IELTS Writing Task 2 Phần 88

IELTS Writing Task 2 Phần 88

Để đạt band cao trong kỳ thi IELTS, kỹ năng viết đòi hỏi sự chuẩn bị kỹ lưỡng và chiến lược rõ ràng. IELTS Writing Task 2 Phần 88 thường yêu cầu thí sinh phân tích vấn đề, lập luận chặt chẽ và sử dụng ngôn ngữ học thuật chính xác.

Tóm tắt nội dung

Tóm tắt nội dung

ielts-writing-task-2-phan-88

Để đạt band cao trong kỳ thi IELTS, kỹ năng viết đòi hỏi sự chuẩn bị kỹ lưỡng và chiến lược rõ ràng. IELTS Writing Task 2 Phần 88 thường yêu cầu thí sinh phân tích vấn đề, lập luận chặt chẽ và sử dụng ngôn ngữ học thuật chính xác. Thống kê cho thấy hơn 60% thí sinh gặp khó khăn trong việc tổ chức ý tưởng và diễn đạt trôi chảy. Việc nắm vững cấu trúc bài viết và từ vựng phong phú sẽ giúp người học tối ưu hóa điểm số.

Đọc thêm: IELTS Writing Task 2 Phần 87

Đề 1 IELTS Writing Task 2

Some people think that the best way to reduce crime is to give longer prison sentences. Others, however, believe that there are better alternative methods to achieve this. Discuss both views and give your own opinion.

Bài essay (Band 6.5)

Chấm điểm (4 tiêu chí)

Task Response: 6.5
The essay addresses both views and provides a clear opinion, meeting the task requirements. However, the arguments are somewhat general, and examples (e.g., “theft or violence”) lack depth or specificity. More detailed reasoning could push the score to Band 7.

Coherence and Cohesion: 6.5
The essay follows a clear structure with an introduction, body paragraphs, and conclusion. Linking words like “for example” and “additionally” are used, but transitions between ideas could be smoother. Repetition of phrases like “longer sentences” slightly affects fluency.

Lexical Resource: 6.5
The vocabulary is appropriate, with academic phrases like deter criminal behavior and root causes of crime. However, there is some repetition, and the range of higher-level vocabulary is limited, preventing a Band 7 score.

Grammatical Range and Accuracy: 6.5
The essay uses a variety of sentence structures, including complex sentences. Minor errors, such as article misuse, do not significantly hinder communication. More advanced grammatical structures could improve the score.

Phân tích từ vựng

  1. Deter criminal behavior
    • Nghĩa: Ngăn chặn hành vi phạm tội
    • Giải thích: Cụm từ này dùng trong ngữ cảnh học thuật để nói về các biện pháp nhằm giảm hành vi phạm pháp. Nó phù hợp khi thảo luận về chính sách hình sự hoặc an ninh công cộng. Ví dụ: “Harsh penalties can deter criminal behavior.”
  2. Maintain public safety
    • Nghĩa: Duy trì an toàn công cộng
    • Giải thích: Cụm này thường xuất hiện trong các bài viết về luật pháp hoặc quản lý xã hội, nhấn mạnh vai trò của các biện pháp bảo vệ cộng đồng. Nó mang tính trang trọng và phù hợp với IELTS.
  3. Prevent reoffending
    • Nghĩa: Ngăn chặn tái phạm
    • Giải thích: Cụm từ này ám chỉ việc giảm khả năng một người tái phạm tội sau khi bị trừng phạt. Nó phổ biến trong các bài viết về cải cách tư pháp hoặc chương trình cải tạo.
  4. Root causes of crime
    • Nghĩa: Nguyên nhân gốc rễ của tội phạm
    • Giải thích: Cụm này dùng để chỉ các yếu tố cơ bản dẫn đến hành vi phạm tội, như nghèo đói hoặc thiếu giáo dục. Nó phù hợp khi phân tích các vấn đề xã hội một cách học thuật.
  5. Enhance their employability
    • Nghĩa: Nâng cao khả năng tìm việc làm
    • Giải thích: Cụm này mang tính học thuật, dùng để nói về việc cải thiện kỹ năng hoặc cơ hội việc làm cho một cá nhân. Nó thường xuất hiện trong các bài viết về giáo dục hoặc tái hòa nhập xã hội.
  6. Tackle crime rates
    • Nghĩa: Giải quyết tỷ lệ tội phạm
    • Giải thích: “Tackle” thể hiện sự quyết tâm xử lý một vấn đề, và cụm này phù hợp khi nói về các chiến lược giảm tội phạm. Nó mang tính trang trọng và học thuật.

