Để đạt band điểm cao trong kỳ thi IELTS, kỹ năng viết đóng vai trò then chốt, đặc biệt với IELTS Writing Task 2 Phần 70, nơi đòi hỏi tư duy phân tích sắc bén và khả năng diễn đạt mạch lạc. Thống kê từ Hội đồng Anh cho thấy hơn 60% thí sinh gặp khó khăn trong việc cấu trúc bài luận và sử dụng từ vựng học thuật. Nắm vững chiến lược viết hiệu quả không chỉ cải thiện điểm số mà còn xây dựng nền tảng ngôn ngữ vững chắc.
Đọc thêm: IELTS Writing Task 2 Phần 69.
Đề 1 IELTS Writing Task 2
Many people believe that technology has made our lives more convenient, but others argue that it has caused more problems than it has solved. Discuss both views and give your own opinion.
Bài essay (Band 6.5)
Technology has become an essential part of modern life, and opinions are divided on its impact. Some people think it has made life more convenient, while others believe it has created more problems. This essay will discuss both perspectives and explain why I believe technology’s benefits outweigh its drawbacks.
On the one hand, technology has greatly improved convenience in daily life. For example, smartphones allow people to communicate instantly, access information, and perform tasks like shopping or banking online. These advancements save time and make life easier, especially for busy individuals. Moreover, medical technology, such as diagnostic tools, has improved healthcare, helping people live longer. These benefits show how technology enhances efficiency and quality of life.
On the other hand, some argue that technology causes significant problems. For instance, excessive use of social media can lead to addiction and mental health issues, such as anxiety or depression. Additionally, automation in workplaces has replaced many jobs, causing unemployment for unskilled workers. These issues suggest that technology can have negative consequences if not managed properly.
In my opinion, while technology has some downsides, its advantages are more significant. It has transformed communication, healthcare, and productivity in ways that improve our lives. However, governments and individuals should address its negative effects, such as by promoting responsible use of technology. Overall, I believe technology is a powerful tool that brings more benefits than problems when used wisely.
Chấm điểm (4 tiêu chí)
Task Response: 6.5
The essay addresses both views and provides a clear opinion, fulfilling the task requirements. However, the arguments are somewhat general, with limited development (e.g., no specific examples of medical technology). To reach Band 7, more detailed examples and deeper analysis are needed.
Coherence and Cohesion: 6.5
The essay is well-organized with clear paragraphs and linking words (e.g., “For example,” “Moreover”). However, transitions are predictable, and some ideas lack smooth connection. Band 7 requires more varied cohesive devices and better idea flow.
Lexical Resource: 6.5
The vocabulary is appropriate, with some academic terms (e.g., enhances efficiency, negative consequences), but the range is narrow, and repetition occurs (e.g., “problems”). To achieve Band 7, a broader range of precise vocabulary and collocations is needed.
Grammatical Range and Accuracy: 6.5
The essay uses a mix of simple and complex sentences with generally accurate grammar. Minor errors (e.g., has replaced many jobs could be more precise) and limited structural variety prevent a higher score. Band 7 requires more complex structures and fewer errors.
Phân tích từ vựng
- Enhances efficiency
- Nghĩa tiếng Việt: Tăng cường hiệu quả
- Giải thích: Cụm từ này dùng để mô tả việc cải thiện hiệu suất, thường xuất hiện trong bài Advantage-Disadvantage hoặc Discussion (e.g., “Technology enhances efficiency in workplaces”). Nó mang tính học thuật, phù hợp với Band 6–7.
- Negative consequences
- Nghĩa tiếng Việt: Hậu quả tiêu cực
- Giải thích: Cụm từ này dùng để chỉ các tác động xấu của một vấn đề, thường thấy trong bài viết phân tích vấn đề (e.g., “Social media has negative consequences for mental health”).
- Quality of life
- Nghĩa tiếng Việt: Chất lượng cuộc sống
- Giải thích: Cụm từ học thuật này dùng để đánh giá mức độ tốt đẹp của cuộc sống, phù hợp khi thảo luận về công nghệ hoặc xã hội (e.g., “Education improves quality of life”).
