Kỹ năng viết trong kỳ thi IELTS đòi hỏi sự am hiểu sâu sắc về cấu trúc bài thi và khả năng diễn đạt ý tưởng mạch lạc. IELTS Writing Task 2 Phần 60 thường tập trung vào các chủ đề xã hội, yêu cầu thí sinh trình bày lập luận rõ ràng, sử dụng vốn từ phong phú và ngữ pháp chính xác. Để đạt band cao, người học cần nắm vững cách xây dựng luận điểm thuyết phục, kết hợp ví dụ thực tiễn, từ đó tối ưu hóa điểm số.
Đọc thêm: IELTS Writing Task 2 Phần 59.
Đề 1 IELTS Writing Task 2
Many people believe that the increasing use of technology in education is beneficial for students. Others argue that it has negative effects on learning. Discuss both views and give your own opinion.
Bài essay (Band 6.5)
Technology has become a major part of education, and there is a debate about its impact on students. Some believe it is beneficial, while others see it as harmful. This essay will discuss both perspectives and provide my own view.
On the one hand, technology in education offers many advantages. It provides access to vast resources, such as online libraries and educational videos, which can make learning more engaging. For example, students can use apps to practice math or languages at their own pace. Technology also helps teachers deliver lessons in innovative ways, such as through interactive presentations. This can improve students’ understanding and make classes more enjoyable.
On the other hand, critics argue that technology can negatively affect learning. Overuse of devices may lead to reduced concentration, as students might be distracted by games or social media. Additionally, relying too much on technology can weaken critical thinking skills, as students may copy answers from the internet instead of solving problems themselves. Some also worry that screen time can harm students’ health, like causing eye strain.
In my opinion, technology is beneficial if used properly. Schools should teach students how to use devices responsibly to avoid distractions and balance screen time. This way, technology can enhance learning without causing harm.
In conclusion, while technology in education has both benefits and drawbacks, I believe its advantages outweigh the negatives if managed well. Schools should guide students to use it effectively.
Chấm điểm (4 tiêu chí)
Task Response: 6.5
The essay addresses both views and gives a clear opinion, fulfilling the task. However, the arguments are somewhat general (e.g., “eye strain” lacks depth), and examples are not fully developed. Band 7 requires more specific examples and deeper analysis.
Coherence and Cohesion: 6.5
The essay is well-structured with clear paragraphs and linking words (e.g., “On the one hand,” “Additionally”). However, transitions are slightly repetitive, and some ideas could be connected more smoothly. Band 7 needs more varied cohesive devices and seamless flow.
Lexical Resource: 6.5
The vocabulary is appropriate, with some academic phrases (e.g., access to vast resources, critical thinking skills). Word choice is occasionally repetitive (“technology” appears often), and higher-level vocabulary is limited. Band 7 requires more precise and varied terms.
Grammatical Range and Accuracy: 6.5
The essay uses a mix of simple and complex sentences (e.g., relying too much on technology can weaken). Minor errors, such as article misuse or awkward phrasing, do not hinder understanding but lower the score. Band 7 needs greater accuracy and sentence variety.
Phân tích từ vựng
- access to vast resources
- Nghĩa tiếng Việt: tiếp cận nguồn tài nguyên phong phú
- Giải thích: Cụm từ này thường dùng trong văn học thuật để nhấn mạnh sự sẵn có của thông tin hoặc công cụ. Trong bài, nó làm nổi bật lợi ích của công nghệ trong việc cung cấp tài liệu học tập.
- Ví dụ khác: “The internet provides access to vast resources for research.”
- innovative ways
- Nghĩa tiếng Việt: cách thức sáng tạo
- Giải thích: Cụm từ này mang tính học thuật, dùng để mô tả các phương pháp mới và hiệu quả. Trong bài, nó nhấn mạnh cách công nghệ cải thiện việc giảng dạy.
- Ví dụ khác: “Teachers use innovative ways to engage students in science lessons.”
- reduced concentration
- Nghĩa tiếng Việt: giảm khả năng tập trung
- Giải thích: Cụm từ này dùng để chỉ sự suy giảm trong khả năng chú ý, phù hợp khi thảo luận về tác động tiêu cực của công nghệ. Trong bài, nó được dùng để chỉ nhược điểm của thiết bị.
- Ví dụ khác: “Multitasking can lead to reduced concentration during study.”
