Trong quá trình chinh phục IELTS, kỹ năng viết luôn được đánh giá là thách thức lớn đối với nhiều thí sinh, đặc biệt ở phần IELTS Writing Task 2 Phần 48, nơi yêu cầu không chỉ là ngữ pháp chuẩn xác mà còn là tư duy phản biện và khả năng triển khai luận điểm mạch lạc. Việc nắm vững cấu trúc bài viết, hiểu rõ các dạng đề phổ biến và phát triển ý tưởng chặt chẽ là yếu tố then chốt giúp nâng cao hiệu quả luyện thi.
Đọc thêm: IELTS Writing Task 2 Phần 47.
Đề 1 IELTS Writing Task 2
Some people believe that the increasing use of technology in education is beneficial, while others argue that it has negative effects on students’ learning. Discuss both views and give your own opinion.
Bài essay (Band 6.5)
The rise of technology in education has sparked debates about its impacts. While some argue it enhances learning, others believe it harms students’ abilities. This essay will discuss both perspectives and present my view.
On one hand, technology offers significant benefits in education. Online platforms provide access to vast resources, allowing students to learn at their own pace. For example, video tutorials and e-books help clarify complex topics. Moreover, technology fosters collaboration through tools like discussion forums, enabling students to share ideas globally. These advantages make learning more flexible and engaging, especially for those in remote areas.
On the other hand, excessive reliance on technology can hinder learning. Students may become distracted by social media or games during study time, reducing focus. Additionally, overusing digital devices might weaken critical thinking, as students often copy information without understanding it. For instance, many rely on search engines instead of analyzing problems themselves. This suggests technology can undermine independent learning.
In my opinion, technology is beneficial when used appropriately. It provides valuable tools but requires discipline to avoid distractions. Schools should teach students how to balance technology use and develop critical thinking skills.
In conclusion, while technology improves access to resources and collaboration, it can distract students and reduce independent thinking. I believe its benefits outweigh the drawbacks if used wisely. (218 words)
Chấm điểm (4 tiêu chí)
Task Response: 6.5
The essay addresses both views and provides a clear opinion, meeting the task requirements. However, the arguments lack depth, with examples being somewhat general (e.g., “Google Scholar”). To reach Band 7, more specific examples and deeper analysis are needed.
Coherence and Cohesion: 6.5
The essay is logically organized with clear paragraphing and basic linking words (e.g., “Firstly,” “Therefore”). However, transitions between ideas are sometimes abrupt, and cohesive devices are repetitive. Using a wider range of linking phrases would improve the score.
Lexical Resource: 6.5
The vocabulary is appropriate, with some academic phrases (e.g., “enhances learning,” “a wealth of information”). However, word choice is occasionally repetitive, and more precise or varied vocabulary could elevate the score to Band 7.
Grammatical Range and Accuracy: 6.5
The essay uses a mix of simple and complex sentences, with mostly accurate grammar. Minor errors (e.g., “might reduce critical thinking skills” could be clearer) and limited use of advanced structures prevent a higher score. More varied sentence structures would help.
Phân tích từ vựng
- enhances learning
- Nghĩa: Cải thiện việc học.
- Giải thích: Cụm này mang tính học thuật, thường dùng để mô tả sự cải thiện trong giáo dục hoặc kỹ năng. Trong bài, nó được dùng để nhấn mạnh lợi ích của công nghệ. Tuy nhiên, cần chú ý dùng từ đồng nghĩa như “improves learning” để tránh lặp từ.
- a wealth of information
- Nghĩa: Lượng thông tin phong phú.
- Giải thích: Cụm này phổ biến trong văn học thuật, thể hiện sự đa dạng và số lượng lớn của tài nguyên. Trong bài, nó được dùng đúng ngữ cảnh, nhưng nên kết hợp với từ như “abundance” để tăng tính đa dạng.
- boost their motivation
- Nghĩa: Tăng động lực.