- Excessive use
- Nghĩa tiếng Việt: Sử dụng quá mức
- Giải thích: Cụm từ này dùng để chỉ việc lạm dụng một thứ, thường xuất hiện trong bài Problem-Solution (e.g., “Excessive use of smartphones causes distraction”).
- Powerful tool
- Nghĩa tiếng Việt: Công cụ mạnh mẽ
- Giải thích: Cụm từ này mang tính tích cực, dùng để ca ngợi tiềm năng của một giải pháp hoặc phát minh (e.g., “Technology is a powerful tool for progress”).
Phân tích ngữ pháp
- Has replaced many jobs
- Giải thích tiếng Việt: Câu này dùng thì hiện tại hoàn thành đúng ngữ pháp để chỉ hành động đã xảy ra với kết quả hiện tại. Tuy nhiên, nó khá đơn giản. Để đạt Band 7, có thể dùng cấu trúc như “has led to widespread job displacement” để tăng độ học thuật.
- Such as diagnostic tools
- Giải thích tiếng Việt: Cụm “such as” được dùng đúng để liệt kê ví dụ, nhưng bài viết lạm dụng “such as” và thiếu đa dạng. Để cải thiện, có thể dùng “for instance” hoặc “including” để tăng điểm Cohesion.
- If not managed properly
- Giải thích tiếng Việt: Mệnh đề điều kiện này được dùng đúng để chỉ điều kiện tiêu cực, nhưng cấu trúc khá cơ bản. Để đạt Band 7, nên dùng các cấu trúc phức tạp hơn như “unless properly regulated” hoặc kết hợp với mệnh đề quan hệ.
Tổng kết & gợi ý cải thiện
Tổng kết: Bài viết đạt Band 6.5 nhờ cấu trúc rõ ràng, ý tưởng phù hợp, và từ vựng, ngữ pháp ở mức trung bình khá. Tuy nhiên, các ý chưa được phát triển sâu, từ vựng thiếu đa dạng, và ngữ pháp chưa đủ phức tạp để đạt Band 7. Các lỗi nhỏ như lặp từ và ví dụ chung chung cũng làm giảm chất lượng.
Gợi ý cải thiện:
- Phát triển ý: Thêm ví dụ cụ thể (e.g., tên công nghệ như “MRI scanners” hoặc số liệu về tỷ lệ thất nghiệp) để tăng tính thuyết phục.
- Từ vựng: Sử dụng các cụm từ học thuật đa dạng hơn (e.g., “facilitates” thay vì “helps,” “adverse effects” thay vì “problems”).
- Ngữ pháp: Kết hợp các cấu trúc phức tạp như câu điều kiện loại 2, mệnh đề quan hệ không xác định, hoặc câu bị động.
- Liên kết: Dùng các từ nối linh hoạt hơn (e.g., “nevertheless,” “as a result”) để cải thiện Cohesion.
Đề 2 IELTS Writing Task 2
Some people think that governments should spend more money on public transportation to solve traffic problems in cities. Others believe that improving road infrastructure is a better solution. Discuss both views and give your own opinion.
Bài essay (Band 6.5)
Traffic congestion is a growing issue in urban areas. While some argue that governments should invest more in public transportation to address this problem, others believe that improving road infrastructure is more effective. This essay will discuss both perspectives and provide my opinion.
On the one hand, public transportation can significantly reduce traffic. Buses, trams, and subways can carry many passengers at once, decreasing the number of private cars on the road. For example, cities like Singapore have efficient metro systems that encourage people to avoid driving. Moreover, public transport is often more environmentally friendly, which helps reduce air pollution. Investing in such systems can therefore tackle both congestion and environmental concerns.
On the other hand, improving road infrastructure is seen as a better solution by some. Wider roads and better traffic management systems can help vehicles move more smoothly. For instance, building flyovers or expanding highways can reduce bottlenecks in busy areas. Additionally, many people prefer driving for convenience, so better roads might encourage them to continue using cars while easing traffic flow.
