Kỹ năng viết trong kỳ thi IELTS luôn là thử thách lớn đối với thí sinh, đặc biệt ở band 6.0 trở lên, khi yêu cầu tư duy phản biện và diễn đạt mạch lạc ngày càng cao. IELTS Writing Task 2 Phần 57 nhấn mạnh khả năng xây dựng lập luận chặt chẽ, sử dụng từ vựng học thuật và cấu trúc câu linh hoạt. Để đạt điểm cao, người học cần nắm vững chiến lược phân tích đề bài và quản lý thời gian hiệu quả, đảm bảo bài viết thuyết phục và đúng trọng tâm.
Đọc thêm: IELTS Writing Task 2 Phần 56
Đề 1 IELTS Writing Task 2
Some people believe that the best way to improve public health is by increasing the number of sports facilities. Others, however, think that this would have little effect and other measures are needed. Discuss both views and give your own opinion.
Bài essay (Band 6.5)
Public health is a significant concern in many countries. While some argue that building more sports facilities is the best solution, others believe that this approach is ineffective and alternative measures are necessary. This essay will discuss both perspectives and provide my own view.
On the one hand, increasing sports facilities can encourage physical activity. Many people lack access to places where they can exercise, so providing gyms or sports fields could motivate them to stay active. For instance, communities with public parks often see higher participation in sports, which improves fitness levels. Moreover, such facilities can foster a culture of health awareness, as people are reminded to prioritize their well-being. Therefore, this solution could have a positive impact on public health.
On the other hand, some argue that sports facilities alone are insufficient. Not everyone is interested in sports, and other factors like poor diet or stress also harm health. For example, educational campaigns about healthy eating or mental health programs might address these issues more effectively. Additionally, many people may not use sports facilities due to lack of time or motivation. Thus, a broader approach, including lifestyle education, is needed to tackle public health problems.
In my opinion, while sports facilities are beneficial, they are not enough. Combining them with health education and stress management programs would be more effective. This holistic approach can address various aspects of health, ensuring better outcomes.
In conclusion, although sports facilities can promote physical activity, other measures like education are equally important. A balanced strategy is essential for improving public health.
Chấm điểm (4 tiêu chí)
Task Response: 6.5
The essay addresses both views and provides a clear opinion. It includes relevant ideas, but some points (e.g., lack of motivation) are underdeveloped, limiting depth. The conclusion summarizes the argument well but lacks nuance.
Coherence and Cohesion: 6.5
The essay is logically organized with clear paragraphs. Linking words like “moreover” and “therefore” are used, but transitions between ideas (e.g., from sports facilities to diet) could be smoother. Some repetition of ideas reduces fluency.
Lexical Resource: 6.5
The vocabulary is appropriate, with some academic phrases like “foster a culture” and “holistic approach.” However, word choice is sometimes repetitive (e.g., “health” multiple times), and more variety could enhance the score.
Grammatical Range and Accuracy: 6.5
The essay uses a mix of simple and complex sentences. Most structures are accurate, but minor errors (e.g., article misuse in “a culture of health awareness”) and limited use of advanced grammar prevent a higher score.
Phân tích từ vựng
- Foster a culture
- Nghĩa tiếng Việt: Thúc đẩy một văn hóa.
- Giải thích: Cụm từ này được dùng trong văn học thuật để chỉ việc xây dựng hoặc khuyến khích một xu hướng hoặc giá trị trong xã hội, ví dụ: “foster a culture of innovation.” Trong bài, nó nhấn mạnh việc tạo thói quen chú trọng sức khỏe.
- Physical activity
- Nghĩa tiếng Việt: Hoạt động thể chất.
- Giải thích: Thuật ngữ phổ biến trong các bài viết về sức khỏe, dùng để chỉ các hoạt động như tập thể dục hoặc chơi thể thao. Cụm này trang trọng hơn “exercise” và phù hợp với văn IELTS.