- Giải thích: “Boost” là động từ mạnh, phù hợp để mô tả sự gia tăng nhanh chóng. Trong bài, cụm này phù hợp nhưng hơi thông dụng. Có thể thay bằng “stimulate enthusiasm” để đạt Band 7.
- valuable tool
- Nghĩa: Công cụ hữu ích.
- Giải thích: Cụm này được dùng để nhấn mạnh tầm quan trọng của công nghệ trong giáo dục. Tuy nhiên, nó khá phổ biến và cần thay bằng từ như “essential resource” để tăng tính học thuật.
- hinder effective learning
- Nghĩa: Cản trở việc học hiệu quả.
- Giải thích: “Hinder” là động từ học thuật, phù hợp để chỉ tác động tiêu cực. Trong bài, cụm này được dùng đúng nhưng có thể kết hợp với từ như “impede” để đa dạng hóa.
Phân tích ngữ pháp
- complex sentences (e.g., “For example, platforms like Google Scholar offer academic articles that support students’ studies.”)
- Giải thích: Câu phức được dùng đúng, kết hợp mệnh đề chính và phụ để giải thích ví dụ. Tuy nhiên, bài viết cần nhiều câu phức hơn với các cấu trúc như “not only… but also…” để đạt Band 7.
- modal verbs (e.g., “may interrupt study time”)
- Giải thích: Động từ khuyết thiếu “may” được dùng đúng để diễn tả khả năng. Tuy nhiên, bài viết chỉ dùng “may” và “might” mà không có các động từ như “could” hoặc “would,” làm hạn chế sự đa dạng.
- passive voice (e.g., “is seen as a valuable tool”)
- Giải thích: Câu bị động được dùng đúng để nhấn mạnh công nghệ là đối tượng được đánh giá. Tuy nhiên, bài viết thiếu các cấu trúc bị động phức tạp hơn, như “has been considered,” để tăng tính học thuật.
- minor error (e.g., “might reduce critical thinking skills” could be “might diminish students’ ability to think critically”)
- Giải thích: Câu này đúng ngữ pháp nhưng thiếu chính xác và rõ ràng. Cách diễn đạt mơ hồ làm giảm chất lượng. Để đạt Band 7, cần diễn đạt cụ thể hơn và tránh lỗi nhỏ như thế này.
Tổng kết & gợi ý cải thiện
Tổng kết: Bài viết đạt Band 6.5 nhờ cấu trúc rõ ràng, lập luận cơ bản, và từ vựng phù hợp. Tuy nhiên, các ý chưa được phát triển sâu, từ vựng và ngữ pháp thiếu đa dạng, và có một số lỗi nhỏ. (Một số nhận xét mang tính ước lượng vì không thể mô phỏng chính xác chấm điểm như người thật.)
Gợi ý cải thiện để đạt Band 7:
- Phát triển ý sâu hơn: Thêm ví dụ cụ thể (e.g., tên một ứng dụng giáo dục) và phân tích chi tiết hơn về lợi/hại của công nghệ.
- Đa dạng từ vựng: Sử dụng từ đồng nghĩa (e.g., thay “valuable” bằng “crucial”) và cụm học thuật nâng cao hơn.
- Tăng cấu trúc ngữ pháp: Dùng các cấu trúc như câu điều kiện loại 2/3, bị động phức tạp, hoặc “not only… but also…” để thể hiện sự linh hoạt.
- Cải thiện liên kết: Sử dụng các từ nối như “In contrast,” “Consequently” để chuyển ý mượt mà hơn.
Bằng cách tập trung vào những điểm này, bài viết có thể đạt Band 7 hoặc cao hơn.
Đề 2 IELTS Writing Task 2
Some people believe that the best way to improve public health is by increasing the number of sports facilities. Others, however, think that this would have little effect and that other measures are needed. Discuss both views and give your own opinion.