- critical thinking skills
- Nghĩa tiếng Việt: kỹ năng tư duy phản biện
- Giải thích: Đây là cụm từ học thuật phổ biến, dùng để nói về khả năng phân tích và giải quyết vấn đề. Trong bài, nó nhấn mạnh rủi ro khi lạm dụng công nghệ.
- Ví dụ khác: “Education should focus on developing critical thinking skills.”
- enhance learning
- Nghĩa tiếng Việt: nâng cao việc học
- Giải thích: Cụm từ này dùng để chỉ việc cải thiện chất lượng hoặc hiệu quả của quá trình học tập, phù hợp trong ngữ cảnh học thuật. Trong bài, nó thể hiện quan điểm tích cực về công nghệ.
- Ví dụ khác: “Group discussions can enhance learning in classrooms.”
Phân tích ngữ pháp
- relying too much on technology can weaken
- Giải thích tiếng Việt: Cấu trúc relying on + danh từ + can + động từ sử dụng danh động từ làm chủ ngữ, kết hợp với động từ tình thái để diễn đạt hậu quả. Trong bài, nó được dùng đúng nhưng hơi đơn giản. Để đạt Band 7, có thể thay bằng: “Excessive dependence on technology may undermine…”
- Lưu ý: Đảm bảo danh động từ phù hợp ngữ cảnh và đa dạng cấu trúc.
- students might be distracted by games
- Giải thích tiếng Việt: Cấu trúc might be + tính từ + by + danh từ diễn đạt khả năng xảy ra trong tương lai. Trong bài, nó đúng ngữ pháp, nhưng bài thiếu các cấu trúc phức tạp hơn như câu điều kiện (“If students were less distracted…”).
- Lưu ý: Tăng cường câu phức để nâng điểm Grammatical Range.
- schools should teach students how to use
- Giải thích tiếng Việt: Cấu trúc should + động từ nguyên thể + how to + động từ là cách diễn đạt phổ biến trong văn nghị luận để đưa ra đề xuất. Trong bài, nó được dùng chính xác nhưng lặp lại cấu trúc “how to” làm giảm tính đa dạng.
- Lưu ý: Thay đổi cách diễn đạt, ví dụ: “Schools ought to guide students in using…”
- minor article misuse (lỗi tiềm ẩn)
- Giải thích tiếng Việt: Bài có thể chứa lỗi nhỏ như thiếu mạo từ (e.g., “harm students’ health” thay vì “harm the health of students”). Những lỗi này không ảnh hưởng lớn đến ý nghĩa nhưng làm giảm điểm Grammatical Accuracy.
- Lưu ý: Kiểm tra kỹ mạo từ trước danh từ chung hoặc trừu tượng.
Tổng kết & gợi ý cải thiện
Tổng kết: Bài viết đạt Band 6.5 nhờ cấu trúc rõ ràng, lập luận cân bằng và từ vựng phù hợp. Tuy nhiên, các ý chưa được đào sâu, từ vựng lặp lại (e.g., “technology”), và một số lỗi ngữ pháp nhỏ ngăn bài đạt Band 7.
Gợi ý cải thiện để đạt Band 7:
- Phát triển ý chi tiết hơn: Thêm ví dụ cụ thể (e.g., “apps like Duolingo improve language skills”) và phân tích sâu hơn về tác động.
- Đa dạng từ vựng: Sử dụng từ đồng nghĩa (e.g., thay “technology” bằng “digital tools”) và cụm từ nâng cao.
- Cải thiện ngữ pháp: Sử dụng câu phức tạp hơn (e.g., câu giả định, câu bị động) và kiểm tra mạo từ kỹ hơn.
- Tăng tính mạch lạc: Dùng các từ nối đa dạng (e.g., “Consequently” thay “Additionally”) và đảm bảo ý trong đoạn liên kết chặt chẽ.
Đề 2 IELTS Writing Task 2
Many people believe that reducing air pollution is the most important environmental issue today. Others argue that other problems, such as deforestation, are more critical. Discuss both views and give your own opinion.
Bài essay (Band 6.5)
Environmental problems are a growing concern worldwide, and opinions differ on which issue is the most urgent. Some believe that tackling air pollution should be the top priority, while others argue that deforestation poses a greater threat. This essay will discuss both perspectives and present my own view.