- Holistic approach
- Nghĩa tiếng Việt: Phương pháp toàn diện.
- Giải thích: Dùng để chỉ cách tiếp cận giải quyết vấn đề một cách toàn diện, xem xét nhiều khía cạnh. Trong bài, nó ám chỉ việc kết hợp nhiều giải pháp để cải thiện sức khỏe.
- Health awareness
- Nghĩa tiếng Việt: Nhận thức về sức khỏe.
- Giải thích: Cụm từ này chỉ sự hiểu biết hoặc quan tâm đến các vấn đề sức khỏe. Nó thường xuất hiện trong các bài viết về y tế công cộng, giúp tăng tính học thuật.
- Tackle public health problems
- Nghĩa tiếng Việt: Giải quyết các vấn đề sức khỏe cộng đồng.
- Giải thích: “Tackle” mang nghĩa mạnh mẽ, thường dùng trong văn học thuật để chỉ việc đối mặt và giải quyết vấn đề. Cụm này phù hợp khi nói về các thách thức lớn như sức khỏe cộng đồng.
Phân tích ngữ pháp
- Complex sentences
- Giải thích tiếng Việt: Câu phức, kết hợp mệnh đề chính và phụ, được dùng nhiều trong bài (e.g., “Many people lack access to places where they can exercise”). Cấu trúc này đúng ngữ pháp và tăng tính học thuật, nhưng bài thiếu sự đa dạng trong cách kết hợp mệnh đề, ví dụ, chưa dùng nhiều câu có mệnh đề quan hệ rút gọn.
- Article misuse
- Giải thích tiếng Việt: Lỗi sai trong bài: “a culture of health awareness” đúng, nhưng cụm này có thể gây nhầm lẫn nếu viết sai thành “the culture” (không xác định cụ thể). Người viết cần chú ý xác định danh từ chung hay riêng để dùng mạo từ chính xác.
- Modal verbs
- Giải thích tiếng Việt: Bài sử dụng động từ khuyết thiếu như “could” và “would” (e.g., “could motivate them to stay active”). Chúng đúng ngữ pháp và phù hợp để diễn đạt khả năng hoặc giả định, nhưng bài chưa tận dụng các động từ như “might” hoặc “should” để đa dạng hóa.
Tổng kết & gợi ý cải thiện
The essay achieves Band 6.5 due to its clear structure, relevant arguments, and appropriate vocabulary. However, it lacks depth in some ideas and variety in language, which prevents a higher score. To reach Band 7:
- Develop ideas further: Add specific examples or consequences (e.g., how stress management programs work).
- Vary vocabulary: Use synonyms for “health” (e.g., “well-being”) and more collocations.
- Improve transitions: Use phrases like “in contrast” or “consequently” to connect ideas smoothly.
- Diversify grammar: Include advanced structures like passive voice or reduced relative clauses.
(Note: Some comments are estimates, as human examiners may interpret nuances differently.)
Đề 2 IELTS Writing Task 2
Some people believe that governments should invest more in public transportation to solve traffic problems in cities. Others, however, think that building more roads is a better solution. Discuss both views and give your own opinion.
Bài essay (Band 6.5)
Traffic congestion is a growing issue in many cities, and there are different opinions on how to tackle it. Some argue that governments should prioritize public transportation, while others believe that constructing more roads is more effective. This essay will discuss both perspectives and present my own view.
On the one hand, investing in public transportation can significantly reduce traffic problems. By improving buses, trains, and subways, governments can encourage people to leave their cars at home. For example, cities like Singapore have efficient public transport systems, which lead to less congestion and pollution. Moreover, public transport is more environmentally friendly because it reduces carbon emissions. However, building and maintaining these systems can be expensive, and it may take years to see results.
On the other hand, some people argue that building more roads is a better solution. Wider roads and new highways can accommodate more vehicles, which may ease traffic flow in the short term. For instance, in some developing countries, new road projects have reduced travel time. However, this approach may not be sustainable, as more roads often lead to more cars, causing congestion again in the long run.