In my view, public transportation is the more sustainable solution. While better roads may provide short-term relief, they often lead to more cars on the road, worsening congestion in the long run. Public transport, combined with policies like carpooling, can address the root causes of traffic problems.
In conclusion, although improving roads can help manage traffic, investing in public transportation is a more effective and sustainable way to solve urban congestion. Governments should prioritize this approach for long-term benefits.
Chấm điểm (4 tiêu chí)
Task Response: 6.5
The essay addresses both views and gives a clear opinion, fulfilling the task requirements. However, the arguments lack depth, and examples (e.g., Singapore’s metro) are relevant but not fully developed. To reach Band 7, more detailed evidence or analysis is needed.
Coherence and Cohesion: 6.5
The essay is well-structured with clear paragraphs, and linking words like “moreover” and “for instance” are used effectively. However, some transitions between ideas are abrupt, and repetition of phrases like “traffic” reduces fluency. Band 7 requires smoother connections and more varied linking devices.
Lexical Resource: 6.5
The vocabulary is appropriate, with academic terms like “environmentally friendly” and “sustainable.” However, there is some repetition (e.g., “traffic,” “roads”), and higher-level vocabulary is limited. Band 7 needs more precise and varied word choices.
Grammatical Range and Accuracy: 6.5
The essay uses a range of sentence structures with mostly accurate grammar. Minor errors, such as article misuse (“the more sustainable solution” instead of “a more sustainable solution”), do not hinder understanding but limit the score. Band 7 requires greater accuracy and more complex structures.
Phân tích từ vựng
- reduce traffic congestion
- Nghĩa tiếng Việt: Giảm ùn tắc giao thông
- Giải thích: Cụm từ này thường dùng trong các bài viết về giao thông đô thị, nhấn mạnh việc giảm thiểu tình trạng kẹt xe. Trong bài, cụm này được dùng để mô tả lợi ích của giao thông công cộng.
- environmentally friendly
- Nghĩa tiếng Việt: Thân thiện với môi trường
- Giải thích: Cụm tính từ học thuật, thường dùng để mô tả các giải pháp hoặc sản phẩm ít gây hại cho môi trường. Trong bài, nó được dùng để nói về ưu điểm của giao thông công cộng.
- tackle the problem
- Nghĩa tiếng Việt: Giải quyết vấn đề
- Giải thích: Cụm động từ phổ biến trong văn học thuật, ám chỉ việc xử lý một vấn đề cụ thể. Trong bài, cụm này nhấn mạnh vai trò của giao thông công cộng trong việc giảm ùn tắc và ô nhiễm.
- short-term relief
- Nghĩa tiếng Việt: Giải pháp tạm thời
- Giải thích: Cụm từ này dùng để chỉ lợi ích không kéo dài của một giải pháp. Trong bài, nó được dùng để mô tả hạn chế của việc cải thiện đường sá.
- sustainable solution
- Nghĩa tiếng Việt: Giải pháp bền vững
- Giải thích: Cụm từ học thuật, thường dùng để mô tả các giải pháp lâu dài và thân thiện với môi trường. Trong bài, nó được dùng để ủng hộ giao thông công cộng.
- traffic management systems
- Nghĩa tiếng Việt: Hệ thống quản lý giao thông
- Giải thích: Cụm từ này dùng để chỉ các công nghệ hoặc cơ sở hạ tầng giúp điều tiết giao thông. Trong bài, nó xuất hiện khi nói về cải thiện đường sá.
Phân tích ngữ pháp
- can significantly reduce
- Giải thích tiếng Việt: Cấu trúc “can + động từ” được dùng đúng để diễn tả khả năng của giao thông công cộng trong việc giảm ùn tắc. Cụm “significantly” được thêm vào để nhấn mạnh mức độ, phù hợp với trình độ Band 6.5.
- the more sustainable solution
- Giải thích tiếng Việt: Lỗi nhỏ về mạo từ: “the” không phù hợp vì “sustainable solution” chưa được đề cập cụ thể trước đó. Nên dùng “a more sustainable solution.” Lỗi này phổ biến ở Band 6.5 và làm giảm điểm Grammatical Accuracy.