Bài essay (Band 6.5)
Public health is a crucial issue in many countries, and there are different opinions about how to improve it. Some people argue that building more sports facilities is the best solution, while others believe that this approach is not effective and other methods should be considered. This essay will discuss both views and present my opinion.
On the one hand, supporters of increasing sports facilities believe that it encourages people to exercise more. When there are more gyms, parks, or sports centers, individuals have easier access to physical activities. For example, a community with a new swimming pool may see more people swimming regularly, which can enhance their physical health. Moreover, sports facilities can create a culture of fitness, motivating people to adopt a healthier lifestyle. However, this solution may not work for everyone because some people lack time or interest in sports.
On the other hand, opponents argue that sports facilities alone cannot solve public health problems. They suggest that other measures, such as raising awareness about healthy eating or improving healthcare services, are more effective. For instance, educating people about balanced diets can prevent obesity, which is a major health issue. Additionally, not everyone can afford to use sports facilities, so focusing only on them may exclude certain groups. Therefore, a combination of solutions is necessary to address public health comprehensively.
In my opinion, while sports facilities are beneficial, they are not enough. A holistic approach, including education and better healthcare, is needed to tackle public health issues effectively. By combining these methods, governments can achieve better results.
In conclusion, both sides have valid points, but I believe that improving public health requires multiple strategies rather than relying only on sports facilities.
Chấm điểm (4 tiêu chí)
Task Response: 6.5
The essay addresses both views and provides a clear opinion, meeting the task requirements. However, some ideas (e.g., the impact of sports facilities) lack deeper development, and the opinion could be more nuanced to reach Band 7.
Coherence and Cohesion: 6.5
The essay is logically organized with clear paragraphs and uses linking words like “moreover” and “therefore.” However, transitions between ideas could be smoother, and some sentences feel repetitive or abrupt.
Lexical Resource: 6.5
The vocabulary is appropriate with some academic phrases (e.g., enhance their physical health, holistic approach). However, word choice is sometimes basic or repetitive, and more variety or precision could improve the score.
Grammatical Range and Accuracy: 6.5
The essay uses a range of sentence structures, including complex sentences. There are minor errors (e.g., article misuse, subject-verb agreement), but they do not impede communication. More consistent accuracy is needed for Band 7.
Phân tích từ vựng
- Enhance their physical health
- Nghĩa tiếng Việt: Cải thiện sức khỏe thể chất của họ.
- Giải thích: Cụm từ này mang tính học thuật, thường dùng để chỉ việc cải thiện một khía cạnh cụ thể (ở đây là sức khỏe). Nó phù hợp trong văn nghị luận khi thảo luận về lợi ích của các giải pháp. Ví dụ: “Regular exercise can enhance physical and mental well-being.”
- Raising awareness
- Nghĩa tiếng Việt: Nâng cao nhận thức.
- Giải thích: Đây là cụm từ phổ biến trong bài IELTS khi nói về giáo dục cộng đồng hoặc thay đổi hành vi. Nó thường đi với “about” (e.g., raising awareness about healthy diets). Cụm này thể hiện ý tưởng thuyết phục mà không quá phức tạp.
- Exclude certain groups
- Nghĩa tiếng Việt: Loại trừ một số nhóm người.
- Giải thích: Cụm từ này dùng để chỉ việc một chính sách hoặc giải pháp không bao gồm một số đối tượng, thường mang hàm ý tiêu cực. Trong ngữ cảnh học thuật, nó giúp chỉ ra hạn chế của một phương pháp. Ví dụ: “High costs may exclude low-income families from accessing services.”
- Holistic approach
- Nghĩa tiếng Việt: Cách tiếp cận toàn diện.
- Giải thích: Cụm từ học thuật, thường dùng để mô tả một phương pháp giải quyết vấn đề bằng cách xem xét tất cả các khía cạnh. Nó phù hợp khi kêu gọi một giải pháp đa chiều. Ví dụ: “A holistic approach to education includes both academic and emotional support.”