On the one hand, air pollution is seen as a critical issue because it directly affects human health. For example, in many cities, poor air quality causes respiratory diseases like asthma, which impacts millions of people. Reducing air pollution through measures like stricter factory emissions or promoting electric vehicles can improve public health and quality of life. Moreover, clean air benefits the environment by reducing acid rain, which harms ecosystems. Therefore, addressing air pollution is essential for both people and nature.
On the other hand, deforestation is considered more serious by some because it destroys habitats and contributes to climate change. Forests are home to countless species, and cutting them down leads to biodiversity loss. Additionally, trees absorb carbon dioxide, so deforestation increases global warming. For instance, the Amazon rainforest’s destruction has caused significant environmental damage. Protecting forests, therefore, is vital to maintain ecological balance.
In my opinion, both issues are important, but air pollution requires more immediate action due to its direct impact on human health. However, long-term efforts to stop deforestation are also necessary to ensure environmental sustainability.
In conclusion, while air pollution and deforestation are both pressing issues, I believe prioritizing air pollution is more urgent, though a balanced approach addressing both is ideal.
Chấm điểm (4 tiêu chí)
Task Response: 6.5
The essay addresses both views and provides a clear opinion, fulfilling the task requirements. However, the arguments lack depth, with examples (e.g., “Amazon rainforest”) being predictable and underdeveloped. To reach Band 7, more specific evidence and nuanced reasoning are needed.
Coherence and Cohesion: 6.5
The essay is well-structured with clear paragraphs and appropriate linking words (e.g., “Moreover,” “For instance”). However, some transitions are repetitive (e.g., “therefore” used twice), and ideas could be connected more seamlessly. Band 7 requires smoother progression and varied cohesive devices.
Lexical Resource: 6.5
The vocabulary is suitable for Band 6.5, with academic terms like tackling, ecological balance, and biodiversity loss. However, there is minor repetition (e.g., “environment”), and more precise or varied word choices could elevate the score to Band 7.
Grammatical Range and Accuracy: 6.5
The essay uses a mix of simple and complex sentences, such as conditional sentences (e.g., “if forests are cut down…”). Minor errors, like “impacts millions of people” (better as “affects”), do not hinder meaning but prevent a higher score. Band 7 requires greater accuracy and variety in structures.
Phân tích từ vựng
- tackling
- Nghĩa tiếng Việt: Giải quyết, xử lý
- Giải thích: Động từ này mang tính học thuật, thường dùng trong văn viết để chỉ hành động giải quyết một vấn đề (e.g., “tackling air pollution”). Trong bài, nó nhấn mạnh nỗ lực cải thiện môi trường.
- Ví dụ: Governments are tackling poverty through new policies.
- ecological balance
- Nghĩa: Cân bằng sinh thái
- Giải thích: Cụm từ học thuật này dùng để mô tả sự ổn định trong hệ sinh thái. Trong bài, nó được dùng để nhấn mạnh vai trò của rừng trong việc duy trì môi trường.
- Ví dụ: Protecting wetlands helps maintain ecological balance.
- biodiversity loss
- Nghĩa: Mất đa dạng sinh học
- Giải thích: Cụm từ này phổ biến trong các bài luận về môi trường, chỉ sự suy giảm các loài sinh vật. Trong bài, nó được dùng để giải thích hậu quả của nạn phá rừng.
- Ví dụ: Overfishing contributes to biodiversity loss in oceans.
- pressing issues
- Nghĩa: Vấn đề cấp bách
- Giải thích: Cụm từ này mang tính trang trọng, dùng để chỉ các vấn đề cần giải quyết ngay. Trong bài, nó xuất hiện ở kết luận để nhấn mạnh tầm quan trọng của cả hai vấn đề.
- Ví dụ: Climate change and poverty are pressing issues globally.
- environmental sustainability
- Nghĩa: Bền vững môi trường
- Giải thích: Cụm từ học thuật này chỉ việc duy trì môi trường cho các thế hệ tương lai. Trong bài, nó được dùng để nhấn mạnh tầm quan trọng của việc ngăn chặn phá rừng.
- Ví dụ: Renewable energy promotes environmental sustainability.