- which helps reduce air pollution
- Giải thích tiếng Việt: Mệnh đề quan hệ “which” được dùng đúng để bổ nghĩa cho “public transport.” Tuy nhiên, bài viết thiếu các mệnh đề quan hệ phức tạp hơn (e.g., rút gọn) để đạt Band 7.
- may provide short-term relief
- Giải thích tiếng Việt: Cấu trúc “may + động từ” được dùng đúng để diễn tả khả năng có điều kiện của việc cải thiện đường sá. Đây là cấu trúc đơn giản nhưng hiệu quả, phù hợp với Band 6.5.
- combined with policies like carpooling
- Giải thích tiếng Việt: Cụm từ này sử dụng cấu trúc phân từ “combined with” đúng ngữ pháp, bổ sung ý tưởng về các chính sách hỗ trợ. Tuy nhiên, bài viết thiếu các cấu trúc phân từ đa dạng hơn để nâng điểm.
Tổng kết & gợi ý cải thiện
Tổng kết: Bài essay đạt Band 6.5 nhờ cấu trúc rõ ràng, lập luận phù hợp với đề bài, và từ vựng học thuật cơ bản. Tuy nhiên, các ý chưa được phát triển sâu, từ vựng lặp lại, và lỗi ngữ pháp nhỏ (như mạo từ) ngăn bài đạt Band 7.
Gợi ý cải thiện:
- Task Response: Phát triển ý sâu hơn bằng cách thêm số liệu hoặc ví dụ cụ thể (e.g., thống kê về giảm khí thải từ giao thông công cộng).
- Coherence and Cohesion: Sử dụng liên từ đa dạng hơn (e.g., “furthermore,” “in contrast”) và cải thiện chuyển ý mượt mà hơn.
- Lexical Resource: Tránh lặp từ (e.g., dùng “gridlock” thay cho “congestion”) và thêm collocations học thuật (e.g., “alleviate traffic issues”).
- Grammatical Range: Dùng câu phức tạp hơn (e.g., câu điều kiện loại 2, mệnh đề quan hệ rút gọn) và kiểm tra kỹ mạo từ để tăng độ chính xác.
Đề 3 IELTS Writing Task 2
Some people think that the best way to improve public health is by increasing the number of sports facilities. Others believe that this has little effect and other measures are needed. Discuss both views and give your own opinion.
Bài essay (Band 6.5)
Public health is a growing concern in many countries. While some argue that building more sports facilities is the best solution, others believe that different measures are more effective. This essay will discuss both perspectives and provide my own view.
On the one hand, increasing sports facilities can encourage physical activity. More gyms, parks, or sports centers make it easier for people to exercise regularly, which can improve overall health. For example, in some cities, free public gyms have led to higher participation in fitness activities. This approach is also cost-effective for governments compared to medical treatments for health issues. However, not everyone uses these facilities due to lack of time or motivation, which limits their impact.
On the other hand, some argue that other measures, such as education or diet improvement, are more important. Health campaigns can raise awareness about healthy lifestyles, while better food regulations can reduce obesity rates. For instance, countries like Japan have used school programs to teach children about nutrition, resulting in lower health problems. These methods address the root causes of poor health more directly than sports facilities, which may not attract everyone.
In my opinion, a combination of both approaches is necessary. While sports facilities promote active lifestyles, education and diet regulations tackle broader health issues. Relying only on facilities is not enough to ensure widespread health improvements.
In conclusion, although sports facilities can help improve public health, other measures like education and diet control are equally important. A balanced approach is the most effective solution.
Chấm điểm (4 tiêu chí)
Task Response: 6.5
The essay addresses both views and gives a clear opinion, with relevant examples. However, the discussion of the limitations of sports facilities and the benefits of alternative measures could be more detailed to reach Band 7.
Coherence and Cohesion: 6.5
The essay is well-organized with clear paragraphs and linking phrases (e.g., “On the one hand,” “For instance”). Some transitions are basic, and ideas could be connected more smoothly to enhance cohesion.
