Kỹ năng viết là một thách thức lớn đối với thí sinh IELTS, đặc biệt khi chỉ 25% đạt band 7.0 trở lên trong phần thi viết (theo thống kê chính thức từ British Council). IELTS Writing Task 2 Phần 59 yêu cầu khả năng phân tích vấn đề sắc bén, lập luận chặt chẽ và sử dụng từ vựng linh hoạt. Để thành công, người học cần nắm vững cấu trúc bài luận, quản lý thời gian hiệu quả và rèn luyện tư duy phản biện chuyên sâu.
Đọc thêm: IELTS Writing Task 2 Phần 58.
Đề 1 IELTS Writing Task 2
Some people believe that children should be taught practical skills, such as cooking or budgeting, at school. Others think that schools should focus only on academic subjects. Discuss both views and give your own opinion.
Bài essay (Band 6.5)
In today’s world, there is a debate about whether schools should teach practical skills or focus only on academic subjects. Both sides have valid points, and this essay will discuss these views before presenting my own opinion.
On one hand, supporters of teaching practical skills argue that they prepare students for real life. Skills like cooking, budgeting, or basic repairs are essential for daily living. For example, knowing how to manage money can help young people avoid debt in the future. Moreover, practical skills can make students more independent and confident. Many believe that schools have a responsibility to equip students with these abilities, as not all parents have the time or knowledge to teach them at home.
On the other hand, those who favor academic subjects claim that schools should prioritize knowledge-based learning. Subjects like math, science, and literature build critical thinking and provide a strong foundation for higher education and careers. They argue that practical skills can be learned outside school, through family or community activities. Focusing only on academics ensures that students are well-prepared for competitive exams and future job markets, which often value qualifications over life skills.
In my opinion, schools should balance both approaches. While academic subjects are crucial, practical skills are equally important for personal development. A curriculum that combines both can produce well-rounded individuals.
In conclusion, both practical skills and academic subjects have their merits. Schools should aim to integrate them to prepare students for both life and work effectively.
Chấm điểm (4 tiêu chí)
Task Response: 6.5
The essay addresses both views and provides a clear opinion, meeting the task requirements. However, the arguments lack depth, with examples that are somewhat general (e.g., “avoid debt”). To reach Band 7, more specific examples and a deeper exploration of ideas are needed.
Coherence and Cohesion: 6.5
The essay is logically organized with clear paragraphing and linking words (e.g., “On one hand,” “Moreover”). However, some transitions feel repetitive, and cohesion could be improved with more varied cohesive devices. Band 7 requires smoother idea flow and less mechanical linking.
Lexical Resource: 6.5
The vocabulary is appropriate, with some academic phrases (e.g., essential for daily living, strong foundation). However, word choice is sometimes repetitive, and there’s limited use of higher-level vocabulary. Band 7 needs more precise and varied lexical items.
Grammatical Range and Accuracy: 6.5
The essay uses a mix of simple and complex structures (e.g., knowing how to manage money can help). Minor errors, like article misuse or sentence fragments, do not impede communication but prevent a higher score. Band 7 requires greater accuracy and variety in complex sentences.
Phân tích từ vựng
- essential for daily living
- Nghĩa tiếng Việt: cần thiết cho cuộc sống hàng ngày
- Giải thích: Cụm từ này được dùng trong văn học thuật để nhấn mạnh tầm quan trọng của một yếu tố trong đời sống thực tế. Nó phù hợp khi thảo luận về các kỹ năng hoặc nhu cầu thiết yếu. Trong bài, cụm này giúp làm rõ lý do tại sao kỹ năng thực tế quan trọng.
- Ví dụ khác: “Basic literacy is essential for daily living in modern society.”
- responsibility to equip
- Nghĩa tiếng Việt: trách nhiệm trang bị
- Giải thích: Cụm này mang tính trang trọng, thường dùng để nói về vai trò của một tổ chức (như trường học) trong việc cung cấp kiến thức hoặc kỹ năng. Trong bài, nó nhấn mạnh nghĩa vụ của trường học.
- Ví dụ khác: “Governments have a responsibility to equip citizens with digital skills.”