Phân tích ngữ pháp
- Conditional sentences
- Giải thích: Câu điều kiện được dùng đúng trong bài, ví dụ: “if forests are cut down, biodiversity loss occurs” (dạng ẩn). Cấu trúc này phù hợp Band 6.5, nhưng để đạt Band 7, cần dùng thêm câu điều kiện loại 2 hoặc 3 (e.g., “If governments had acted earlier, deforestation could have been reduced”).
- Subject-verb agreement
- Giải thích: Trong câu “poor air quality causes respiratory diseases,” chủ ngữ và động từ đúng. Tuy nhiên, câu “impacts millions of people” nên dùng affects, vì “impact” thường là danh từ trong ngữ cảnh này. Đây là lỗi nhỏ nhưng ảnh hưởng đến độ chính xác.
- Passive voice
- Giải thích: Câu bị động như�� như “Forests are home to countless species” được dùng đúng, phù hợp với văn học thuật. Tuy nhiên, bài thiếu sự đa dạng trong việc dùng passive voice ở các vị trí khác (e.g., “Air pollution is caused by factories”). Band 7 cần nhiều cấu trúc bị động hơn để tăng tính trang trọng.
- Linking words
- Giải thích: Các từ nối như Moreover, Therefore, và For example được dùng đúng, nhưng lặp lại “therefore” làm giảm tính đa dạng. Để đạt Band 7, cần dùng các từ nối phức tạp hơn như In contrast hoặc Consequently.
Tổng kết & gợi ý cải thiện
Tổng kết: Bài essay đạt Band 6.5 nhờ cấu trúc rõ ràng, lập luận đủ ý, và từ vựng/ngữ pháp phù hợp. Tuy nhiên, các ý chưa được phát triển sâu (ví dụ chung chung như “Amazon rainforest”), có lỗi ngữ pháp nhỏ, và từ vựng thiếu sự đa dạng.
Gợi ý cải thiện để đạt Band 7:
- Phát triển ý chi tiết hơn: Thêm ví dụ cụ thể (e.g., “In Delhi, air pollution levels in 2024 caused a 20% rise in hospital admissions for asthma”).
- Đa dạng từ vựng: Sử dụng từ đồng nghĩa (e.g., thay “environment” bằng “ecosystem”) và collocations học thuật (e.g., “mitigate environmental degradation”).
- Tăng độ chính xác ngữ pháp: Loại bỏ lỗi nhỏ như “impacts” và dùng cấu trúc đa dạng hơn (e.g., câu điều kiện loại 2, câu bị động).
- Cải thiện tính mạch lạc: Dùng từ nối đa dạng hơn (e.g., “Conversely,” “As a result”) và tránh lặp ý (e.g., “health” và “environment”).
Đề 3 IELTS Writing Task 2
Many people believe that technology has made our lives easier and more convenient. However, others argue that it has caused more problems than benefits. Discuss both views and give your own opinion.
Bài essay (Band 6.5)
There is a debate about whether technology has improved our lives or created more challenges. While some argue that it brings convenience, others believe it causes significant problems. This essay will discuss both perspectives and present my view that technology is largely beneficial when used wisely.
On the one hand, technology has undoubtedly made life more convenient. Devices like smartphones and computers allow people to communicate instantly and access information quickly. For example, online shopping saves time and effort compared to visiting physical stores. Moreover, technological advancements in healthcare, such as medical equipment, have improved diagnosis and treatment, leading to longer life expectancy. These benefits show how technology can enhance quality of life.
On the other hand, critics argue that technology has introduced serious issues. Excessive use of gadgets can lead to health problems, such as eye strain or poor posture. Additionally, over-reliance on technology may reduce face-to-face interactions, weakening social bonds. For instance, many young people spend hours on social media instead of engaging with family or friends. This suggests that technology can have a negative impact if not managed properly.
In my opinion, technology’s benefits outweigh its drawbacks, provided it is used responsibly. By setting limits on screen time and prioritizing real-world interactions, individuals can avoid its negative effects. Therefore, technology should be seen as a tool to facilitate progress rather than a source of problems.
In conclusion, while technology has some disadvantages, its contributions to convenience and progress are significant. With proper management, its positive impacts can be maximized.
Chấm điểm (4 tiêu chí)
Task Response: 6.5
The essay addresses both views and provides a clear opinion, fulfilling the task requirements. However, the arguments are somewhat general, and examples (e.g., “online shopping”) lack specificity. Deeper analysis or more varied examples could push this to Band 7.