Lexical Resource: 6.5
The vocabulary is appropriate for Band 6.5, with some academic phrases. However, there is slight repetition (e.g., “health” appears frequently), and more varied word choices could improve the score.
Grammatical Range and Accuracy: 6.5
The essay uses a range of sentence structures with mostly accurate grammar. Minor errors, such as article misuse or verb agreement, do not hinder communication but prevent a higher score.
Phân tích từ vựng
- Encourage physical activity
- Nghĩa tiếng Việt: Khuyến khích hoạt động thể chất
- Giải thích: Cụm từ này được dùng để mô tả việc thúc đẩy mọi người tham gia tập thể dục. Trong văn học thuật, nó thường xuất hiện khi nói về giải pháp cải thiện sức khỏe cộng đồng.
- Improve overall health
- Nghĩa tiếng Việt: Cải thiện sức khỏe tổng thể
- Giải thích: Cụm từ này nhấn mạnh lợi ích toàn diện cho sức khỏe, thường dùng để nói về tác động tích cực của một giải pháp. Trong bài, nó liên kết với việc xây dựng cơ sở vật chất thể thao.
- Cost-effective
- Nghĩa tiếng Việt: Hiệu quả về chi phí
- Giải thích: Cụm từ học thuật này chỉ một giải pháp tiết kiệm so với các lựa chọn khác. Trong bài, nó mô tả lợi ích của cơ sở vật chất thể thao so với chi phí y tế.
- Raise awareness
- Nghĩa tiếng Việt: Nâng cao nhận thức
- Giải thích: Cụm từ này thường dùng trong văn học thuật để chỉ việc thông tin hoặc giáo dục công chúng về một vấn đề, như sức khỏe trong bài viết.
- Resulting in
- Nghĩa tiếng Việt: Kết quả là
- Giải thích: Cụm từ này chỉ mối quan hệ nhân quả, thường dùng để giải thích hậu quả của một hành động. Trong bài, nó liên kết chương trình giáo dục với việc giảm vấn đề sức khỏe.
- Promote active lifestyles
- Nghĩa tiếng Việt: Thúc đẩy lối sống năng động
- Giải thích: Cụm từ này nhấn mạnh việc khuyến khích thói quen sống lành mạnh, thường dùng khi nói về các biện pháp cải thiện sức khỏe cộng đồng.
Phân tích ngữ pháp
- Increasing sports facilities
- Giải thích: Danh động từ (gerund) làm chủ ngữ, diễn tả một hành động chung. Cấu trúc này đúng, nhưng bài viết cần đảm bảo động từ theo sau phù hợp (e.g., “increases” thay vì “increase”).
- Can help improve public health
- Giải thích: Cấu trúc “can + động từ nguyên thể” thể hiện khả năng, đúng ngữ pháp. Tuy nhiên, bài viết thiếu các động từ tình thái khác (e.g., “might,” “should”) để tăng độ đa dạng.
- Which may not attract everyone
- Giải thích: Mệnh đề quan hệ “which” được dùng đúng để bổ nghĩa cho “sports facilities.” Tuy nhiên, bài viết có thể dùng thêm mệnh đề quan hệ phức tạp hơn (e.g., “which, when combined with education, could…”) để tăng điểm.
- Have led to
- Giải thích: Thì hiện tại hoàn thành được dùng đúng để chỉ kết quả từ quá khứ đến hiện tại. Tuy nhiên, bài viết có thể cải thiện bằng cách dùng thêm thì quá khứ hoàn thành hoặc câu điều kiện.
- Is not enough
- Giải thích: Cấu trúc “be + not + enough” đúng ngữ pháp, nhấn mạnh sự thiếu hụt. Tuy nhiên, bài viết lặp lại cấu trúc đơn giản này, cần đa dạng hơn (e.g., “fails to adequately address”).
