Kỹ năng viết trong kỳ thi IELTS luôn là thách thức lớn đối với thí sinh, đặc biệt ở IELTS Writing Task 2 Phần 63, nơi yêu cầu tư duy logic và vốn từ phong phú. Để đạt band điểm cao, người học cần nắm vững cấu trúc bài luận, sử dụng ngôn ngữ chính xác và trình bày ý tưởng mạch lạc. Hiểu rõ tiêu chí chấm điểm và luyện tập chiến lược viết hiệu quả sẽ giúp thí sinh tự tin chinh phục mục tiêu học thuật.
Đọc thêm: IELTS Writing Task 2 Phần 62.
Đề 1 IELTS Writing Task 2
Some people believe that advertising encourages consumers to buy unnecessary products, while others argue that it provides useful information about goods and services. Discuss both views and give your own opinion.
Bài essay (Band 6.5)
Advertising is a common feature of modern society, and its impact on consumer behavior is widely debated. Some argue that it persuades people to purchase unnecessary items, while others believe it offers valuable information. This essay will discuss both perspectives and present my own view.
On the one hand, advertising can encourage impulsive buying. Many advertisements use persuasive techniques, such as emotional appeals or celebrity endorsements, to make products seem essential. For example, fashion brands often promote new clothing lines, leading people to buy items they do not need. This can result in financial strain for consumers who overspend. Therefore, advertising is often seen as a tool that drives unnecessary consumption.
On the other hand, advertising provides useful information about products and services. It helps consumers make informed choices by highlighting features, prices, and availability. For instance, ads for new technology, like smartphones, explain specifications that guide buyers. Moreover, advertising can raise awareness of innovative solutions, such as eco-friendly products, benefiting both consumers and society. This makes it a valuable tool in the marketplace.
In my opinion, advertising has both positive and negative effects, but its benefits outweigh the drawbacks if consumers are cautious. People should evaluate ads critically to avoid unnecessary purchases. In conclusion, while advertising can promote excessive consumption, it also offers important information that helps consumers make better decisions.
Chấm điểm (4 tiêu chí)
Task Response: 6.5
The essay addresses both views and provides a clear opinion, meeting the task requirements. However, the arguments are somewhat general (e.g., fashion brands, smartphone ads), lacking specific details or deeper analysis. Band 7 requires more nuanced arguments and concrete examples.
Coherence and Cohesion: 6.5
The essay is logically organized with clear paragraphs and basic linking words (e.g., “For example,” “Moreover”). However, transitions between ideas could be smoother, and some points (e.g., consumer behavior) are slightly repetitive. Band 7 needs more varied cohesive devices and less redundancy.
Lexical Resource: 6.5
The vocabulary is appropriate, with some academic phrases (e.g., impulsive buying, useful information). However, word choice is occasionally repetitive (e.g., “advertising” used frequently), and higher-level vocabulary is limited. Band 7 requires more precise and varied word choices.
Grammatical Range and Accuracy: 6.5
The essay uses a mix of simple and complex sentences with generally accurate grammar. Minor errors (e.g., article misuse, preposition errors) do not impede understanding but prevent a higher score. Band 7 requires greater accuracy and a wider range of structures.
Phân tích từ vựng
- Common feature
- Nghĩa tiếng Việt: Đặc điểm phổ biến
- Giải thích: Cụm từ này mô tả một yếu tố thường thấy trong xã hội hoặc hệ thống, thường dùng trong bài Discussion hoặc Advantage-Disadvantage. Ví dụ: “Social media is a common feature of modern communication.”
- Impulsive buying
- Nghĩa tiếng Việt: Mua sắm bốc đồng
- Giải thích: Cụm này chỉ hành vi mua hàng không suy nghĩ kỹ, thường dùng trong bài viết về kinh tế hoặc tiêu dùng. Ví dụ: “Advertisements often trigger impulsive buying among young consumers.”
- Financial strain
- Nghĩa tiếng Việt: Áp lực tài chính
- Giải thích: Cụm này mô tả tình trạng khó khăn về tiền bạc, phù hợp khi phân tích tác động tiêu cực. Ví dụ: “Overspending can lead to financial strain for families.”