In my opinion, investing in public transportation is the better option. It not only addresses traffic issues but also promotes a sustainable future. While building roads may provide temporary relief, it does not solve the root cause of congestion.
In conclusion, although both solutions have merits, I believe that improving public transportation is more effective for reducing traffic problems and creating environmentally friendly cities.
Chấm điểm (4 tiêu chí)
Task Response: 6.5
The essay addresses the task by discussing both views and providing a clear opinion. The arguments are relevant, but the discussion lacks depth, with examples (e.g., Singapore) being slightly generic. The conclusion summarizes the points but could be more impactful.
Coherence and Cohesion: 6.5
The essay is logically organized with clear paragraphs. Linking words like “moreover” and “however” are used appropriately, but transitions between ideas could be smoother. Some repetition (e.g., “traffic problems”) reduces fluency.
Lexical Resource: 6.5
The vocabulary is adequate, with some academic phrases like “environmentally friendly” and “sustainable future”. However, word choice is sometimes repetitive (e.g., “congestion”), and more variety or precision could elevate the score.
Grammatical Range and Accuracy: 6.5
The essay uses a mix of simple and complex sentences, such as “which lead to less congestion”. There are minor errors (e.g., “lead” instead of “leads”), and more varied structures could improve the score.
Phân tích từ vựng
- Investing in public transportation
- Nghĩa tiếng Việt: Đầu tư vào giao thông công cộng.
- Giải thích: Cụm từ này thường dùng trong văn nghị luận để nói về việc phân bổ ngân sách cho các hệ thống như xe buýt, tàu điện. Trong bài, cụm này được dùng để mở đầu lập luận, thể hiện ý tưởng chính một cách học thuật.
- Environmentally friendly
- Nghĩa tiếng Việt: Thân thiện với môi trường.
- Giải thích: Đây là tính từ phổ biến trong bài viết về môi trường, dùng để mô tả các giải pháp giảm tác động tiêu cực đến thiên nhiên. Trong bài, nó được dùng để nhấn mạnh lợi ích của giao thông công cộng.
- Building more roads
- Nghĩa tiếng Việt: Xây dựng thêm đường.
- Giải thích: Cụm danh động từ này được dùng để diễn đạt một giải pháp cụ thể. Trong ngữ cảnh học thuật, nó phù hợp khi thảo luận về cơ sở hạ tầng giao thông.
- Sustainable future
- Nghĩa tiếng Việt: Tương lai bền vững.
- Giải thích: Cụm từ này mang tính học thuật, thường xuất hiện trong các bài viết về phát triển dài hạn. Trong bài, nó nhấn mạnh tầm quan trọng của các giải pháp lâu dài.
- Ease traffic flow
- Nghĩa tiếng Việt: Giảm ùn tắc giao thông.
- Giải thích: Cụm này dùng để mô tả việc cải thiện tình trạng giao thông. Nó phù hợp với văn viết học thuật và được dùng trong bài để nói về lợi ích tạm thời của việc xây đường.
Phân tích ngữ pháp
- Which lead to less congestion
- Giải thích: Đây là mệnh đề quan hệ, nhưng sai ở chỗ “lead” phải là “leads” vì chủ ngữ “systems” là danh từ số nhiều, yêu cầu động từ chia ở ngôi thứ ba số ít. Lỗi này nhỏ nhưng ảnh hưởng đến độ chính xác, khiến bài chưa đạt Band 7.
- By improving buses, trains, and subways
- Giải thích: Cụm danh động từ này được dùng đúng để diễn đạt phương thức hành động. Cấu trúc “by + V-ing” phổ biến trong văn học thuật để giải thích cách thức. Trong bài, nó được dùng hiệu quả nhưng lặp lại ở một số ý, làm giảm sự đa dạng.