- Tackle public health issues
- Nghĩa tiếng Việt: Giải quyết các vấn đề sức khỏe cộng đồng.
- Giải thích: “Tackle” là động từ mạnh, thường dùng trong văn nghị luận để chỉ hành động mạnh mẽ đối phó với vấn đề. Cụm này phù hợp khi nói về các thách thức lớn như sức khỏe hoặc môi trường. Ví dụ: “Governments must tackle environmental pollution urgently.”
Phân tích ngữ pháp
- Complex sentences (e.g., “When there are more gyms, parks, or sports centers, individuals have easier access to physical activities.”)
- Giải thích tiếng Việt: Câu phức với mệnh đề phụ thuộc (when) được sử dụng đúng để giải thích lý do. Đây là điểm mạnh ở Band 6.5, nhưng cần đảm bảo mệnh đề phụ thuộc không lặp lại quá nhiều để tránh đơn điệu.
- Article misuse (e.g., “a major health issue” – đúng, nhưng có nguy cơ sai nếu viết “major health issue” ở chỗ khác.)
- Giải thích tiếng Việt: Việc sử dụng mạo từ (a/an/the) đôi khi không chính xác ở Band 6.5. Trong bài, mạo từ được dùng đúng ở hầu hết các trường hợp, nhưng cần chú ý tránh bỏ sót “a” trước danh từ số ít đếm được (e.g., “a culture of fitness”).
- Subject-verb agreement (e.g., “a community with a new swimming pool may see” – đúng, nhưng dễ sai nếu viết “a community… see”).
- Giải thích tiếng Việt: Sự hòa hợp giữa chủ ngữ và động từ là vấn đề phổ biến. Trong bài, các động từ phù hợp với chủ ngữ, nhưng cần cẩn thận với chủ ngữ số ít đi với động từ số ít (e.g., “is” thay vì “are” cho “community”).
Tổng kết & gợi ý cải thiện
The essay achieves a solid Band 6.5, with clear structure, relevant ideas, and appropriate language. However, it falls short of Band 7 due to limited idea development, repetitive vocabulary, and minor grammatical inaccuracies. To improve to Band 7:
- Develop ideas further: Provide more specific examples or consequences (e.g., explain how healthy eating campaigns have worked in specific countries).
- Vary vocabulary: Use synonyms or more precise terms (e.g., replace “improve” with “bolster” or “ameliorate” in some cases).
- Enhance cohesion: Use a wider range of cohesive devices (e.g., “in contrast,” “consequently”) and avoid abrupt transitions.
- Improve accuracy: Minimize small errors by practicing article use and subject-verb agreement.
Đề 3 IELTS Writing Task 3
Some people believe that the best way to improve public health is by increasing the number of sports facilities. Others, however, think that this would have little effect and other measures are needed. Discuss both views and give your own opinion.
Bài essay (Band 6.5)
Improving public health is a pressing issue in many societies. Some argue that building more sports facilities is the best solution, while others believe this approach is ineffective and alternative measures are required. This essay will discuss both perspectives and present my view.
On the one hand, increasing sports facilities can encourage physical activity. Many people, especially in urban areas, lack access to gyms or parks, which discourages them from exercising. For instance, constructing public gyms or running tracks could motivate individuals to adopt a healthier lifestyle. Moreover, such facilities might foster community engagement, as people gather to exercise together, creating a supportive environment. However, this solution may not work for everyone, as some people lack time or motivation to use these facilities.
On the other hand, critics argue that sports facilities alone cannot solve the problem. They suggest that raising awareness about healthy habits, such as proper nutrition or regular sleep, is more effective. For example, educational campaigns in schools or workplaces could teach people how to maintain a balanced diet, which has a direct impact on health. Additionally, improving healthcare services, like providing free check-ups, could address health issues early. These measures target a wider population, including those uninterested in sports.
In my opinion, while sports facilities are beneficial, other measures like education and healthcare improvements are more sustainable solutions. A combination of both approaches would likely yield the best results.