- Useful information
- Nghĩa tiếng Việt: Thông tin hữu ích
- Giải thích: Cụm này dùng để chỉ dữ liệu có giá trị cho người nhận, thường trong ngữ cảnh giáo dục hoặc tiêu dùng. Ví dụ: “Websites provide useful information about health.”
- Innovative solutions
- Nghĩa tiếng Việt: Giải pháp sáng tạo
- Giải thích: Cụm này chỉ các cách tiếp cận mới để giải quyết vấn đề, thường dùng trong bài viết về công nghệ hoặc xã hội. Ví dụ: “Renewable energy offers innovative solutions to pollution.”
- Valuable tool
- Nghĩa tiếng Việt: Công cụ giá trị
- Giải thích: Cụm này mô tả một phương tiện hữu ích, thường dùng trong văn học thuật. Ví dụ: “Education is a valuable tool for social change.”
- Unnecessary consumption
- Nghĩa tiếng Việt: Tiêu dùng không cần thiết
- Giải thích: Cụm này chỉ việc mua sắm hoặc sử dụng vượt quá nhu cầu, thường dùng khi phân tích nhược điểm. Ví dụ: “Marketing can drive unnecessary consumption.”
Phân tích ngữ pháp
- Complex sentences with subordinating conjunctions (e.g., “as emotional appeals or celebrity endorsements make products seem essential”)
- Giải thích tiếng Việt: Câu phức với liên từ phụ thuộc (as, because) được dùng đúng để giải thích lý do. Tuy nhiên, bài viết chỉ dùng các cấu trúc cơ bản. Để đạt Band 7, cần thêm các liên từ phức tạp hơn (e.g., “insofar as,” “provided that”).
- Article misuse (e.g., “a tool that drives” – đúng, nhưng “innovative solutions” có thể thiếu “the” ở vài chỗ)
- Giải thích tiếng Việt: Mạo từ được dùng khá chính xác, nhưng có lỗi nhỏ như thiếu “the” trước danh từ số nhiều cụ thể (e.g., “innovative solutions” nên là “the innovative solutions”). Những lỗi này làm giảm điểm Grammatical Accuracy.
- Preposition errors (e.g., “raise awareness of innovative products” – đúng, nhưng “informed choices by highlighting” có thể sai nếu dùng “with”)
- Giải thích tiếng Việt: Giới từ trong bài khá ổn, nhưng có nguy cơ lỗi nhỏ khi chọn sai giới từ (e.g., “by highlighting” đúng, nhưng có thể sai nếu dùng “with highlighting”). Cần kiểm tra kỹ để đảm bảo tính chính xác.
- Modal verbs for advice (e.g., “should evaluate ads critically”)
- Giải thích tiếng Việt: Động từ khuyết thiếu (should) được dùng để đưa ra lời khuyên, phù hợp với văn học thuật. Tuy nhiên, bài viết chỉ dùng modal cơ bản. Band 7 yêu cầu thêm các cấu trúc như “ought to” hoặc “might consider.”
Tổng kết & gợi ý cải thiện
The essay achieves a Band 6.5, with a clear structure, relevant arguments, and appropriate language for the level. However, it falls short of Band 7 due to general examples, repetitive vocabulary, and minor grammatical inaccuracies.
Gợi ý cải thiện để đạt Band 7:
- Task Response: Include more specific examples (e.g., a particular misleading ad campaign or data on consumer spending) and elaborate on arguments (e.g., how ads influence psychological behavior).
- Coherence and Cohesion: Use a wider range of cohesive devices (e.g., “Conversely,” “As a result”) and avoid repeating ideas like consumer behavior.
- Lexical Resource: Incorporate more varied vocabulary (e.g., “manipulate” instead of “persuade”) and reduce repetition of words like “advertising.”
- Grammatical Range and Accuracy: Use a broader range of structures (e.g., passive voice, conditional sentences) and eliminate minor errors by checking articles and prepositions.
Đề 2 IELTS Writing Task 2
Some people believe that the best way to improve public health is by increasing the number of sports facilities, while others argue that other measures, such as education and healthy eating campaigns, are more effective. Discuss both views and give your own opinion.
Bài essay (Band 6.5)
Public health is a pressing concern in many countries, and there is debate about how to improve it. Some argue that building more sports facilities is the best approach, while others believe that education and healthy eating campaigns are more effective. This essay will discuss both views and present my own opinion.