- strong foundation
- Nghĩa tiếng Việt: nền tảng vững chắc
- Giải thích: Cụm từ học thuật này thường dùng để mô tả cơ sở kiến thức hoặc kỹ năng cần thiết cho sự phát triển lâu dài. Trong bài, nó được dùng để nói về lợi ích của các môn học thuật.
- Ví dụ khác: “Early education provides a strong foundation for lifelong learning.”
- well-prepared
- Nghĩa tiếng Việt: được chuẩn bị tốt
- Giải thích: Đây là tính từ ghép, dùng để chỉ trạng thái sẵn sàng cho một nhiệm vụ hoặc tình huống. Trong bài, nó nhấn mạnh lợi ích của việc học các môn học thuật để đối mặt với thị trường việc làm.
- Ví dụ khác: “Students who study hard are well-prepared for university challenges.”
- equally important
- Nghĩa tiếng Việt: quan trọng như nhau
- Giải thích: Cụm từ này dùng để so sánh mức độ quan trọng của hai yếu tố, phù hợp trong văn nghị luận để thể hiện quan điểm cân bằng. Trong bài, nó được dùng để nhấn mạnh rằng cả kỹ năng thực tế và học thuật đều cần thiết.
- Ví dụ khác: “Mental health is equally important as physical health.”
Phân tích ngữ pháp
- knowing how to manage money can help
- Giải thích tiếng Việt: Cấu trúc này sử dụng danh động từ (knowing) làm chủ ngữ, kết hợp với mệnh đề can help để diễn đạt khả năng. Trong bài, nó được dùng đúng ngữ pháp, nhưng cách diễn đạt hơi đơn giản. Để đạt Band 7, có thể thay bằng cấu trúc phức tạp hơn, như: “Being adept at managing finances enables individuals to…”
- Lưu ý: Cần đảm bảo danh động từ phù hợp với ngữ cảnh và không lạm dụng.
- schools have a responsibility to equip
- Giải thích tiếng Việt: Cấu trúc have a responsibility to + động từ nguyên thể là cách diễn đạt trang trọng, thường dùng trong văn nghị luận. Trong bài, nó được dùng chính xác, nhưng lặp lại cấu trúc “to + động từ” trong đoạn làm giảm tính đa dạng. Để cải thiện, có thể dùng: “It is incumbent upon schools to equip…”
- Lưu ý: Đa dạng hóa cấu trúc để tăng điểm Grammatical Range.
- not all parents have the time or knowledge
- Giải thích tiếng Việt: Cấu trúc not all + danh từ + động từ dùng để chỉ một phần của nhóm không có đặc điểm nào đó. Trong bài, nó đúng ngữ pháp, nhưng thiếu bài có thể thêm cấu trúc phức tạp hơn như câu điều kiện: “Were parents to lack the time or knowledge…” để đạt Band 7.
- Lưu ý: Chú ý cách dùng “not all” để tránh nhầm với “none of.”
- minor article misuse (lỗi nhỏ trong bài)
- Giải thích tiếng Việt: Trong bài, có khả năng xuất hiện lỗi nhỏ như thiếu hoặc dùng sai mạo từ (e.g., “the future” thay vì “future” trong “avoid debt in future”). Những lỗi này không ảnh hưởng lớn đến ý nghĩa nhưng làm giảm điểm Grammatical Accuracy. Để đạt Band 7, cần kiểm tra kỹ mạo từ trước danh từ trừu tượng.
- Lưu ý: Xem lại quy tắc dùng “the” với danh từ chung hoặc trừu tượng.
Tổng kết & gợi ý cải thiện
Tổng kết: Bài viết đạt Band 6.5 nhờ cấu trúc rõ ràng, lập luận phù hợp và sử dụng từ vựng học thuật vừa phải. Tuy nhiên, các ý chưa được phát triển sâu, từ vựng còn lặp lại, và có một số lỗi ngữ pháp nhỏ. Những yếu tố này ngăn bài đạt Band 7.
Gợi ý cải thiện để đạt Band 7:
- Sâu sắc hơn trong lập luận: Thêm ví dụ cụ thể (e.g., “budgeting skills can prevent overspending on credit cards”) và phân tích chi tiết hơn.
- Đa dạng từ vựng: Sử dụng từ đồng nghĩa (e.g., thay “important” bằng “crucial” hoặc “vital”) và cụm từ phức tạp hơn.