- It not only addresses traffic issues but also promotes
- Giải thích: Cấu trúc “not only… but also” được dùng đúng để nhấn mạnh hai lợi ích. Đây là một cấu trúc phức tạp, phù hợp với Band 6.5. Tuy nhiên, bài viết có thể cải thiện bằng cách dùng thêm các cấu trúc phức tạp khác để tăng điểm.
Tổng kết & gợi ý cải thiện
Tổng kết: Bài viết đạt Band 6.5 nhờ cấu trúc rõ ràng, từ vựng phù hợp, và lập luận đáp ứng yêu cầu đề bài. Tuy nhiên, các lỗi nhỏ về ngữ pháp (e.g., “lead” thay vì “leads”), sự lặp từ (e.g., “congestion”), và ví dụ chưa đủ cụ thể ngăn bài đạt Band 7. (Một số nhận xét mang tính ước lượng vì không thể mô phỏng chính xác chấm điểm như người thật.)
Gợi ý cải thiện:
- Task Response: Cung cấp ví dụ cụ thể hơn (e.g., số liệu hoặc chi tiết về hệ thống giao thông ở Singapore) để tăng tính thuyết phục.
- Coherence and Cohesion: Sử dụng thêm từ nối đa dạng (e.g., “in contrast”, “consequently”) và tránh lặp từ.
- Lexical Resource: Thay thế các từ lặp bằng từ đồng nghĩa (e.g., “congestion” → “traffic jams”, “gridlock”).
- Grammatical Range: Sử dụng thêm cấu trúc phức tạp như câu điều kiện (“If governments invested more, cities would…”) và kiểm tra kỹ lỗi chia động từ.
Đề 3 IELTS Writing Task 2
Some people believe that governments should invest more in public transportation to reduce traffic congestion and pollution. Others argue that improving roads and infrastructure for private vehicles is more effective. Discuss both views and give your own opinion.
Bài essay (Band 6.5)
Traffic congestion and pollution are serious issues in many cities. Some people argue that governments should prioritize public transportation, while others believe that improving roads for private vehicles is better. This essay will discuss both views and provide my opinion.
On the one hand, investing in public transportation can significantly reduce traffic and pollution. Efficient systems like buses and trains can carry many passengers at once, decreasing the number of private cars on the road. For example, cities with well-developed metro systems, such as London, often experience less congestion. Moreover, public transport is more environmentally friendly because it produces fewer emissions per person compared to cars. Therefore, this approach can help create cleaner and less crowded cities.
On the other hand, improving roads and infrastructure for private vehicles has its benefits. Many people prefer cars for their convenience and flexibility, especially in areas with limited public transport. Better roads can reduce travel time and improve safety for drivers. For instance, wider highways and modern traffic systems can prevent bottlenecks. However, this solution may not address pollution effectively, as more roads could encourage more car use.
In my opinion, governments should focus on public transportation. It is a more sustainable solution that tackles both congestion and pollution. While improving roads is useful, it does not solve the root causes of these problems.
In conclusion, although better roads can offer some advantages, investing in public transport is a more effective way to reduce traffic and pollution in the long term.
Chấm điểm (4 tiêu chí)
Task Response: 6.5
The essay addresses both views and provides a clear opinion, meeting the task requirements. Arguments are relevant, with examples (e.g., London’s metro). However, the discussion lacks depth in analyzing drawbacks or counterarguments, limiting it to Band 6.5.
Coherence and Cohesion: 6.5
The essay is logically organized with a clear introduction, body paragraphs, and conclusion. Linking words like “moreover” and “however” are used appropriately. However, some transitions feel repetitive, and paragraph development could be more varied to reach Band 7.
Lexical Resource: 6.5
The vocabulary is appropriate, with some academic words (e.g., environmentally friendly, sustainable). Word choice is generally accurate but lacks variety or higher-level collocations, which prevents a higher score.