On the one hand, increasing sports facilities can have significant benefits. Access to gyms, sports fields, or swimming pools encourages people to exercise regularly, which improves physical health. For example, communities with free sports centers often report higher fitness levels among residents. Moreover, such facilities can promote social interaction, as people gather to play sports, enhancing mental well-being. This makes sports facilities a practical measure for public health.
On the other hand, education and healthy eating campaigns address root causes of poor health. Many people lack knowledge about balanced diets or the dangers of processed foods. Campaigns that teach nutrition or promote cooking skills can lead to healthier lifestyles. For instance, school programs about healthy eating have reduced obesity rates in some countries. These measures are cost-effective and can reach a wider population than sports facilities.
In my opinion, education and healthy eating campaigns are more effective, as they tackle the causes of health issues directly. However, sports facilities can complement these efforts. In conclusion, while sports facilities are beneficial, education and healthy eating campaigns offer a more sustainable solution to improving public health.
Chấm điểm (4 tiêu chí)
Task Response: 6.5
The essay addresses both views and provides a clear opinion, meeting the task requirements. However, the arguments are somewhat general (e.g., free sports centers, school programs), lacking specific details or deeper analysis. Band 7 requires more nuanced arguments and concrete examples.
Coherence and Cohesion: 6.5
The essay is logically organized with clear paragraphs and basic linking words (e.g., “For example,” “Moreover”). However, transitions between ideas could be smoother, and some points (e.g., healthier lifestyles) are slightly repetitive. Band 7 needs more varied cohesive devices and less redundancy.
Lexical Resource: 6.5
The vocabulary is appropriate, with some academic phrases (e.g., pressing concern, root causes). However, word choice is occasionally repetitive (e.g., “health” used frequently), and higher-level vocabulary is limited. Band 7 requires more precise and varied word choices.
Grammatical Range and Accuracy: 6.5
The essay uses a mix of simple and complex sentences with generally accurate grammar. Minor errors (e.g., article misuse, verb agreement) do not impede understanding but prevent a higher score. Band 7 requires greater accuracy and a wider range of structures.
Phân tích từ vựng
- Pressing concern
- Nghĩa tiếng Việt: Mối quan ngại cấp bách
- Giải thích: Cụm từ này dùng để nhấn mạnh tính khẩn cấp của một vấn đề, thường xuất hiện trong bài Discussion hoặc Problem-Solution. Ví dụ: “Climate change is a pressing concern for governments.”
- Significant benefits
- Nghĩa tiếng Việt: Lợi ích đáng kể
- Giải thích: Cụm từ học thuật này nhấn mạnh tầm quan trọng của các lợi ích, phù hợp khi liệt kê ưu điểm. Ví dụ: “Exercise offers significant benefits to mental health.”
- Social interaction
- Nghĩa tiếng Việt: Tương tác xã hội
- Giải thích: Cụm này mô tả các hoạt động giao tiếp giữa con người, thường dùng trong bài viết về sức khỏe hoặc cộng đồng. Ví dụ: “Community events promote social interaction.”
- Practical measure
- Nghĩa tiếng Việt: Biện pháp thực tế
- Giải thích: Cụm này chỉ một giải pháp khả thi, thường dùng trong bài Problem-Solution. Ví dụ: “Recycling is a practical measure to reduce waste.”
- Root causes
- Nghĩa tiếng Việt: Nguyên nhân gốc rễ
- Giải thích: Cụm này chỉ các nguyên nhân sâu xa của một vấn đề, phù hợp khi phân tích vấn đề xã hội. Ví dụ: “Addressing the root causes of crime can reduce reoffending.”
- Cost-effective
- Nghĩa tiếng Việt: Hiệu quả về chi phí
- Giải thích: Cụm này mô tả một giải pháp tiết kiệm chi phí, thường dùng trong bài Advantage-Disadvantage. Ví dụ: “Public transport is a cost-effective way to travel.”
- More sustainable solution
- Nghĩa tiếng Việt: Giải pháp bền vững hơn
- Giải thích: Cụm này chỉ các giải pháp lâu dài, thường dùng trong bài viết về sức khỏe hoặc môi trường. Ví dụ: “Renewable energy is a more sustainable solution to power needs.”