Phân tích ngữ pháp

  1. Complex sentences
    • Giải thích: Bài viết sử dụng câu phức với mệnh đề phụ thuộc, ví dụ: “When criminals know they face extended time in jail, they may think twice before committing crimes.” Cấu trúc này đúng ngữ pháp và phù hợp với Band 6.5, nhưng để đạt Band 7, cần thêm các cấu trúc đa dạng hơn, như câu điều kiện hoặc mệnh đề quan hệ rút gọn.
  2. Article misuse
    • Giải thích: Có một số lỗi nhỏ về mạo từ, ví dụ: “the root causes of crime” đúng, nhưng bài có thể thiếu mạo từ ở những chỗ cần, như “crime is serious issue” nên là “crime is a serious issue.” Những lỗi này không làm mất ý nghĩa, nhưng cần chú ý quy tắc mạo từ để đạt Band 7.
  3. Modal verbs (may, can)
    • Giải thích: Bài sử dụng động từ khuyết thiếu như “may” và “can” chính xác, ví dụ: “they may think twice” và “can maintain public safety.” Tuy nhiên, để nâng điểm, có thể dùng các động từ như “might” hoặc “could” trong ngữ cảnh giả định để tăng tính linh hoạt.
  4. Parallel structures
    • Giải thích: Bài có một số câu sử dụng cấu trúc song song, ví dụ: “rehabilitation programs, community service, or job training.” Cấu trúc này đúng và tăng tính mạch lạc, nhưng để đạt Band 7, cần sử dụng thường xuyên hơn hoặc kết hợp với các cấu trúc phức tạp hơn.

Tổng kết & gợi ý cải thiện

Tổng kết: Bài viết đạt Band 6.5 nhờ đáp ứng đầy đủ yêu cầu đề bài, có cấu trúc rõ ràng, và sử dụng từ vựng, ngữ pháp phù hợp. Tuy nhiên, lập luận chưa đủ sâu, ví dụ còn chung chung, và một số lỗi ngữ pháp nhỏ (e.g., mạo từ) cùng sự lặp từ hạn chế điểm số.

Gợi ý cải thiện để đạt Band 7:

  1. Phát triển ý chi tiết hơn: Thêm ví dụ cụ thể hoặc số liệu (e.g., “A 2019 study showed that rehabilitation reduced reoffending by 30%”) để tăng tính thuyết phục.
  2. Đa dạng từ vựng: Sử dụng từ đồng nghĩa (e.g., thay “crime” bằng “offenses” hoặc “delinquency”) và cụm Band 7 như “alleviate social inequalities” hoặc “curb recidivism.”
  3. Cải thiện ngữ pháp: Giảm lỗi mạo từ, thử dùng các cấu trúc phức tạp hơn như câu giả định hoặc mệnh đề quan hệ không xác định.
  4. Tăng tính mạch lạc: Sử dụng từ nối tinh tế hơn (e.g., “nevertheless” thay vì “on the other hand”) để chuyển ý mượt mà hơn.

Đề 2 IELTS Writing Task 2

Some people think that the best way to reduce crime is to give longer prison sentences. Others, however, believe that there are better alternative methods to achieve this. Discuss both views and give your own opinion.

Bài essay (Band 6.5)

Crime is a serious issue in many societies, and people have different views on how to tackle it. Some argue that longer prison sentences are the most effective solution, while others believe alternative methods are more successful. This essay will discuss both perspectives and present my opinion.

On the one hand, supporters of longer prison sentences claim that they deter criminal behavior. Harsh punishments, such as extended jail time, can discourage people from committing crimes due to fear of consequences. For example, a thief might think twice if they know they could face years in prison. Moreover, keeping criminals in jail longer can protect society by preventing them from causing further harm.

On the other hand, others argue that alternative methods are more effective. Programs like rehabilitation initiatives can help offenders change their behavior and reintegrate into society. For instance, offering education or job training to prisoners can reduce the likelihood of reoffending. Additionally, community service can be a better punishment for minor crimes, as it allows offenders to contribute positively while avoiding the negative effects of prison.