In conclusion, although sports facilities can promote physical activity, other strategies such as awareness campaigns and better healthcare are equally important. A balanced approach is necessary to enhance public health effectively.
Chấm điểm (4 tiêu chí)
Task Response: 6.5
The essay addresses both views and provides a clear opinion. It includes relevant ideas, but the arguments are somewhat general and lack deeper development. Examples are present but not fully elaborated, which limits the score to 6.5.
Coherence and Cohesion: 6.5
The essay is logically organized with clear paragraphing. Linking words like “for instance” and “moreover” are used, but transitions between ideas could be smoother. Some repetition of ideas slightly affects cohesion.
Lexical Resource: 6.5
The vocabulary is appropriate, with some academic phrases like pressing issue and sustainable solutions. However, word choice is occasionally repetitive, and more variety or precision could push this to Band 7.
Grammatical Range and Accuracy: 6.5
A range of sentence structures is used, including complex sentences. However, minor errors (e.g., article misuse or awkward phrasing) and limited use of advanced structures prevent a higher score.
Phân tích từ vựng
- Pressing issue
- Nghĩa: Vấn đề cấp bách
- Giải thích: Cụm từ học thuật dùng để chỉ một vấn đề quan trọng cần giải quyết ngay. Thường xuất hiện trong phần giới thiệu để nhấn mạnh tầm quan trọng của chủ đề. Ví dụ: “Unemployment is a pressing issue in many countries.”
- Encourage physical activity
- Nghĩa: Khuyến khích hoạt động thể chất
- Giải thích: Cụm từ này phù hợp khi thảo luận về lợi ích của thể thao hoặc lối sống lành mạnh. Nó mang tính học thuật và thường dùng trong bài viết về sức khỏe.
- Foster community engagement
- Nghĩa: Thúc đẩy sự gắn kết cộng đồng
- Giải thích: Cụm này dùng để chỉ việc tạo ra môi trường nơi mọi người cùng tham gia. Thích hợp trong ngữ cảnh xã hội hoặc sức khỏe cộng đồng.
- Raising awareness
- Nghĩa: Nâng cao nhận thức
- Giải thích: Một cụm từ phổ biến trong bài IELTS khi nói về giáo dục hoặc thay đổi hành vi. Nó thường đi với “about” (e.g., raising awareness about healthy diets).
- Sustainable solutions
- Nghĩa: Giải pháp bền vững
- Giải thích: Dùng để chỉ các biện pháp lâu dài, hiệu quả. Thường xuất hiện trong bài viết về môi trường hoặc các vấn đề xã hội.
Phân tích ngữ pháp
- Complex sentences
- Giải thích: Bài viết sử dụng câu phức (e.g., “Moreover, such facilities might foster community engagement, as people gather to exercise together”). Đây là điểm mạnh ở Band 6.5, nhưng số lượng câu phức còn hạn chế và đôi khi thiếu chính xác. Để đạt Band 7, cần đa dạng hơn và giảm lỗi nhỏ.
- Article misuse
- Giải thích: Có lỗi nhỏ về mạo từ, ví dụ: “a healthier lifestyle” đúng, nhưng trong một số trường hợp khác, bài có thể thiếu mạo từ hoặc dùng sai (e.g., “improving healthcare services” có thể rõ hơn nếu là “the healthcare services”). Đây là lỗi phổ biến ở Band 6.5.
- Modal verbs
- Giải thích: Bài sử dụng động từ khuyết thiếu như “could” và “might” (e.g., “could motivate individuals”). Cách dùng đúng nhưng đơn giản. Để đạt Band 7, nên kết hợp với các cấu trúc như “may have + past participle” để tăng độ phức tạp.
Tổng kết & gợi ý cải thiện
Tổng kết: Bài viết đạt Band 6.5 nhờ cấu trúc rõ ràng, từ vựng phù hợp, và lập luận cơ bản. Tuy nhiên, các ý chưa được phát triển sâu, từ vựng hơi lặp lại, và một số lỗi ngữ pháp nhỏ làm giảm chất lượng.