Coherence and Cohesion: 6.5
The essay is well-structured with clear paragraphs and basic linking words (“Moreover,” “For example”). However, transitions between ideas are predictable, and more sophisticated cohesive devices (e.g., “Conversely,” “As such”) would improve cohesion for a higher score.
Lexical Resource: 6.5
The vocabulary is appropriate, with academic phrases like “technological advancements” and “over-reliance on technology.” However, there is some repetition (e.g., “problems”), and more precise or varied word choices could elevate the score.
Grammatical Range and Accuracy: 6.5
The essay uses a mix of simple and complex sentences with generally accurate grammar. Minor errors, such as article misuse or awkward phrasing, do not hinder understanding but limit the score. Greater variety in sentence structures would help achieve Band 7.
Phân tích từ vựng
- Technological advancements
- Nghĩa tiếng Việt: Tiến bộ công nghệ.
- Giải thích: Cụm từ này mang tính học thuật, thường dùng để chỉ sự phát triển trong lĩnh vực công nghệ (e.g., y tế, truyền thông). Trong bài, nó giúp nhấn mạnh tác động tích cực của công nghệ một cách trang trọng.
- Enhance quality of life
- Nghĩa tiếng Việt: Nâng cao chất lượng cuộc sống.
- Giải thích: Cụm từ này phổ biến trong các bài viết về lợi ích của công nghệ hoặc chính sách xã hội. Nó thể hiện ý tưởng cải thiện cuộc sống một cách khái quát và phù hợp với văn phong IELTS.
- Over-reliance on technology
- Nghĩa tiếng Việt: Sự phụ thuộc quá mức vào công nghệ.
- Giải thích: Cụm từ này được dùng để chỉ thái độ tiêu cực hoặc hậu quả của việc lạm dụng công nghệ. Nó tăng tính học thuật và phù hợp khi thảo luận về các vấn đề xã hội.
- Negative impact
- Nghĩa tiếng Việt: Tác động tiêu cực.
- Giải thích: Một cụm từ học thuật phổ biến, thay thế cho từ đơn giản như “problems.” Trong bài, nó được dùng để chỉ các bất lợi của công nghệ, giúp bài viết trang trọng hơn.
- Facilitate progress
- Nghĩa tiếng Việt: Thúc đẩy tiến bộ.
- Giải thích: Cụm từ này mang tính tích cực, thường dùng để chỉ vai trò của công nghệ hoặc chính sách trong việc cải thiện xã hội. Nó giúp bài viết có giọng điệu lạc quan và học thuật.
- Life expectancy
- Nghĩa tiếng Việt: Tuổi thọ.
- Giải thích: Từ vựng học thuật, thường xuất hiện trong các bài viết về y tế hoặc công nghệ. Trong bài, nó được dùng để minh họa lợi ích của công nghệ trong chăm sóc sức khỏe.
Phân tích ngữ pháp
- Devices like smartphones and computers allow people to communicate instantly
- Giải thích tiếng Việt: Câu này sử dụng cấu trúc “allow + tân ngữ + to V,” đúng ngữ pháp và phù hợp để diễn đạt lợi ích của công nghệ. Tuy nhiên, để đạt Band 7, có thể thêm mệnh đề quan hệ hoặc cấu trúc phức tạp hơn.
- Excessive use of gadgets can lead to health problems
- Giải thích tiếng Việt: Câu này dùng cấu trúc “lead to + danh từ,” đúng và phổ biến trong văn học thuật. Tuy nhiên, bài viết thiếu các cấu trúc đa dạng hơn như câu điều kiện hoặc bị động để tăng điểm.
- For instance, many young people spend hours on social media instead of engaging with family or friends
- Giải thích tiếng Việt: Câu này sử dụng cụm “instead of + V-ing,” đúng ngữ pháp và phù hợp để so sánh. Tuy nhiên, việc lặp lại cấu trúc “for instance” trong bài làm giảm tính đa dạng.
- Minor article error (e.g., “health problems” instead of “the health problems”)
- Giải thích tiếng Việt: Có lỗi nhỏ về mạo từ khi không dùng “the” trước “health problems” trong một số trường hợp cần xác định. Lỗi này không ảnh hưởng lớn nhưng làm giảm điểm Grammatical Accuracy.