In my opinion, while longer sentences may work for serious crimes, alternative methods are better for minor offenses. By addressing the root causes of crime, such as poverty or lack of education, society can achieve long-term reductions in crime rates.

In conclusion, both longer prison sentences and alternative methods have their merits. However, a combination of strict punishments for serious crimes and rehabilitation for others is the best approach to reducing crime effectively.

Chấm điểm (4 tiêu chí)

Task Response: 6.5
The essay addresses both views and provides a clear opinion, meeting the task requirements. However, the arguments are somewhat general, and examples (e.g., “a thief might think twice”) lack depth or specificity. The conclusion summarizes the discussion but could be more developed.

Coherence and Cohesion: 6.5
The essay is logically organized with clear paragraphs. Linking words like “for example” and “moreover” are used appropriately, but transitions between ideas (e.g., from prison sentences to alternatives) feel slightly abrupt. Some repetition of ideas affects cohesion.

Lexical Resource: 6.5
The vocabulary is suitable for Band 6.5, with phrases like “deter criminal behavior” and “rehabilitation initiatives.” However, word choice is occasionally repetitive (e.g., “crime” appears frequently), and there is limited use of higher-level vocabulary.

Grammatical Range and Accuracy: 6.5
The essay uses a mix of simple and complex sentences with generally good accuracy. Minor errors, such as “can be a better punishment” (which could be “is a more effective punishment” for precision), do not impede meaning. The range of structures is adequate but not extensive enough for Band 7.

Phân tích từ vựng

  1. Deter criminal behavior
    • Nghĩa: Ngăn chặn hành vi phạm tội.
    • Giải thích: Cụm từ này thường dùng trong văn học thuật để nói về việc sử dụng các biện pháp (như hình phạt) nhằm giảm hành vi phạm pháp. Trong bài, nó nhấn mạnh vai trò của án tù dài hơn.
  2. Protect society
    • Nghĩa: Bảo vệ xã hội.
    • Giải thích: Cụm từ này được dùng để chỉ các hành động giữ an toàn cho cộng đồng, thường xuất hiện trong các bài viết về luật pháp hoặc an ninh. Trong bài, nó liên quan đến việc giữ tội phạm trong tù.
  3. Rehabilitation initiatives
    • Nghĩa: Các sáng kiến cải tạo.
    • Giải thích: Cụm từ học thuật này chỉ các chương trình giúp tội phạm cải thiện hành vi, như đào tạo nghề. Trong bài, nó được dùng để đề xuất giải pháp thay thế cho tù giam.
  4. Community service
    • Nghĩa: Lao động công ích.
    • Giải thích: Cụm từ này phổ biến trong ngữ cảnh pháp luật, chỉ hình phạt thay thế cho các tội nhẹ, như dọn dẹp công viên. Trong bài, nó được đề xuất như một phương án hiệu quả.
  5. Addressing the root causes
    • Nghĩa: Giải quyết nguyên nhân gốc rễ.
    • Giải thích: Cụm từ này dùng trong văn nghị luận để nói về việc xử lý vấn đề từ nguồn gốc (như nghèo đói). Trong bài, nó nhấn mạnh cách tiếp cận lâu dài để giảm tội phạm.

Phân tích ngữ pháp

  1. Complex sentences
    • Giải thích: Bài viết sử dụng câu phức, ví dụ: “For example, a thief might think twice if they know they could face years in prison.” Cấu trúc này đúng và phù hợp Band 6.5, nhưng để đạt Band 7, cần thêm các câu có mệnh đề quan hệ hoặc cấu trúc điều kiện phức tạp hơn.
  2. Can be a better punishment
    • Giải thích: Cụm này nên là “is a more effective punishment” để chính xác và trang trọng hơn. Lỗi nhỏ này không ảnh hưởng lớn đến ý nghĩa nhưng làm giảm độ chính xác, cần sửa để đạt Band 7.
  3. By addressing the root causes
    • Giải thích: Cụm này sử dụng danh động từ (gerund) đúng ngữ pháp, diễn đạt ý tưởng giải quyết vấn đề từ gốc rễ. Tuy nhiên, bài viết có thể bổ sung thêm cấu trúc bị động hoặc câu giả định để tăng tính đa dạng.

Tổng kết & gợi ý cải thiện

The essay achieves a solid Band 6.5, with a clear structure, relevant arguments, and appropriate vocabulary. However, it falls short of Band 7 due to general examples, repetitive word choices, and minor grammatical inaccuracies.