Phân tích ngữ pháp
- Complex sentences with subordinating conjunctions (e.g., “as people gather to play sports”)
- Giải thích tiếng Việt: Câu phức với liên từ phụ thuộc (as, because) được dùng đúng để giải thích lý do. Tuy nhiên, bài viết chỉ dùng các cấu trúc cơ bản. Để đạt Band 7, cần thêm các liên từ phức tạp hơn (e.g., “insofar as,” “provided that”).
- Article misuse (e.g., “a foundation for higher education” – đúng, nhưng “sports facilities” có thể thiếu “the” ở vài chỗ)
- Giải thích tiếng Việt: Mạo từ được dùng khá chính xác, nhưng có lỗi nhỏ như thiếu “the” trước danh từ số nhiều cụ thể (e.g., “sports facilities” nên là “the sports facilities”). Những lỗi này làm giảm điểm Grammatical Accuracy.
- Verb agreement errors (e.g., “campaigns address root causes” – đúng, nhưng “obesity rates has reduced” có thể sai nếu dùng số ít)
- Giải thích tiếng Việt: Sự hòa hợp giữa chủ ngữ và động từ khá tốt, nhưng có nguy cơ lỗi nhỏ khi chủ ngữ số nhiều đi với động từ số ít (e.g., “rates” phải đi với “have”). Cần kiểm tra kỹ để đảm bảo tính chính xác.
- Modal verbs for possibility (e.g., “can encourage people to exercise”)
- Giải thích tiếng Việt: Động từ khuyết thiếu (can) được dùng để diễn đạt khả năng, phù hợp với văn học thuật. Tuy nhiên, bài viết chỉ dùng modal cơ bản. Band 7 yêu cầu thêm các cấu trúc như “might have” hoặc “could potentially.”
Tổng kết & gợi ý cải thiện
The essay achieves a Band 6.5, with a clear structure, relevant arguments, and appropriate language for the level. However, it falls short of Band 7 due to general examples, repetitive vocabulary, and minor grammatical inaccuracies.
Gợi ý cải thiện để đạt Band 7:
- Task Response: Include more specific examples (e.g., a particular healthy eating campaign or data on sports facility usage) and elaborate on arguments (e.g., how education changes long-term health behaviors).
- Coherence and Cohesion: Use a wider range of cohesive devices (e.g., “In contrast,” “Consequently”) and avoid repeating ideas like healthier lifestyles.
- Lexical Resource: Incorporate more varied vocabulary (e.g., “foster” instead of “encourage”) and reduce repetition of words like “health.”
- Grammatical Range and Accuracy: Use a broader range of structures (e.g., passive voice, conditional sentences) and eliminate minor errors by checking articles and verb agreement.
Đề 3 IELTS Writing Task 2
Some people believe that the best way to solve the problem of unemployment is to provide free education and training programs, while others argue that creating more job opportunities is more effective. Discuss both views and give your own opinion.
Bài essay (Band 6.5)
Unemployment is a major issue in many countries, and there is debate about how to address it. Some argue that free education and training programs are the best solution, while others believe creating more job opportunities is more effective. This essay will discuss both perspectives and present my own view.
On the one hand, free education and training programs can have significant benefits. They equip unemployed individuals with new skills, making them more employable. For example, vocational courses in fields like IT or plumbing can help people find stable jobs. Moreover, such programs can boost confidence and motivation, encouraging people to re-enter the workforce. This makes education a practical approach to reducing unemployment.
On the other hand, creating more job opportunities is equally important. If there are more jobs available, unemployed people can find work without needing additional training. For instance, government investment in infrastructure projects, such as building roads or hospitals, can create thousands of jobs. However, this approach may only provide temporary employment, as some jobs may not be sustainable in the long term. This limits its effectiveness compared to skill-building programs.
In my opinion, a combination of both approaches is ideal. Education and training provide long-term solutions, while job creation addresses immediate needs. Governments should balance these strategies. In conclusion, while creating jobs is essential, free education and training programs offer a more sustainable solution to unemployment.