- Cải thiện ngữ pháp: Tăng cường câu phức (e.g., câu điều kiện, câu bị động) và kiểm tra kỹ mạo từ, liên từ.
- Tăng tính mạch lạc: Sử dụng các từ nối đa dạng hơn (e.g., “Furthermore” thay “Moreover”) và đảm bảo ý trong đoạn liên kết chặt chẽ.
Đề 2 IELTS Writing Task 2
Some people believe that the best way to improve public health is by increasing the number of sports facilities. Others, however, think that this would have little effect and other measures are needed. Discuss both views and give your own opinion.
Bài essay (Band 6.5)
Public health is a major concern in many countries, and there are different opinions on how to improve it. Some argue that building more sports facilities is the best solution, while others believe that this approach is ineffective and other measures are necessary. This essay will discuss both perspectives and provide my opinion.
On the one hand, increasing sports facilities can encourage people to exercise more. For example, if there are more gyms or parks in a community, individuals may feel motivated to engage in physical activities like jogging or playing sports. This could lead to a healthier lifestyle and reduce problems such as obesity or heart disease. Moreover, sports facilities can be accessible to everyone, which makes it easier for people to stay active. Therefore, this solution can have a positive impact on public health.
On the other hand, some people argue that sports facilities alone are not enough. Many individuals lack the time or interest to use these facilities, so building more may not change their habits. Instead, other measures like educating people about healthy diets or improving healthcare services could be more effective. For instance, campaigns that teach the importance of balanced meals can help people make better food choices, which directly improves their health. These alternatives address the root causes of poor health more effectively.
In my opinion, while sports facilities are beneficial, they are not the only solution. A combination of building facilities and promoting health education would be the most effective way to improve public health. By addressing both physical activity and knowledge, governments can achieve better results.
In conclusion, although sports facilities can help, other measures like education are also essential. A balanced approach is needed to ensure better public health.
Chấm điểm (4 tiêu chí)
Task Response: 6.5
The essay addresses both views and provides a clear opinion, meeting the task requirements. However, the arguments are somewhat general, with limited development of ideas (e.g., examples are basic, like “jogging or playing sports”). To reach Band 7, more specific examples and deeper analysis are needed.
Coherence and Cohesion: 6.5
The essay is logically organized with a clear structure (introduction, body paragraphs, conclusion). Linking words like “Moreover,” “Therefore,” and “For instance” are used appropriately, but transitions between ideas could be smoother. Some repetition of ideas (e.g., “healthier lifestyle” and “improve health”) reduces cohesion slightly.
Lexical Resource: 6.5
The vocabulary is appropriate for Band 6.5, with some academic words like engage in, accessible, and root causes. However, there is some repetition (e.g., “health” and “facilities”), and higher-level synonyms or collocations could push this to Band 7.
Grammatical Range and Accuracy: 6.5
The essay uses a range of sentence structures, including complex sentences (e.g., “if there are more gyms…, individuals may…”). There are minor errors (e.g., “makes it easier” could be “make it more accessible”), but they do not impede communication. More varied structures and fewer minor errors are needed for Band 7.
Phân tích từ vựng
- engage in
- Nghĩa tiếng Việt: Tham gia vào
- Giải thích: Cụm từ này mang tính học thuật, thường dùng để chỉ việc tham gia một hoạt động cụ thể (e.g., “engage in physical activities”). Trong bài, nó được dùng để mô tả việc tập thể dục, thay vì từ thông thường như “do.”
- Ví dụ: Students should engage in extracurricular activities to develop soft skills.
- accessible
- Meaning: Dễ tiếp cận
- Explanation: This academic adjective describes something available or easy to use. In the essay, it refers to sports facilities being available to everyone, enhancing the argument’s clarity.
- Example: Online courses are accessible to students worldwide.
- root causes
- Nghĩa: Nguyên nhân gốc rễ
- Giải thích: Cụm từ học thuật này dùng để chỉ nguyên nhân chính của một vấn đề. Trong bài, nó được dùng để nhấn mạnh rằng giáo dục giải quyết nguyên nhân sâu xa của sức khỏe kém.
- Ví dụ: Addressing the root causes of poverty requires long-term policies.
- motivated
- Meaning: Có động lực
- Explanation: A versatile adjective used to describe someone’s enthusiasm to act. In the essay, it shows how facilities encourage exercise, but it’s slightly overused in similar contexts.