Gợi ý cải thiện:

  • Task Response: Include specific examples (e.g., a successful rehabilitation program) to add depth.
  • Coherence and Cohesion: Use varied linking phrases (e.g., “in contrast,” “therefore”) to improve transitions.
  • Lexical Resource: Replace repetitive words like “crime” with synonyms like “offenses” or “delinquency” and use Band 7 phrases like “mitigate criminal tendencies.”
  • Grammatical Range: Incorporate advanced structures like conditionals (“If governments invested in education…”) or passive voice to demonstrate greater range.

Đề 3 IELTS Writing Task 2

Some people believe that children should be taught practical life skills, such as cooking or financial management, at school. Others argue that schools should focus only on academic subjects. Discuss both views and give your own opinion.

Bài essay (Band 6.5)

Education plays a crucial role in preparing children for life. While some argue that schools should teach practical life skills like cooking or managing money, others believe that academic subjects should remain the priority. This essay will discuss both views and provide my opinion.

On one hand, teaching practical skills at school equips students with essential abilities for adulthood. For instance, learning to cook can promote healthy eating habits, while financial management teaches students to budget and save. These skills help young people become independent individuals who can handle daily challenges. However, adding such subjects to the curriculum may reduce time for academic learning, which could affect students’ performance in exams.

On the other hand, focusing solely on academic subjects ensures students gain knowledge needed for higher education and careers. Subjects like mathematics and science develop critical thinking, which is vital for professional success. For example, many jobs require strong analytical skills, which academic subjects provide. However, this approach may leave students unprepared for practical tasks, as they may lack skills like managing finances.

In my opinion, schools should include some practical life skills alongside academic subjects. A balanced curriculum would prepare students for both professional and personal life. For instance, short courses on basic cooking or budgeting could be integrated without overloading the timetable.

In conclusion, while academic subjects are essential for intellectual development, practical skills are equally important for daily life. Schools should strike a balance to fully prepare students for the future.

Chấm điểm (4 tiêu chí)

Task Response: 6.5
The essay addresses both views and provides a clear opinion, fulfilling the task. However, the arguments are somewhat general, and examples (e.g., cooking, budgeting) lack specific details or evidence. To reach Band 7, more in-depth analysis or real-world examples are needed.

Coherence and Cohesion: 6.5
The essay follows a clear structure with logical paragraphs. Linking words like “for instance” and “however” are used appropriately, but transitions between ideas could be smoother, and some points feel repetitive. Using varied connectors would improve the score.

Lexical Resource: 6.5
The vocabulary is suitable for Band 6.5, with academic terms like critical thinking and strike a balance. However, word choice is occasionally repetitive (e.g., “skills” used multiple times), and more precise or varied vocabulary would help achieve Band 7.

Grammatical Range and Accuracy: 6.5
The essay uses a range of sentence structures with generally accurate grammar. Minor errors, such as inconsistent article usage, do not impede meaning but prevent a higher score. Incorporating more complex structures, like conditionals, would enhance the score.

Phân tích từ vựng

  1. Practical life skills
    • Nghĩa tiếng Việt: Kỹ năng sống thực tế
    • Giải thích: Cụm từ này thường được dùng trong các bài viết về giáo dục để chỉ các kỹ năng thực tiễn như nấu ăn hoặc quản lý tài chính. Trong bài, cụm này được dùng đúng để giới thiệu quan điểm về giáo dục kỹ năng sống.
  2. Academic subjects
    • Nghĩa tiếng Việt: Môn học thuật
    • Giải thích: Cụm từ học thuật, dùng để chỉ các môn như toán, khoa học. Trong bài, nó được dùng đúng ngữ cảnh khi thảo luận về chương trình học truyền thống, nhưng cần tránh lặp từ “subjects”.
  3. Essential abilities
    • Nghĩa tiếng Việt: Khả năng cần thiết
    • Giải thích: Cụm này mang tính học thuật, nhấn mạnh tầm quan trọng của một số kỹ năng. Trong bài, nó được dùng để nhấn mạnh giá trị của kỹ năng sống, nhưng có thể thay bằng từ đồng nghĩa như “vital skills” để tăng tính đa dạng.
  4. Independent individuals
    • Nghĩa tiếng Việt: Cá nhân độc lập
    • Giải thích: Cụm từ này được dùng để mô tả những người có khả năng tự quản lý cuộc sống. Trong bài, nó phù hợp khi nói về lợi ích của kỹ năng sống, nhưng cần phối hợp với các từ khác để tránh lặp từ “individuals”.
  5. Critical thinking
    • Nghĩa tiếng Việt: Tư duy phản biện
    • Giải thích: Một cụm từ học thuật phổ biến, dùng để chỉ khả năng phân tích và đánh giá thông tin. Trong bài, nó được dùng đúng để mô tả lợi ích của các môn học thuật.
  6. Overloading
    • Nghĩa tiếng Việt: Quá tải
    • Giải thích: Động từ mang tính học thuật, dùng để chỉ việc đặt quá nhiều áp lực hoặc nội dung vào một hệ thống (như chương trình học). Trong bài, nó được dùng đúng nhưng có thể thay bằng “overburdening” để đa dạng hóa.
  7. Strike a balance
    • Nghĩa tiếng Việt: Tạo sự cân bằng
    • Giải thích: Cụm từ học thuật, dùng để đề xuất một giải pháp dung hòa giữa hai yếu tố. Trong bài, nó được dùng đúng để kết luận, nhưng cần cẩn thận để không lạm dụng cụm này.