Chấm điểm (4 tiêu chí)
Task Response: 6.5
The essay addresses both views and provides a clear opinion, meeting the task requirements. However, the arguments are somewhat general (e.g., vocational courses, infrastructure projects), lacking specific details or deeper analysis. Band 7 requires more nuanced arguments and concrete examples.
Coherence and Cohesion: 6.5
The essay is logically organized with clear paragraphs and basic linking words (e.g., “For example,” “Moreover”). However, transitions between ideas could be smoother, and some points (e.g., employability) are slightly repetitive. Band 7 needs more varied cohesive devices and less redundancy.
Lexical Resource: 6.5
The vocabulary is appropriate, with some academic phrases (e.g., significant benefits, practical approach). However, word choice is occasionally repetitive (e.g., “jobs” used frequently), and higher-level vocabulary is limited. Band 7 requires more precise and varied word choices.
Grammatical Range and Accuracy: 6.5
The essay uses a mix of simple and complex sentences with generally accurate grammar. Minor errors (e.g., article misuse, verb agreement) do not impede understanding but prevent a higher score. Band 7 requires greater accuracy and a wider range of structures.
Phân tích từ vựng
- Major issue
- Nghĩa tiếng Việt: Vấn đề lớn
- Giải thích: Cụm từ này dùng để nhấn mạnh tầm quan trọng của một vấn đề xã hội, thường xuất hiện trong bài Discussion hoặc Problem-Solution. Ví dụ: “Poverty is a major issue in developing countries.”
- Significant benefits
- Nghĩa tiếng Việt: Lợi ích đáng kể
- Giải thích: Cụm từ học thuật này nhấn mạnh tầm quan trọng của các lợi ích, phù hợp khi liệt kê ưu điểm. Ví dụ: “Technology offers significant benefits to education.”
- Practical approach
- Nghĩa tiếng Việt: Cách tiếp cận thực tế
- Giải thích: Cụm này chỉ một giải pháp khả thi, thường dùng trong bài Problem-Solution. Ví dụ: “Recycling is a practical approach to waste reduction.”
- Equally important
- Nghĩa tiếng Việt: Quan trọng ngang nhau
- Giải thích: Cụm này dùng để so sánh mức độ quan trọng của hai yếu tố, phù hợp trong văn học thuật. Ví dụ: “Mental and physical health are equally important.”
- Temporary employment
- Nghĩa tiếng Việt: Việc làm tạm thời
- Giải thích: Cụm này chỉ công việc không bền vững, thường dùng khi phân tích nhược điểm. Ví dụ: “Seasonal jobs provide temporary employment for workers.”
- More sustainable solution
- Nghĩa tiếng Việt: Giải pháp bền vững hơn
- Giải thích: Cụm này chỉ các giải pháp lâu dài, thường dùng trong bài viết về xã hội hoặc kinh tế. Ví dụ: “Renewable energy is a more sustainable solution to energy needs.”
Phân tích ngữ pháp
- Complex sentences with subordinating conjunctions (e.g., “as some jobs may not be sustainable in the long term”)
- Giải thích tiếng Việt: Câu phức với liên từ phụ thuộc (as, because) được dùng đúng để giải thích lý do. Tuy nhiên, bài viết chỉ dùng các cấu trúc cơ bản. Để đạt Band 7, cần thêm các liên từ phức tạp hơn (e.g., “insofar as,” “provided that”).
- Article misuse (e.g., “the workforce” – đúng, nhưng “vocational courses” có thể thiếu “the” ở vài chỗ)
- Giải thích tiếng Việt: Mạo từ được dùng khá chính xác, nhưng có lỗi nhỏ như thiếu “the” trước danh từ số nhiều cụ thể (e.g., “vocational courses” nên là “the vocational courses”). Những lỗi này làm giảm điểm Grammatical Accuracy.
- Verb agreement errors (e.g., “programs can boost confidence” – đúng, nhưng “investment… create” có thể sai nếu dùng số ít)
- Giải thích tiếng Việt: Sự hòa hợp giữa chủ ngữ và động từ khá tốt, nhưng có nguy cơ lỗi nhỏ khi chủ ngữ số ít đi với động từ số nhiều (e.g., “investment” phải đi với “creates”). Cần kiểm tra kỹ để đảm bảo tính chính xác.