- Example: Employees feel motivated when given clear goals.
- balanced approach
- Nghĩa: Cách tiếp cận cân bằng
- Giải thích: Cụm từ này thường xuất hiện trong bài luận IELTS để đề xuất một giải pháp kết hợp. Trong bài, nó được dùng ở kết luận để nhấn mạnh sự kết hợp giữa cơ sở vật chất và giáo dục.
- Ví dụ: A balanced approach to education includes both theory and practice.
Phân tích ngữ pháp
- Complex sentences
- Giải thích: Các câu phức (chứa mệnh đề phụ thuộc) được dùng đúng trong bài, ví dụ: “if there are more gyms or parks in a community, individuals may feel motivated…” Cấu trúc này thể hiện khả năng sử dụng ngữ pháp phức tạp, phù hợp Band 6.5. Tuy nhiên, để đạt Band 7, cần đa dạng hơn (e.g., thêm câu ghép với “not only… but also”).
- Modal verbs (may, could)
- Giải thích: Các động từ khuyết thiếu như may và could được dùng để diễn đạt khả năng (e.g., “individuals may feel motivated”). Chúng phù hợp với ngữ cảnh học thuật, nhưng bài thiếu sự đa dạng (e.g., không dùng “might” hoặc “should”). Một số câu có thể thay bằng cấu trúc mạnh hơn để tăng tính thuyết phục.
- Subject-verb agreement error
- Giải thích: Trong câu “which makes it easier for people to stay active,” động từ makes có thể gây nhầm lẫn vì chủ ngữ là “sports facilities” (số nhiều). Đúng ra nên là “make.” Đây là lỗi nhỏ nhưng ảnh hưởng đến độ chính xác, kéo điểm xuống dưới Band 7.
- Linking words
- Giải thích: Các từ nối như Moreover, Therefore, và For instance được dùng đúng để liên kết ý. Tuy nhiên, việc lặp lại “for example” và thiếu các từ nối phức tạp hơn (e.g., “In contrast,” “Consequently”) khiến bài chưa đạt Band 7.
Tổng kết & gợi ý cải thiện
Tổng kết: Bài essay đạt Band 6.5 nhờ cấu trúc rõ ràng, lập luận đủ ý, và sử dụng từ vựng/ngữ pháp phù hợp. Tuy nhiên, các ý chưa được phát triển sâu, ví dụ còn chung chung, và có một số lỗi ngữ pháp nhỏ. Từ vựng tuy đúng ngữ cảnh nhưng thiếu sự đa dạng và tính học thuật cao hơn.
Gợi ý cải thiện để đạt Band 7:
- Phát triển ý sâu hơn: Thêm ví dụ cụ thể (e.g., “In Japan, public parks with free exercise equipment have reduced obesity rates by 10%”) thay vì ví dụ chung như “jogging.”
- Đa dạng từ vựng: Sử dụng từ đồng nghĩa (e.g., thay “health” bằng “well-being” hoặc “fitness”) và collocations học thuật (e.g., “tackle health issues”).
- Cải thiện ngữ pháp: Dùng nhiều cấu trúc phức tạp hơn (e.g., câu điều kiện loại 2, câu bị động) và kiểm tra kỹ lỗi chủ ngữ-động từ.
- Tăng cường tính mạch lạc: Dùng từ nối đa dạng hơn (e.g., “On the contrary,” “As a result”) và tránh lặp ý.
Đề 3 IELTS Writing Task 2
Some people believe that the best way to improve public health is by increasing the number of sports facilities. Others, however, think that this would have little effect and other measures are needed. Discuss both views and give your own opinion.
Bài essay (Band 6.5)
It is often argued that building more sports facilities is the most effective way to enhance public health, while others believe that this approach is insufficient and alternative solutions are required. This essay will discuss both perspectives before concluding that a combination of measures is necessary.
On the one hand, supporters of increasing sports facilities argue that they encourage physical activity. When gyms, parks, or sports centers are easily accessible, people are more likely to exercise regularly, which can reduce obesity and related diseases. For instance, many cities with extensive sports infrastructure, such as free public gyms, report higher participation in physical activities. This suggests that investing in facilities can have a positive impact on public health by promoting an active lifestyle.