- Awkward phrasing (e.g., “its contributions to convenience and progress are significant”)
- Giải thích tiếng Việt: Câu này đúng ngữ pháp nhưng cách diễn đạt hơi vụng, có thể thay bằng “it significantly contributes to convenience and progress” để tự nhiên hơn. Những lỗi nhỏ như này ngăn bài đạt Band 7.
Tổng kết & gợi ý cải thiện
Tổng kết: Bài viết đạt Band 6.5 nhờ cấu trúc rõ ràng, từ vựng học thuật phù hợp, và lập luận đáp ứng đề bài. Tuy nhiên, các ý chưa đủ sâu, ví dụ còn chung chung, và một số lỗi nhỏ về mạo từ cùng cách diễn đạt vụng về hạn chế điểm số.
Gợi ý cải thiện:
- Task Response: Sử dụng ví dụ cụ thể hơn (e.g., tên công nghệ, số liệu) và phân tích chi tiết hơn về lợi ích hoặc bất lợi.
- Coherence and Cohesion: Dùng các từ nối đa dạng hơn (e.g., “On the contrary,” “Consequently”) để tăng tính mạch lạc.
- Lexical Resource: Thêm collocations (e.g., “pose challenges,” “drive innovation”) và tránh lặp từ như “problems.”
- Grammatical Range: Sử dụng cấu trúc phức tạp hơn (e.g., câu bị động, đảo ngữ) và đảm bảo độ chính xác của mạo từ.
Đề 4 IELTS Writing Task 2
Many people believe that protecting the environment is the responsibility of individuals, while others argue that governments should take the main role. Discuss both views and give your own opinion.
Bài essay (Band 6.5)
The issue of environmental protection has become a pressing concern in today’s world. While some believe that individuals should take responsibility for protecting the environment, others argue that governments have the primary role. This essay will discuss both perspectives and provide my own opinion.
On the one hand, individual actions can make a significant impact on the environment. For instance, people can reduce waste by recycling or using reusable bags instead of plastic ones. Additionally, individuals can adopt sustainable habits, such as saving energy by turning off lights or using public transport. These small efforts, when done by many people, can contribute to environmental conservation. Therefore, individuals play an important role in protecting nature.
On the other hand, governments have greater authority to address environmental issues. They can introduce laws to limit pollution, such as banning single-use plastics or setting emission standards for factories. Moreover, governments can invest in renewable energy projects, like solar or wind power, which individuals cannot do on a large scale. Without government action, individual efforts may not be sufficiently effective to solve major environmental problems.
In my opinion, both individuals and governments are responsible, but governments should take the lead. They have the power to create large-scale changes, while individuals can support these efforts with their daily habits. In conclusion, although individual actions are valuable, governments must play the main role in ensuring environmental protection.
Chấm điểm (4 tiêu chí)
Task Response: 6.5
The essay addresses both views and provides a clear opinion, fulfilling the task requirements. However, the arguments are somewhat general (e.g., recycling, renewable energy), lacking specific examples or deeper analysis. Band 7 requires more detailed evidence and nuanced discussion.
Coherence and Cohesion: 6.5
The essay is well-structured with clear paragraphs and basic linking devices (e.g., “For instance,” “Moreover”). However, transitions between ideas are sometimes abrupt, and repetition of ideas (e.g., individual efforts) occurs. Band 7 needs smoother transitions and more varied connectors.
Lexical Resource: 6.5
The vocabulary is appropriate for Band 6.5, with some academic phrases (e.g., a pressing concern, greater authority). However, word choice is occasionally repetitive (e.g., “environment” used multiple times), and higher-level vocabulary is limited. Band 7 requires more precise and varied lexical choices.
Grammatical Range and Accuracy: 6.5
The essay uses a mix of simple and complex sentences with generally accurate grammar. Minor errors, such as article misuse or verb agreement, do not hinder communication but prevent a higher score. Band 7 requires greater accuracy and a wider range of grammatical structures.
Phân tích từ vựng
- A pressing concern
- Nghĩa tiếng Việt: Một vấn đề cấp bách
- Giải thích: Cụm từ học thuật này dùng để nhấn mạnh tầm quan trọng và tính khẩn cấp của một vấn đề, thường xuất hiện trong bài Discussion hoặc Problem-Solution. Ví dụ: “Climate change is a pressing concern for global leaders.”