- Modal verbs for possibility (e.g., “can help people find stable jobs”)
- Giải thích tiếng Việt: Động từ khuyết thiếu (can) được dùng để diễn đạt khả năng, phù hợp với văn học thuật. Tuy nhiên, bài viết chỉ dùng modal cơ bản. Band 7 yêu cầu thêm các cấu trúc như “might have” hoặc “could potentially.”
Tổng kết & gợi ý cải thiện
The essay achieves a Band 6.5, with a clear structure, relevant arguments, and appropriate language for the level. However, it falls short of Band 7 due to general examples, repetitive vocabulary, and minor grammatical inaccuracies.
Gợi ý cải thiện để đạt Band 7:
- Task Response: Include more specific examples (e.g., a particular training program or data on job creation projects) and elaborate on arguments (e.g., how skills training impacts long-term employability).
- Coherence and Cohesion: Use a wider range of cohesive devices (e.g., “In contrast,” “As a result”) and avoid repeating ideas like employability.
- Lexical Resource: Incorporate more varied vocabulary (e.g., “facilitate” instead of “help”) and reduce repetition of words like “jobs.”
- Grammatical Range and Accuracy: Use a broader range of structures (e.g., passive voice, conditional sentences) and eliminate minor errors by checking articles and verb agreement.
Đề 4 IELTS Writing Task 2
Some people believe that the best way to preserve cultural heritage is to maintain traditional buildings and artifacts, while others argue that promoting cultural education and festivals is more effective. Discuss both views and give your own opinion.
Bài essay (Band 6.5)
Preserving cultural heritage is a vital concern in many societies, and there is debate about how to achieve it. Some argue that maintaining traditional buildings and artifacts is the best approach, while others believe promoting cultural education and festivals is more effective. This essay will discuss both perspectives and present my own view.
On the one hand, preserving traditional buildings and artifacts has significant value. Historical sites, such as temples or museums, serve as tangible links to the past, allowing future generations to understand their culture. For example, the preservation of ancient castles in Europe attracts tourists and educates visitors. Moreover, artifacts like pottery or paintings can safeguard traditions, ensuring they are not forgotten. This approach is a practical way to maintain cultural identity.
On the other hand, cultural education and festivals are equally important. Teaching young people about their traditions through school programs or workshops fosters pride and awareness. For instance, festivals like Diwali or Lunar New Year celebrate cultural values and bring communities together. These activities are cost-effective and engage a wider audience, making culture more accessible than static artifacts.
In my opinion, both approaches are essential, but cultural education and festivals have a greater impact. They actively involve people and keep traditions alive. In conclusion, while maintaining buildings and artifacts is important, promoting education and festivals is a more dynamic solution to preserving cultural heritage.
Chấm điểm (4 tiêu chí)
Task Response: 6.5
The essay addresses both views and provides a clear opinion, meeting the task requirements. However, the arguments are somewhat general (e.g., ancient castles, Diwali), lacking specific details or deeper analysis. Band 7 requires more nuanced arguments and concrete examples.
Coherence and Cohesion: 6.5
The essay is logically organized with clear paragraphs and basic linking words (e.g., “For example,” “Moreover”). However, transitions between ideas could be smoother, and some points (e.g., cultural identity) are slightly repetitive. Band 7 needs more varied cohesive devices and less redundancy.
Lexical Resource: 6.5
The vocabulary is appropriate, with some academic phrases (e.g., significant value, cost-effective). However, word choice is occasionally repetitive (e.g., “culture” used frequently), and higher-level vocabulary is limited. Band 7 requires more precise and varied word choices.
Grammatical Range and Accuracy: 6.5
The essay uses a mix of simple and complex sentences with generally accurate grammar. Minor errors (e.g., article misuse, verb agreement) do not impede understanding but prevent a higher score. Band 7 requires greater accuracy and a wider range of structures.
Phân tích từ vựng
- Vital concern
- Nghĩa tiếng Việt: Mối quan ngại quan trọng
- Giải thích: Cụm từ này nhấn mạnh tầm quan trọng của một vấn đề, thường dùng trong bài Discussion hoặc Problem-Solution. Ví dụ: “Education is a vital concern for developing nations.”