Gợi ý cải thiện để đạt Band 7:
- Phát triển ý sâu hơn: Thêm ví dụ cụ thể hoặc số liệu minh họa (e.g., “Studies show that 60% of urban residents lack access to sports facilities”).
- Đa dạng từ vựng: Sử dụng từ đồng nghĩa hoặc cụm nâng cao hơn (e.g., thay “encourage” bằng “promote” hoặc “stimulate”).
- Tăng độ phức tạp ngữ pháp: Dùng các cấu trúc như câu điều kiện loại 2/3 hoặc câu bị động nâng cao.
- Cải thiện cohesion: Sử dụng từ nối linh hoạt hơn (e.g., “in contrast” thay vì lặp lại “however”).
Đề 4 IELTS Writing Task 4
Some people believe that the best way to reduce crime is to give longer prison sentences. Others, however, think that there are better alternative ways to reduce crime. Discuss both views and give your own opinion.
Bài essay (Band 6.5)
Crime is a serious issue in many societies, and there are different opinions about how to tackle it. Some people argue that longer prison sentences are the best solution, while others believe that alternative methods are more effective. This essay will discuss both views and explain why I think a combination of approaches is better.
On the one hand, supporters of longer prison sentences claim that they deter criminals from committing crimes. When offenders know they will face many years in prison, they may think twice before breaking the law. For example, in some countries with strict punishments, crime rates are lower. Additionally, keeping dangerous criminals in prison for a long time ensures public safety, as they cannot harm society while locked up.
On the other hand, others argue that alternative methods, such as education and rehabilitation programs, are more effective. These programs can address the root causes of crime, such as poverty or lack of skills. For instance, teaching prisoners job skills can help them find work after release, reducing the chance of reoffending. Moreover, community service or counseling can be better for minor offenders, as they avoid the negative effects of prison life.
In my opinion, while longer sentences are necessary for serious crimes, alternative methods should be used for less serious offenders. This combination can both punish and reform criminals, creating a safer society. In conclusion, a balanced approach is the most effective way to reduce crime.
Chấm điểm (4 tiêu chí)
Task Response: 6.5
The essay addresses both views and provides a clear opinion, meeting the task requirements. However, the arguments lack depth, with examples being general (e.g., “some countries”). The conclusion is clear but repetitive, limiting the score to 6.5.
Coherence and Cohesion: 6.5
The essay has a logical structure with clear paragraphs. Linking words like “for example” and “moreover” are used, but transitions between ideas (e.g., from prison to rehabilitation) are slightly abrupt. Some repetition of ideas reduces fluency.
Lexical Resource: 6.5
The vocabulary is appropriate, with some academic words (e.g., deter, address the root causes). However, word choice is sometimes repetitive (e.g., “crime” used multiple times), and there are no higher-level synonyms or collocations to push the score to 7.
Grammatical Range and Accuracy: 6.5
The essay uses a mix of simple and complex sentences, with mostly accurate grammar. Minor errors, such as “they cannot harm society while locked up” (slightly informal phrasing), and limited use of advanced structures prevent a higher score.
Phân tích từ vựng
- Tackle
- Nghĩa tiếng Việt: Giải quyết, xử lý.
- Giải thích: Động từ này thường dùng trong văn học thuật để chỉ việc đối phó với một vấn đề lớn, như tội phạm hoặc ô nhiễm. Ví dụ: “Governments must tackle environmental issues.” Trong bài, “tackle” được dùng đúng để mở bài, nhưng có thể thay bằng “address” để đa dạng từ vựng.
- Deter
- Nghĩa tiếng Việt: Ngăn chặn, răn đe.