On the other hand, critics believe that sports facilities alone are not enough. Many people lack the time or motivation to use these facilities, and simply building more will not address these issues. Instead, they argue for measures like public awareness campaigns to educate people about healthy eating or policies to make healthy food more affordable. For example, countries that have implemented sugar taxes have seen a decline in obesity rates, showing that broader strategies can be more effective.
In my opinion, while sports facilities are beneficial, they should be combined with other initiatives. Raising awareness about health and improving access to nutritious food are equally important to ensure long-term improvements in public health.
In conclusion, although sports facilities can promote physical activity, other measures like education and policy changes are also essential for improving public health effectively.
Chấm điểm (4 tiêu chí)
Task Response: 6.5
The essay addresses both views and provides a clear opinion, meeting the task requirements. However, the arguments lack depth, with examples being somewhat general (e.g., “many cities”). To reach Band 7, more specific evidence or elaboration is needed.
Coherence and Cohesion: 6.5
The essay is logically organized with clear paragraphing and basic linking devices (“On the one hand,” “For example”). However, transitions between ideas are sometimes mechanical, and cohesion could be improved with more varied cohesive devices to avoid repetition.
Lexical Resource: 6.5
The vocabulary is appropriate, with some academic phrases like “investing in facilities” and “public awareness campaigns.” However, word choice is occasionally repetitive, and higher-level vocabulary or collocations could enhance the score.
Grammatical Range and Accuracy: 6.5
The essay uses a mix of simple and complex sentences, with mostly accurate grammar. Minor errors (e.g., article misuse, verb tense) do not impede communication but prevent a higher score. More varied sentence structures would help achieve Band 7.
Phân tích từ vựng
- Investing in facilities
- Nghĩa tiếng Việt: Đầu tư vào cơ sở vật chất.
- Giải thích: Cụm từ này mang tính học thuật, thường dùng để chỉ việc phân bổ nguồn lực vào cơ sở hạ tầng (như phòng gym, công viên). Trong bài, nó giúp thể hiện ý tưởng xây dựng cơ sở thể thao một cách trang trọng.
- Public awareness campaigns
- Nghĩa tiếng Việt: Chiến dịch nâng cao nhận thức cộng đồng.
- Giải thích: Đây là cụm từ phổ biến trong các bài viết về chính sách xã hội, dùng để chỉ các chương trình giáo dục công chúng về vấn đề cụ thể (như sức khỏe). Nó tăng tính trang trọng và phù hợp với ngữ cảnh học thuật.
- Raising awareness
- Nghĩa tiếng Việt: Nâng cao nhận thức.
- Giải thích: Cụm này thường dùng trong các bài viết về giáo dục hoặc thay đổi hành vi xã hội. Trong bài, nó được dùng để nhấn mạnh tầm quan trọng của việc giáo dục cộng đồng về sức khỏe.
- Physical activity
- Nghĩa tiếng Việt: Hoạt động thể chất.
- Giải thích: Từ vựng học thuật, thay thế cho các từ thông thường như “exercise.” Nó phù hợp khi thảo luận về sức khỏe cộng đồng trong văn viết IELTS.
- Broader strategies
- Nghĩa tiếng Việt: Chiến lược toàn diện hơn.
- Giải thích: Cụm từ này mang tính khái quát, dùng để chỉ các giải pháp tổng thể thay vì chỉ tập trung vào một khía cạnh. Nó giúp bài viết có giọng điệu học thuật hơn.
Phân tích ngữ pháp
- When gyms, parks, or sports centers are easily accessible
- Giải thích tiếng Việt: Đây là câu điều kiện dùng mệnh đề phụ thuộc với cấu trúc “When + S + V.” Trong bài, câu này được dùng đúng để chỉ điều kiện dẫn đến hành vi (tập thể dục). Tuy nhiên, để đạt Band 7, có thể thêm cấu trúc phức tạp hơn như câu điều kiện giả định.
- Many people lack the time or motivation to use these facilities
- Giải thích tiếng Việt: Câu này sử dụng cấu trúc song song (parallel structure) với “the time or motivation.” Cấu trúc đúng nhưng đơn giản. Để cải thiện, có thể dùng các cấu trúc phức tạp hơn như mệnh đề quan hệ hoặc câu ghép.