- A significant impact
- Nghĩa tiếng Việt: Tác động đáng kể
- Giải thích: Cụm từ này dùng để mô tả ảnh hưởng lớn của một hành động hoặc yếu tố, phù hợp trong văn viết học thuật. Ví dụ: “Recycling has a significant impact on reducing waste.”
- Adopt sustainable habits
- Nghĩa tiếng Việt: Áp dụng thói quen bền vững
- Giải thích: Cụm này mô tả việc thực hiện các hành vi thân thiện với môi trường, thường dùng trong bài viết về môi trường. “Adopt” là động từ học thuật. Ví dụ: “People should adopt sustainable habits to protect the planet.”
- Greater authority
- Nghĩa tiếng Việt: Quyền lực lớn hơn
- Giải thích: Cụm từ này dùng để chỉ khả năng hoặc quyền hạn vượt trội của một cá nhân/đơn vị, phù hợp khi so sánh vai trò. Ví dụ: “Governments have greater authority to enforce laws.”
- Sufficiently effective
- Nghĩa tiếng Việt: Đủ hiệu quả
- Giải thích: Cụm này dùng để đánh giá mức độ hiệu quả của một giải pháp, thường trong ngữ cảnh học thuật. Ví dụ: “Individual actions may not be sufficiently effective without support.”
- Large-scale changes
- Nghĩa tiếng Việt: Thay đổi quy mô lớn
- Giải thích: Cụm từ này chỉ các thay đổi có tầm ảnh hưởng rộng, thường dùng để nói về chính sách hoặc dự án. Ví dụ: “Governments can implement large-scale changes to reduce emissions.”
Phân tích ngữ pháp
- Complex sentences with relative clauses (e.g., “which individuals cannot do on a large scale”)
- Giải thích tiếng Việt: Câu phức với mệnh đề quan hệ (which, that) được dùng đúng để bổ sung ý nghĩa, giúp bài viết mạch lạc hơn. Tuy nhiên, bài chỉ sử dụng các mệnh đề đơn giản. Để đạt Band 7, cần thêm các cấu trúc phức tạp hơn như mệnh đề quan hệ rút gọn (reduced relative clauses).
- Article errors (e.g., “the environment” – đúng, nhưng “renewable energy projects” có thể thiếu “the” ở vài chỗ)
- Giải thích tiếng Việt: Mạo từ được sử dụng khá tốt, nhưng có một số lỗi nhỏ như thiếu “the” trước danh từ số nhiều cụ thể (e.g., “renewable energy projects” nên là “the renewable energy projects”). Những lỗi này làm giảm điểm Grammatical Accuracy.
- Modal verbs for obligation (e.g., “should take the main role,” “must play the main role”)
- Giải thích tiếng Việt: Động từ khuyết thiếu (should, must) được dùng để diễn đạt trách nhiệm hoặc đề xuất, phù hợp với văn học thuật. Tuy nhiên, bài viết chỉ dùng các modal cơ bản. Band 7 yêu cầu thêm các cấu trúc như “ought to” hoặc “could potentially.”
- Verb agreement errors (e.g., “individual efforts may not be sufficiently effective” – đúng, nhưng “efforts… contributes” có thể sai nếu không cẩn thận)
- Giải thích tiếng Việt: Sự hòa hợp giữa chủ ngữ và động từ trong bài khá tốt, nhưng có nguy cơ lỗi nhỏ khi chủ ngữ số nhiều đi với động từ số ít. Ví dụ, “efforts” phải đi với “contribute,” không phải “contributes.”
Tổng kết & gợi ý cải thiện
The essay achieves a Band 6.5, with a clear structure, relevant arguments, and appropriate language for the level. However, it falls short of Band 7 due to general examples, repetitive vocabulary, and minor grammatical inaccuracies.
Gợi ý cải thiện để đạt Band 7:
- Task Response: Include more specific examples (e.g., a particular environmental law or initiative) and elaborate on arguments (e.g., how government policies influence individual behavior).
- Coherence and Cohesion: Use a wider range of cohesive devices (e.g., “On the contrary,” “As a result”) and ensure smoother transitions between points.
- Lexical Resource: Incorporate more varied vocabulary (e.g., “mitigate” instead of “reduce”) and avoid overusing words like “environment.”
- Grammatical Range and Accuracy: Use a broader range of structures (e.g., passive voice, conditional sentences) and eliminate minor errors by checking article usage and verb agreement.