Grammatical Range and Accuracy: 6.5
The essay uses a range of sentence structures, including complex sentences. Errors are minor (e.g., can significantly reduce could be phrased more precisely), but the range of grammar is not wide enough for Band 7.
Phân tích từ vựng
- Environmentally friendly
- Nghĩa: Thân thiện với môi trường.
- Giải thích: Dùng để mô tả các giải pháp hoặc sản phẩm giảm tác động xấu đến môi trường. Trong bài, cụm này được dùng để nhấn mạnh lợi ích của giao thông công cộng trong việc giảm khí thải. Thích hợp trong văn học thuật khi thảo luận về môi trường.
- Sustainable solution
- Nghĩa: Giải pháp bền vững.
- Giải thích: Chỉ các phương pháp lâu dài, không gây hại cho môi trường hoặc xã hội. Trong bài, cụm này nhấn mạnh tầm quan trọng của giao thông công cộng. Cụm từ học thuật, phù hợp với chủ đề phát triển bền vững.
- Traffic congestion
- Nghĩa: Tắc nghẽn giao thông.
- Giải thích: Một cụm từ phổ biến trong bài viết về giao thông, dùng để mô tả tình trạng kẹt xe. Trong bài, cụm này được dùng chính xác để nêu vấn đề cần giải quyết.
- Well-developed
- Nghĩa: Phát triển tốt.
- Giải thích: Dùng để mô tả hệ thống hoặc cơ sở hạ tầng đạt chất lượng cao. Trong bài, cụm này mô tả hệ thống metro của London, giúp tăng tính thuyết phục.
- Bottlenecks
- Nghĩa: Nút thắt giao thông.
- Giải thích: Chỉ các điểm gây ùn tắc hoặc chậm trễ. Trong bài, cụm này được dùng để mô tả vấn đề trên đường bộ, phù hợp với ngữ cảnh học thuật về giao thông.
Phân tích ngữ pháp
- Can significantly reduce
- Giải thích: Cấu trúc “modal verb + adverb + verb” được dùng đúng để nhấn mạnh khả năng giảm tắc nghẽn và ô nhiễm. Tuy nhiên, cụm này hơi đơn giản và lặp lại nhiều trong bài. Để đạt Band 7, cần thay đổi bằng các cấu trúc như “is likely to substantially alleviate” để tăng sự đa dạng.
- Compared to cars
- Giải thích: Cụm so sánh dùng đúng, nhưng thiếu sự đa dạng trong cách diễn đạt so sánh (e.g., “in comparison with” hoặc “as opposed to”). Sai sót nhỏ là cụm này không được lặp lại với các cấu trúc khác, làm giảm tính phong phú.
- While improving roads is useful
- Giải thích: Câu sử dụng “while” để giới thiệu ý đối lập, đúng ngữ pháp và phù hợp với ngữ cảnh. Tuy nhiên, bài viết thiếu các cấu trúc phức tạp hơn như câu điều kiện hoặc câu giả định để tăng điểm ngữ pháp.
Tổng kết & gợi ý cải thiện
Tổng kết: Bài viết đạt Band 6.5 nhờ cấu trúc rõ ràng, từ vựng phù hợp, và lập luận cơ bản. Tuy nhiên, các ý chưa được phát triển sâu, từ vựng và ngữ pháp thiếu sự đa dạng, khiến bài chưa đạt Band 7. Một số nhận xét mang tính ước lượng vì chấm điểm thực tế phụ thuộc vào giám khảo.
Gợi ý cải thiện:
- Task Response: Phân tích sâu hơn các nhược điểm của cả hai quan điểm, ví dụ: chi phí đầu tư cho giao thông công cộng hoặc tác động xã hội của việc mở rộng đường.
- Coherence: Sử dụng các từ nối đa dạng hơn (e.g., “in contrast” thay cho “however”) và phát triển ý trong đoạn dài hơn.