- This suggests that investing in facilities can have a positive impact
- Giải thích tiếng Việt: Câu này dùng động từ “suggest” với mệnh đề “that,” đúng ngữ pháp và phù hợp ngữ cảnh. Tuy nhiên, bài viết thiếu các cấu trúc đa dạng hơn như câu bị động hoặc câu đảo ngữ để tăng điểm.
- Minor article error (e.g., “related diseases” instead of “the related diseases”)
- Giải thích tiếng Việt: Trong bài, có lỗi nhỏ về mạo từ (article) khi không dùng “the” trước “related diseases.” Lỗi này không ảnh hưởng lớn đến ý nghĩa nhưng làm giảm điểm Grammatical Accuracy. Để đạt Band 7, cần chú ý độ chính xác của mạo từ.
Tổng kết & gợi ý cải thiện
Tổng kết: Bài viết đạt mức Band 6.5 nhờ cấu trúc rõ ràng, từ vựng học thuật vừa phải, và lập luận đáp ứng yêu cầu đề bài. Tuy nhiên, các ý thiếu chiều sâu, từ vựng và ngữ pháp còn đơn giản, cùng với một số lỗi nhỏ (mạo từ, lặp từ) khiến bài chưa đạt Band 7.
Gợi ý cải thiện:
- Task Response: Cung cấp ví dụ cụ thể hơn (e.g., tên thành phố, số liệu) và phân tích sâu hơn về tác động của các giải pháp.
- Coherence and Cohesion: Sử dụng đa dạng cohesive devices (e.g., “Furthermore,” “In contrast”) để liên kết ý mượt mà hơn.
- Lexical Resource: Thêm collocations học thuật (e.g., “tackle obesity,” “implement policies”) và tránh lặp từ.
- Grammatical Range: Dùng các cấu trúc phức tạp hơn như câu bị động, đảo ngữ, hoặc mệnh đề quan hệ để tăng độ đa dạng.
Đề 4 IELTS Writing Task 2
Some people believe that the increasing use of technology in education is beneficial, while others argue that it has negative effects on students’ learning. Discuss both views and give your own opinion.
Bài essay (Band 6.5)
The use of technology in education has become increasingly common, and it has sparked a debate about its benefits and drawbacks. While some people believe that technology enhances learning, others argue that it negatively affects students. This essay will discuss both perspectives before presenting my own view.
On the one hand, technology offers significant advantages in education. Firstly, it provides access to a vast amount of information through online resources, such as e-books and educational videos. For example, students can learn from platforms like YouTube or Khan Academy, which make complex topics easier to understand. Moreover, technology allows for interactive learning, as tools like apps and virtual simulations engage students more than traditional methods. These benefits help students develop skills and knowledge more effectively.
On the other hand, there are notable drawbacks to relying on technology. One major issue is that it can distract students. For instance, many students use their devices for social media instead of studying, which reduces their focus. Additionally, excessive use of technology may lead to a lack of critical thinking, as students might depend too much on ready-made answers from the internet. This could hinder their academic progress over time.
In my opinion, technology is beneficial when used appropriately. It can make learning more engaging and accessible, but students must be guided to use it wisely to avoid distractions. In conclusion, while technology has both positive and negative effects, its advantages outweigh the drawbacks if managed properly.
Chấm điểm (4 tiêu chí)
Task Response: 6.5
The essay addresses both views and provides a clear opinion, meeting the task requirements. However, the arguments lack depth, with examples (e.g., YouTube, social media) being somewhat generic. To reach Band 7, more specific examples and deeper analysis are needed.
Coherence and Cohesion: 6.5
The essay is logically organized with clear paragraphing and basic linking words (e.g., “Firstly,” “Moreover”). However, transitions between ideas could be smoother, and some ideas are repeated (e.g., distractions). Band 7 requires more varied cohesive devices and less redundancy.
Lexical Resource: 6.5
The vocabulary is appropriate, with some academic phrases (e.g., significant advantages, notable drawbacks). However, word choice is sometimes repetitive (e.g., “technology” used frequently), and there’s limited use of higher-level vocabulary. Band 7 needs more precise and varied word choices.
Grammatical Range and Accuracy: 6.5
The essay uses a mix of simple and complex sentences, with mostly accurate grammar. Minor errors (e.g., article misuse, verb tense inconsistency) do not impede understanding but prevent a higher score. Band 7 requires greater accuracy and a wider range of structures.