Tổng kết & gợi ý cải thiện
Tổng kết: Bài viết đạt Band 6.5 nhờ cấu trúc rõ ràng, từ vựng học thuật vừa phải, và lập luận cơ bản. Tuy nhiên, nó thiếu sự phân tích sâu, từ vựng đa dạng, và các cấu trúc ngữ pháp phức tạp hơn để đạt Band 7. Các lỗi nhỏ như lặp từ hoặc thiếu liên kết mượt mà cũng ảnh hưởng điểm số. (Một số nhận xét mang tính ước lượng vì không thể mô phỏng chính xác chấm điểm như người thật.)
Gợi ý cải thiện:
- Task Response: Phân tích sâu hơn hạn chế của cơ sở vật chất thể thao (e.g., chi phí bảo trì) và lợi ích của các biện pháp khác (e.g., tác động dài hạn của giáo dục).
- Coherence and Cohesion: Sử dụng các liên từ đa dạng hơn (e.g., “therefore,” “on the contrary”) và tránh lặp từ như “health.”
- Lexical Resource: Dùng từ đồng nghĩa (e.g., “enhance” thay cho “improve”) và collocations học thuật (e.g., “combat health issues”).
- Grammatical Range: Kết hợp câu điều kiện, mệnh đề quan hệ phức tạp, hoặc câu bị động để tăng độ phức tạp. Ví dụ: “Sports facilities, which are often underused, might not sufficiently address obesity.”
Bằng cách cải thiện các điểm này, bài viết có thể đạt Band 7.0.
Đề 4 IELTS Writing Task 2
Many people believe that children should be taught practical life skills, such as cooking and budgeting, at school. Others argue that schools should focus on academic subjects to prepare students for higher education. Discuss both views and give your own opinion.
Bài essay (Band 6.5)
Education plays a vital role in preparing young people for the future, but there is debate about what schools should teach. Some argue that practical life skills, like cooking and budgeting, should be included in the curriculum, while others believe academic subjects are more important. This essay will discuss both perspectives and offer my opinion.
On the one hand, teaching life skills at school equips students with essential abilities for adulthood. For example, learning to cook helps students maintain a healthy diet, while budgeting teaches them to manage money wisely. These skills promote independence, especially for those who may not learn them at home. In many countries, schools that offer such courses have produced students who are better prepared for daily challenges. However, adding these subjects might reduce time for academic learning, which could affect exam results.
On the other hand, prioritizing academic subjects ensures students are ready for higher education and professional careers. Subjects like math and science build critical thinking and problem-solving skills, which are highly valued by universities and employers. For instance, strong academic performance often leads to better university admissions. Yet, focusing only on academics may leave students unprepared for practical tasks, such as managing household expenses.
In my view, schools should balance both approaches. A curriculum that includes life skills alongside academics would produce well-rounded individuals. Schools could offer optional life skills classes to avoid overloading the schedule.
In conclusion, while academic subjects are crucial for future success, practical skills are equally important for daily life. A balanced curriculum is the best solution.
Chấm điểm (4 tiêu chí)
Task Response: 6.5
The essay addresses both views and provides a clear opinion. Ideas are relevant, but the discussion is somewhat superficial, with limited exploration of counterarguments or specific examples. The position is clear but not strongly developed.
Coherence and Cohesion: 6.5
The essay is well-organized with clear paragraphs and linking words (e.g., “for example,” “however”). However, transitions between ideas could be smoother, and some points feel repetitive (e.g., “preparing for the future”).
Lexical Resource: 6.5
The vocabulary is appropriate, with some academic terms (e.g., well-rounded, curriculum), but there is limited variety, and some words are overused (e.g., “skills”). Word formation is generally accurate, but more precise vocabulary would improve the score.
Grammatical Range and Accuracy: 6.5
The essay uses a mix of simple and complex sentences. Minor errors, such as article misuse and preposition errors, occur but do not hinder understanding. Greater accuracy and variety in structures are needed for Band 7.
Phân tích từ vựng
- Practical life skills
- Nghĩa: Kỹ năng sống thực tiễn
- Giải thích: Cụm từ này dùng để chỉ các kỹ năng thiết yếu cho cuộc sống hàng ngày, như nấu ăn hoặc quản lý tài chính. Trong bài, nó được dùng để nhấn mạnh tầm quan trọng của việc dạy các kỹ năng này ở trường, mang tính học thuật và phù hợp với chủ đề giáo dục.