- Lexical Resource: Thêm các collocations học thuật như “mitigate environmental degradation” hoặc “alleviate urban overcrowding”.
- Grammar: Sử dụng câu điều kiện (“If governments invested more…”) hoặc câu bị động phức tạp để tăng độ phong phú.
Đề 4 IELTS Writing Task 2
Some people believe that the increasing use of technology in education is beneficial, while others argue that it has negative effects on students’ learning. Discuss both views and give your opinion.
Bài essay (Band 6.5)
The use of technology in education has become a widely debated issue. While some people claim it enhances learning, others believe it negatively affects students. This essay will discuss both perspectives and present my view.
On the one hand, technology offers significant benefits in education. Firstly, it provides access to vast resources through the internet, allowing students to explore diverse materials beyond textbooks. For instance, online platforms like Khan Academy offer free lessons, which help students learn at their own pace. Moreover, technology facilitates interactive learning through tools like educational apps and virtual simulations, making lessons more engaging. These advantages suggest that technology can enhance academic performance when used effectively.
On the other hand, there are drawbacks to over-reliance on technology. Many students become distracted by social media or games during study time, which reduces their focus. For example, a study showed that students using smartphones in class performed worse in exams. Additionally, excessive screen time may harm students’ well-being, causing issues like eye strain or lack of physical activity. These concerns indicate that technology can hinder learning if not managed properly.
In my opinion, technology is beneficial in education, but its use must be controlled. Schools should teach students to use technology responsibly and limit distractions. By balancing technology with traditional methods, students can gain its benefits without suffering its negative effects.
In conclusion, while technology has clear advantages in education, its downsides cannot be ignored. With proper management, it can be a powerful tool to support learning.
Chấm điểm (4 tiêu chí)
Task Response: 6.5
The essay addresses both views and provides a clear opinion, with relevant examples. However, the arguments lack depth, and some points (e.g., eye strain) are underdeveloped, limiting the score to 6.5.
Coherence and Cohesion: 6.5
The essay is logically organized with clear paragraphing. Linking words like “moreover” and “for instance” are used appropriately, but transitions between ideas could be smoother, and some repetition (e.g., “technology”) affects cohesion slightly.
Lexical Resource: 6.5
The vocabulary is adequate, with some academic phrases like access to vast resources and facilitates interactive learning. However, word choice is sometimes repetitive, and more variety or precision could push the score higher.
Grammatical Range and Accuracy: 6.5
The essay uses a range of sentence structures, including complex sentences, with generally accurate grammar. Minor errors, such as over-reliance on technology (slightly awkward phrasing) and harm students’ well-being (could be more precise), prevent a higher score.
Phân tích từ vựng
- Access to vast resources
- Nghĩa tiếng Việt: Truy cập vào nguồn tài nguyên phong phú.
- Giải thích: Cụm từ này mang tính học thuật, thường dùng để chỉ khả năng tiếp cận thông tin hoặc tài liệu đa dạng, đặc biệt trong giáo dục. Trong bài, nó được dùng để mô tả lợi ích của internet.
- Ngữ cảnh: Phù hợp trong các bài viết về công nghệ, giáo dục, hoặc nghiên cứu.
- Facilitates interactive learning
- Nghĩa tiếng Việt: Thúc đẩy việc học tương tác.
- Giải thích: “Facilitates” là động từ học thuật, nghĩa là “làm dễ dàng” hoặc “thúc đẩy”. Kết hợp với “interactive learning”, cụm này nhấn mạnh cách công nghệ tạo ra trải nghiệm học tập sinh động.
- Ngữ cảnh: Thường dùng khi thảo luận về phương pháp giảng dạy hiện đại.
- Enhance academic performance
- Nghĩa tiếng Việt: Nâng cao thành tích học tập.
- Giải thích: Cụm này mang tính trang trọng, dùng để chỉ việc cải thiện kết quả học tập. Trong bài, nó được dùng để khẳng định lợi ích của công nghệ.