Phân tích từ vựng
- Increasingly common
- Nghĩa tiếng Việt: Ngày càng phổ biến
- Giải thích: Cụm từ này được dùng để mô tả một xu hướng đang gia tăng trong ngữ cảnh học thuật. Nó phù hợp khi nói về các hiện tượng phổ biến dần theo thời gian, như công nghệ trong giáo dục. Ví dụ: “Online learning is increasingly common in universities.”
- Significant advantages
- Nghĩa tiếng Việt: Lợi ích đáng kể
- Giải thích: Cụm từ học thuật dùng để nhấn mạnh tầm quan trọng của các lợi ích. Nó thường xuất hiện trong bài Discussion hoặc Advantage-Disadvantage để liệt kê các điểm mạnh. Ví dụ: “Technology offers significant advantages in communication.”
- Interactive learning
- Nghĩa tiếng Việt: Học tập tương tác
- Giải thích: Thuật ngữ này mô tả phương pháp học khuyến khích sự tham gia tích cực, thường liên quan đến công nghệ. Nó phù hợp trong các bài viết về giáo dục. Ví dụ: “Interactive learning tools motivate students.”
- Notable drawbacks
- Nghĩa tiếng Việt: Nhược điểm đáng chú ý
- Giải thích: Cụm từ này dùng để chỉ các hạn chế quan trọng, thường trong ngữ cảnh học thuật khi phân tích vấn đề. Ví dụ: “There are notable drawbacks to online education.”
- Hinder their academic progress
- Nghĩa tiếng Việt: Cản trở tiến bộ học tập
- Giải thích: Cụm này dùng để nói về việc một yếu tố tiêu cực ảnh hưởng đến kết quả học tập. “Hinder” là động từ học thuật, thường dùng trong văn viết. Ví dụ: “Distractions can hinder their academic progress.”
Phân tích ngữ pháp
- Complex sentences with subordinating conjunctions (e.g., “as tools like apps and virtual simulations engage students”)
- Giải thích tiếng Việt: Câu phức với các liên từ phụ thuộc (như “as,” “because”) được sử dụng đúng trong bài, giúp diễn đạt ý tưởng chi tiết hơn. Tuy nhiên, bài viết có thể cải thiện bằng cách dùng nhiều cấu trúc phức tạp hơn (e.g., “provided that,” “insofar as”) để đạt Band 7.
- Article misuse (e.g., “a lack of critical thinking” – đúng, nhưng “the internet” có thể thiếu bài ở vài chỗ khác)
- Giải thích tiếng Việt: Bài viết sử dụng mạo từ (a, an, the) khá chính xác, nhưng có một số lỗi nhỏ như thiếu “the” trước danh từ cụ thể (e.g., “internet” nên là “the internet”). Những lỗi này làm giảm điểm Grammatical Accuracy.
- Modal verbs (e.g., “may lead to,” “must be guided”)
- Giải thích tiếng Việt: Động từ khuyết thiếu được dùng để diễn đạt khả năng hoặc khuyến nghị, phù hợp với văn phong học thuật. Tuy nhiên, bài viết chỉ dùng các modal đơn giản (may, must). Để đạt Band 7, cần thêm các cấu trúc như “might have been” hoặc “could potentially.”
Tổng kết & gợi ý cải thiện
The禁止 The essay achieves a solid Band 6.5, demonstrating a clear structure, relevant arguments, and appropriate language. However, it falls short of Band 7 due to limited depth in arguments, repetitive vocabulary, and minor grammatical errors.
Gợi ý cải thiện để đạt Band 7:
- Task Response: Provide more specific examples (e.g., cite a particular educational app or study) and develop arguments further (e.g., explain how distractions affect long-term learning outcomes).
- Coherence and Cohesion: Use a wider range of cohesive devices (e.g., “In contrast,” “Consequently”) and avoid repeating ideas.
- Lexical Resource: Incorporate more precise vocabulary (e.g., “facilitate” instead of “help”) and reduce repetition of words like “technology.”
- Grammatical Range and Accuracy: Use a broader range of complex structures (e.g., conditional sentences, passive voice) and minimize errors by proofreading for articles and verb tense consistency.