- Significant value
- Nghĩa tiếng Việt: Giá trị đáng kể
- Giải thích: Cụm từ học thuật này nhấn mạnh tầm quan trọng của một yếu tố, phù hợp khi liệt kê ưu điểm. Ví dụ: “Historical sites have significant value for tourism.”
- Safeguard traditions
- Nghĩa tiếng Việt: Bảo vệ truyền thống
- Giải thích: Cụm này mô tả hành động bảo tồn di sản văn hóa, thường dùng trong bài viết về văn hóa. Ví dụ: “Museums help safeguard traditions for future generations.”
- Practical way
- Nghĩa tiếng Việt: Cách thức thực tế
- Giải thích: Cụm này chỉ một giải pháp khả thi, thường dùng trong bài Problem-Solution. Ví dụ: “Recycling is a practical way to reduce waste.”
- Equally important
- Nghĩa tiếng Việt: Quan trọng ngang nhau
- Giải thích: Cụm này so sánh mức độ quan trọng của hai yếu tố, phù hợp trong văn học thuật. Ví dụ: “Economic and social development are equally important.”
- Cost-effective
- Nghĩa tiếng Việt: Hiệu quả về chi phí
- Giải thích: Cụm này mô tả một giải pháp tiết kiệm chi phí, thường dùng trong bài Advantage-Disadvantage. Ví dụ: “Public transport is a cost-effective solution.”
- More dynamic solution
- Nghĩa tiếng Việt: Giải pháp năng động hơn
- Giải thích: Cụm này chỉ một cách tiếp cận linh hoạt và hiệu quả, thường dùng khi so sánh các giải pháp. Ví dụ: “Online learning is a more dynamic solution than traditional classes.”
Phân tích ngữ pháp
- Complex sentences with subordinating conjunctions (e.g., “as temples or museums serve as tangible links to the past”)
- Giải thích tiếng Việt: Câu phức với liên từ phụ thuộc (as, because) được dùng đúng để giải thích lý do. Tuy nhiên, bài viết chỉ dùng các cấu trúc cơ bản. Để đạt Band 7, cần thêm các liên từ phức tạp hơn (e.g., “insofar as,” “provided that”).
- Article misuse (e.g., “the past” – đúng, nhưng “cultural education” có thể thiếu “the” ở vài chỗ)
- Giải thích tiếng Việt: Mạo từ được dùng khá chính xác, nhưng có lỗi nhỏ như thiếu “the” trước danh từ không đếm được hoặc cụ thể (e.g., “cultural education” nên là “the cultural education”). Những lỗi này làm giảm điểm Grammatical Accuracy.
- Verb agreement errors (e.g., “festivals celebrate cultural values” – đúng, nhưng “programs fosters” có thể sai nếu dùng số ít)
- Giải thích tiếng Việt: Sự hòa hợp giữa chủ ngữ và động từ khá tốt, nhưng có nguy cơ lỗi nhỏ khi chủ ngữ số nhiều đi với động từ số ít (e.g., “programs” phải đi với “foster”). Cần kiểm tra kỹ để đảm bảo tính chính xác.
- Modal verbs for possibility (e.g., “can promote pride and awareness”)
- Giải thích tiếng Việt: Động từ khuyết thiếu (can) được dùng để diễn đạt khả năng, phù hợp với văn học thuật. Tuy nhiên, bài viết chỉ dùng modal cơ bản. Band 7 yêu cầu thêm các cấu trúc như “might have” hoặc “could potentially.”
Tổng kết & gợi ý cải thiện
The essay achieves a Band 6.5, with a clear structure, relevant arguments, and appropriate language for the level. However, it falls short of Band 7 due to general examples, repetitive vocabulary, and minor grammatical inaccuracies.
Gợi ý cải thiện để đạt Band 7:
- Task Response: Include more specific examples (e.g., a particular cultural festival or preservation project) and elaborate on arguments (e.g., how education fosters cultural identity).
- Coherence and Cohesion: Use a wider range of cohesive devices (e.g., “In contrast,” “As a result”) and avoid repeating ideas like cultural identity.
- Lexical Resource: Incorporate more varied vocabulary (e.g., “preserve” instead of “maintain”) and reduce repetition of words like “culture.”
- Grammatical Range and Accuracy: Use a broader range of structures (e.g., passive voice, conditional sentences) and eliminate minor errors by checking articles and verb agreement.