- Well-rounded
- Nghĩa: Toàn diện
- Giải thích: Tính từ này mô tả một người có sự phát triển cân bằng về nhiều mặt (trí tuệ, kỹ năng, phẩm chất). Trong bài, nó được dùng để ủng hộ một chương trình học kết hợp, tăng tính thuyết phục và học thuật.
- Curriculum
- Nghĩa: Chương trình học
- Giải thích: Thuật ngữ học thuật, dùng để chỉ nội dung giảng dạy trong trường học. Trong bài, nó được dùng chính xác để thảo luận về việc thêm kỹ năng sống vào chương trình, nhưng cần tránh lặp lại quá nhiều.
- Independence
- Nghĩa: Sự độc lập
- Giải thích: Danh từ này thường xuất hiện trong các bài viết về giáo dục hoặc phát triển cá nhân, nhấn mạnh khả năng tự quản lý. Trong bài, nó được dùng để chỉ lợi ích của việc học kỹ năng sống, nhưng có thể thay bằng từ đồng nghĩa như “self-reliance” để tăng sự phong phú.
- Critical thinking
- Nghĩa: Tư duy phản biện
- Giải thích: Cụm từ học thuật, dùng để mô tả khả năng phân tích và giải quyết vấn đề. Trong bài, nó được dùng để nhấn mạnh giá trị của các môn học thuật, giúp câu văn trang trọng hơn.
Phân tích ngữ pháp
- Complex sentences (e.g., “For example, learning to cook helps students maintain a healthy diet, while budgeting teaches them to manage money wisely”)
- Giải thích: Câu phức này kết hợp mệnh đề độc lập và liên từ “while” để so sánh hai ý. Cấu trúc được dùng đúng, tăng tính học thuật. Tuy nhiên, bài cần đa dạng hơn các liên từ như “whereas” hoặc “although” để tránh đơn điệu.
- Article misuse (e.g., “the curriculum” vs. “curriculum” in “adding these subjects might reduce time for academic learning”)
- Giải thích: Bài có vài chỗ thiếu mạo từ hoặc dùng sai, như “curriculum” nên là “the curriculum” trong một số ngữ cảnh. Đây là lỗi nhỏ nhưng phổ biến ở Band 6.5, cần kiểm tra kỹ để đảm bảo tính chính xác.
- Preposition errors (e.g., “better prepared for daily challenges”)
- Giải thích: Cụm “prepared for” đúng, nhưng bài có nguy cơ sai ở các cụm khác, như dùng “in” thay vì “for” (e.g., “prepared in challenges”). Lỗi này không xuất hiện rõ ràng trong bài, nhưng cần lưu ý khi viết về các cụm từ cố định.
Tổng kết & gợi ý cải thiện
Tổng kết: Bài viết đạt Band 6.5 nhờ cấu trúc rõ ràng, ý tưởng phù hợp và từ vựng học thuật vừa phải. Tuy nhiên, lập luận chưa đủ sâu, từ vựng hơi lặp, và một số lỗi ngữ pháp nhỏ ngăn bài đạt Band 7.
Gợi ý cải thiện:
- Task Response: Phát triển ý chi tiết hơn, như phân tích hậu quả của việc bỏ qua kỹ năng sống hoặc lợi ích cụ thể của môn học thuật với ví dụ thực tế.
- Coherence: Dùng từ nối đa dạng hơn (e.g., “on the contrary,” “as a result”) và tránh lặp từ như “skills” hoặc “prepare.”
- Lexical Resource: Thay thế từ lặp bằng từ đồng nghĩa (e.g., “abilities” cho “skills,” “equip” cho “prepare”) và dùng cụm từ nâng cao hơn như “financial literacy.”
- Grammar: Tăng độ chính xác bằng cách kiểm tra mạo từ, giới từ, và sử dụng các cấu trúc phức tạp hơn như câu điều kiện hoặc câu bị động.