- Ngữ cảnh: Phù hợp trong các bài về giáo dục hoặc đánh giá hiệu quả.
- Over-reliance on technology
- Nghĩa tiếng Việt: Sự phụ thuộc quá mức vào công nghệ.
- Giải thích: Cụm từ này có sắc thái tiêu cực, chỉ việc sử dụng công nghệ quá nhiều dẫn đến hậu quả xấu. Trong bài, nó được dùng để mô tả nhược điểm.
- Ngữ cảnh: Thường xuất hiện trong các bài thảo luận về tác động của công nghệ.
- Harm students’ well-being
- Nghĩa tiếng Việt: Gây hại đến sức khỏe/sự an lành của học sinh.
- Giải thích: Cụm này dùng để chỉ tác động tiêu cực đến sức khỏe thể chất hoặc tinh thần. Tuy nhiên, trong bài, nó hơi chung chung, thiếu cụ thể.
- Ngữ cảnh: Dùng trong các bài về sức khỏe, giáo dục, hoặc xã hội.
Phân tích ngữ pháp
- Complex sentences with linking words
- Giải thích tiếng Việt: Bài viết sử dụng các câu phức với từ nối như “moreover”, “for instance”, và “while” để liên kết ý. Ví dụ: “Moreover, technology facilitates interactive learning…” là một câu đúng ngữ pháp, thể hiện khả năng dùng cấu trúc phức. Tuy nhiên, lặp lại từ “technology” làm giảm tính linh hoạt.
- Lưu ý: Để đạt Band 7, cần đa dạng từ nối và tránh lặp từ.
- Over-reliance on technology
- Giải thích tiếng Việt: Cụm này đúng ngữ pháp nhưng hơi vụng về trong văn cảnh. “Over-reliance” là danh từ, nhưng cách dùng trong câu “drawbacks to over-reliance on technology” thiếu động từ bổ trợ (e.g., “drawbacks of being overly reliant on technology”). Điều này làm câu kém tự nhiên.
- Lưu ý: Thay bằng cụm tự nhiên hơn như “excessive dependence on technology”.
- Harm students’ well-being
- Giải thích tiếng Việt: Cụm này đúng ngữ pháp, với cấu trúc “harm + danh từ + sở hữu cách”. Tuy nhiên, “well-being” là từ chung chung, thiếu cụ thể (e.g., thay bằng “mental health” hoặc “physical health” sẽ rõ hơn).
- Lưu ý: Để đạt Band 7, cần dùng từ vựng chính xác và cụ thể hơn.
Tổng kết & gợi ý cải thiện
Tổng kết: Bài viết đạt Band 6.5 vì đáp ứng yêu cầu đề bài, có cấu trúc rõ ràng, và sử dụng từ vựng, ngữ pháp ở mức khá. Tuy nhiên, các lập luận chưa đủ sâu, từ vựng lặp lại, và một số cụm từ thiếu chính xác hoặc tự nhiên. (Một số nhận xét mang tính ước lượng vì không thể mô phỏng chính xác chấm điểm như người thật.)
Gợi ý cải thiện để đạt Band 7:
- Phát triển ý sâu hơn: Thêm ví dụ cụ thể hoặc giải thích chi tiết hơn (e.g., thay vì chỉ nói “eye strain”, giải thích cách nó ảnh hưởng đến học tập).
- Đa dạng từ vựng: Tránh lặp “technology” bằng cách dùng từ đồng nghĩa như “digital tools” hoặc “devices”.
- Tăng tính tự nhiên trong ngữ pháp: Sửa các cụm như “over-reliance on technology” thành “excessive dependence on technology” để câu mượt mà hơn.
- Cải thiện cohesion: Dùng nhiều từ nối đa dạng (e.g., “furthermore”, “in contrast”) và đảm bảo chuyển ý mượt mà giữa các câu.