháp (e.g., “saved” thay vì “saves”), sự lặp từ, và thiếu phân tích sâu ngăn bài đạt Band 7.
Gợi ý cải thiện để đạt Band 7:
- Task Response: Phát triển ý sâu hơn, ví dụ, giải thích cụ thể hơn về tác động của nghiện công nghệ hoặc đề xuất giải pháp cho thất nghiệp.
- Coherence and Cohesion: Sử dụng từ nối đa dạng hơn (e.g., “on the contrary”, “as a result”) và giới thiệu ý mới mượt mà hơn.
- Lexical Resource: Tránh lặp từ như “technology” bằng cách dùng từ đồng nghĩa (e.g., “innovations”, “digital tools”) và thêm từ vựng Band 7 như “exacerbate” hoặc “facilitate”.
- Grammatical Range: Dùng cấu trúc phức tạp hơn, như câu điều kiện (“If technology were managed better, issues could…”) hoặc câu bị động (“Jobs have been replaced by…”).
Đề 4 IELTS Writing Task 2
Many people believe that social media has a negative impact on mental health. Others argue that it provides significant benefits for communication and connection. Discuss both views and give your own opinion.
Bài essay (Band 6.5)
The rise of social media has sparked debates about its effects on society. Some argue that it harms mental health, while others believe it fosters communication and connection. This essay will discuss both perspectives and provide my own opinion.
On the one hand, critics of social media claim it negatively affects mental well-being. Spending excessive time online can lead to anxiety or depression, as people often compare themselves to idealized images on platforms like Instagram. For example, teenagers may feel inferior when they see perfect lifestyles online, which can lower their self-esteem. Moreover, cyberbullying on social media platforms can further worsen mental health issues.
On the other hand, supporters argue that social media enhances communication and builds relationships. Platforms like Facebook allow people to stay connected with friends and family across distances. For instance, someone living abroad can easily video call their loved ones, strengthening emotional bonds. Additionally, social media provides a space for sharing ideas and joining communities with similar interests, which can reduce feelings of loneliness.
In my opinion, social media has both positive and negative effects, but its impact depends on how it is used. Excessive use or exposure to harmful content can undermine mental well-being, but responsible use can promote connection. Governments and platforms should educate users about healthy online habits to maximize benefits.
In conclusion, while social media can harm mental health, it also offers valuable opportunities for communication. A balanced approach to its use is essential for ensuring its positive impact.
Chấm điểm (4 tiêu chí)
Task Response: 6.5
The essay addresses both views and provides a clear opinion. Arguments are relevant, with examples, but the discussion could be more developed (e.g., more detail on solutions or responsible use). The conclusion summarizes well but lacks originality.
Coherence and Cohesion: 6.5
The essay is logically structured with clear paragraphs. Linking words like “moreover” and “for instance” are used effectively. However, some transitions between ideas are abrupt, and cohesion could be improved with more varied connectors.
Lexical Resource: 6.5
The vocabulary includes academic phrases like “harms mental health” and “balanced approach.” Word choice is generally appropriate, but repetition of terms like “social media” and minor collocation errors prevent a higher score.
Grammatical Range and Accuracy: 6.5
The essay uses a mix of simple and complex sentences. Most are accurate, but minor errors (e.g., article misuse, subject-verb agreement) occur. These do not hinder understanding but limit the score to 6.5.
Phân tích từ vựng
- Harms mental health
- Nghĩa: Gây tổn hại sức khỏe tinh thần.
- Giải thích: Cụm từ học thuật, dùng để chỉ tác động tiêu cực đến trạng thái tâm lý. Thường xuất hiện trong các bài viết về công nghệ, xã hội. Ví dụ: “Excessive screen time harms mental health in young adults.”
- Fosters communication
- Nghĩa: Thúc đẩy giao tiếp.
- Giải thích: “Foster” mang nghĩa khuyến khích hoặc phát triển, phù hợp khi nói về lợi ích của công cụ hoặc hệ thống. Cụm này thường dùng trong ngữ cảnh tích cực. Ví dụ: “Social media fosters communication across cultures.”
- Worsen mental health issues
- Nghĩa: Làm trầm trọng các vấn đề sức khỏe tinh thần.
- Giải thích: Cụm từ chỉ sự gia tăng mức độ nghiêm trọng của vấn đề. “Worsen” là động từ học thuật, phù hợp khi thảo luận về tác động tiêu cực. Ví dụ: “Cyberbullying can worsen mental health issues.”