- Giải thích: Thường dùng để nói về việc ngăn ngừa hành vi không mong muốn, đặc biệt trong ngữ cảnh luật pháp. Ví dụ: “Harsh penalties deter crime.” Trong bài, từ này được dùng chính xác nhưng lặp lại ý tưởng đơn giản.
- Ensures public safety
- Nghĩa tiếng Việt: Đảm bảo an toàn công cộng.
- Giải thích: Cụm từ này mang tính học thuật, thường xuất hiện trong các bài viết về chính sách hoặc luật pháp. Trong bài, cụm này phù hợp nhưng hơi chung chung, thiếu ví dụ cụ thể để tăng tính thuyết phục.
- Address the root causes
- Nghĩa tiếng Việt: Giải quyết nguyên nhân gốc rễ.
- Giải thích: Cụm từ này rất học thuật, thường dùng khi thảo luận về các vấn đề xã hội. Trong bài, cụm này được dùng tốt, nhưng thiếu giải thích chi tiết về “root causes” như nghèo đói hay giáo dục.
- Reform
- Nghĩa tiếng Việt: Cải tạo, cải thiện.
- Giải thích: Động từ này thường dùng để nói về việc thay đổi hành vi hoặc hệ thống, như cải tạo tội phạm. Trong bài, “reform” được dùng đúng nhưng có thể bổ sung từ đồng nghĩa như “rehabilitate” để tăng điểm.
Phân tích ngữ pháp
- They cannot harm society while locked up
- Giải thích tiếng Việt: Câu này đúng ngữ pháp nhưng cụm “while locked up” hơi thông tục, không phù hợp hoàn toàn với văn phong học thuật. Thay bằng “while incarcerated” sẽ trang trọng hơn. Lỗi này không nghiêm trọng nhưng ảnh hưởng đến ấn tượng tổng thể.
- When offenders know they will face many years in prison
- Giải thích tiếng Việt: Đây là câu điều kiện (Type 1), dùng đúng để diễn tả khả năng thực tế. Tuy nhiên, cụm “many years” hơi chung chung. Có thể dùng “lengthy prison sentences” để tăng tính học thuật và chính xác.
- Teaching prisoners job skills can help them find work
- Giải thích tiếng Việt: Câu này sử dụng danh động từ (teaching) làm chủ ngữ, thể hiện cấu trúc phức tạp phù hợp Band 6.5. Tuy nhiên, câu này thiếu liên kết với ý trước, khiến đoạn văn hơi rời rạc. Có thể thêm “For instance” để cải thiện.
Tổng kết & gợi ý cải thiện
Tổng kết: Bài viết đạt Band 6.5 nhờ cấu trúc rõ ràng, từ vựng phù hợp, và lập luận cơ bản. Tuy nhiên, các lỗi nhỏ trong ngữ pháp, sự lặp lại từ vựng, và thiếu ví dụ cụ thể khiến bài viết chưa đạt Band 7. (Nhận xét này dựa trên tiêu chí Cambridge, nhưng một số yếu tố như mức độ thuyết phục có thể phụ thuộc vào giám khảo.)
Gợi ý cải thiện để đạt Band 7:
- Task Response: Thêm ví dụ cụ thể (e.g., tên quốc gia hoặc số liệu giả định) để tăng tính thuyết phục. Phát triển ý sâu hơn, như giải thích tại sao giáo dục hiệu quả hơn tù đày.
- Coherence and Cohesion: Sử dụng từ nối đa dạng hơn (e.g., “in contrast,” “consequently”) và đảm bảo chuyển ý mượt mà giữa các đoạn.
- Lexical Resource: Tránh lặp từ “crime” bằng cách dùng đồng nghĩa như “offense” hoặc “delinquency.” Thêm 1–2 cụm từ Band 7 như “mitigate criminal behavior”.
- Grammatical Range: Dùng nhiều cấu trúc phức tạp hơn, như câu điều kiện kết hợp (If… had…, would have…) hoặc câu bị động (Criminals should be rehabilitated through…). Kiểm tra kỹ các cụm từ thông tục.