- Strengthening emotional bonds
- Nghĩa: Tăng cường mối quan hệ cảm xúc.
- Giải thích: Cụm từ diễn đạt lợi ích của giao tiếp, nhấn mạnh sự gắn kết tình cảm. Thích hợp cho các bài viết về xã hội, gia đình. Ví dụ: “Regular calls help in strengthening emotional bonds.”
- Undermine mental well-being
- Nghĩa: Làm suy yếu sức khỏe tinh thần.
- Giải thích: “Undermine” là động từ học thuật, mang nghĩa làm suy giảm dần. Dùng trong ngữ cảnh tiêu cực, đặc biệt khi nói về tác động gián tiếp. Ví dụ: “Negative comments can undermine mental well-being.”
- Balanced approach
- Nghĩa: Cách tiếp cận cân bằng.
- Giải thích: Cụm từ học thuật, thường dùng để đề xuất giải pháp hợp lý, cân nhắc cả ưu và nhược điểm. Phù hợp cho phần kết luận. Ví dụ: “A balanced approach is needed to regulate technology use.”
Phân tích ngữ pháp
- Spending excessive time online can lead to anxiety or depression
- Giải thích: Câu sử dụng cấu trúc “V-ing” làm chủ ngữ và động từ tình thái “can” để diễn đạt khả năng, đúng ngữ pháp. Tuy nhiên, để đạt Band 7, có thể thêm mệnh đề quan hệ hoặc câu phức tạp hơn (e.g., “Spending excessive time online, which exposes users to idealized images, can lead…”).
- Teenagers may feel inferior when they see perfect lifestyles online
- Giải thích: Câu sử dụng mệnh đề thời gian “when” và động từ tình thái “may” đúng ngữ pháp. Tuy nhiên, từ “perfect lifestyles” có thể không hoàn toàn tự nhiên; “idealized lifestyles” sẽ chính xác hơn về mặt collocation.
- Someone living abroad can easily video call their loved ones
- Giải thích: Câu đúng ngữ pháp, sử dụng phân từ hiện tại “living abroad” làm tính từ. Tuy nhiên, “their” có thể gây nhầm lẫn nếu xét về số ít/số nhiều (singular “someone”). Dùng “his/her” hoặc viết lại câu sẽ rõ ràng hơn.
- Governments and platforms should educate users about healthy online habits
- Giải thích: Câu sử dụng động từ khuyết thiếu “should” để đưa ra đề xuất, đúng ngữ pháp. Tuy nhiên, thiếu dấu phẩy trước “about” là lỗi nhỏ về dấu câu, có thể ảnh hưởng đến Band 7 nếu lặp lại.
- Its impact depends on how it is used
- Giải thích: Câu sử dụng mệnh đề danh từ “how it is used” làm tân ngữ, đúng ngữ pháp. Tuy nhiên, câu này khá đơn giản; thêm cấu trúc phức tạp hơn (e.g., câu điều kiện hoặc bị động) sẽ tăng điểm ngữ pháp.
Tổng kết & gợi ý cải thiện
Tổng kết: Bài viết đạt Band 6.5 nhờ cấu trúc rõ ràng, từ vựng phù hợp, và lập luận đáp ứng yêu cầu đề bài. Tuy nhiên, bài thiếu sự phát triển chi tiết trong các ý (đặc biệt là giải pháp sử dụng hợp lý), có một số lỗi ngữ pháp nhỏ, và từ vựng hơi lặp lại (“social media”).
Gợi ý cải thiện để đạt Band 7:
Kiểm tra độ chính xác: Chú ý lỗi nhỏ như collocation (“perfect lifestyles”) hoặc dấu câu để tăng độ chính xác.
Phát triển ý sâu hơn: Thêm ví dụ cụ thể hoặc giải thích chi tiết hơn về cách sử dụng mạng xã hội hợp lý (e.g., giới hạn thời gian, lọc nội dung).
Tăng tính đa dạng từ vựng: Tránh lặp từ như “social media” bằng cách dùng từ đồng nghĩa (“online platforms,” “digital networks”).
Sử dụng ngữ pháp phức tạp hơn: Thêm câu điều kiện, mệnh đề quan hệ, hoặc cấu trúc bị động để thể hiện phạm vi ngữ pháp rộng hơn.
Cải thiện liên kết: Sử dụng các từ nối học thuật hơn (“furthermore,” “as a result”) và đảm bảo chuyển ý mượt mà hơn.