Phân tích ngữ pháp

  1. Complex sentences
    • Giải thích tiếng Việt: Bài sử dụng câu phức, ví dụ: “While some argue that schools should teach practical life skills, others believe that academic subjects should remain the priority.” Cấu trúc này đúng và phù hợp với Band 6.5, nhưng cần thêm các câu phức tạp hơn (như câu điều kiện) để đạt Band 7.
  2. Inconsistent article usage
    • Giải thích tiếng Việt: Trong câu “the priority” (đoạn mở), mạo từ “the” không cần thiết vì “priority” mang nghĩa chung. Đúng phải là “priority”. Lỗi này nhỏ nhưng ảnh hưởng đến độ chính xác ngữ pháp.
  3. Modal verbs
    • Giải thích tiếng Việt: Bài sử dụng các động từ tình thái như “can” (e.g., “can promote healthy eating”) và “should” (e.g., “should include some practical skills”). Cách dùng đúng nhưng thiếu sự đa dạng (chưa dùng “might” hoặc “could”). Thêm các động từ tình thái khác sẽ tăng điểm.
  4. Passive voice
    • Giải thích tiếng Việt: Câu bị động được dùng đúng trong “skills are equally important for daily life”. Tuy nhiên, bài thiếu các cấu trúc bị động phức tạp hơn (như “are being taught”). Kết hợp thêm sẽ tăng tính linh hoạt ngữ pháp.
  5. Repetitive sentence structures
    • Giải thích tiếng Việt: Bài lặp lại cấu trúc như “X helps Y” (e.g., “These skills help young people become independent”). Điều này làm giảm sự đa dạng ngữ pháp. Để đạt Band 7, cần sử dụng các cấu trúc khác, như câu điều kiện (“If schools taught life skills, students would be better prepared”).

Tổng kết & gợi ý cải thiện

The essay achieves a Band 6.5, with a clear structure, relevant arguments, and appropriate vocabulary, but it lacks the depth and variety needed for Band 7. To improve:

  • Task Response: Include more specific examples (e.g., data on how life skills benefit students) or deeper analysis.
  • Coherence and Cohesion: Use varied linking devices (e.g., “consequently”, “in contrast”) and ensure smoother idea transitions.
  • Lexical Resource: Avoid repetition of words like “skills” and use synonyms (e.g., “competencies”, “abilities”).
  • Grammatical Range and Accuracy: Incorporate complex structures like conditionals or relative clauses and eliminate minor errors like article misuse.

Đề 4 IELTS Writing Task 2

Some people think that the best way to improve public health is by increasing the number of sports facilities. Others, however, believe that this would have little effect and other measures are needed. Discuss both views and give your opinion.

Bài essay (Band 6.5)

Public health is a growing concern in many countries, and people have different views on how to address it. Some believe that building more sports facilities is the best solution, while others argue that other measures are more effective. This essay will discuss both perspectives and provide my opinion.

On the one hand, increasing sports facilities can encourage physical activity. When gyms, parks, or sports centers are easily accessible, people are more likely to exercise regularly, which can reduce health issues like obesity and heart disease. For example, communities with public sports facilities often report higher levels of fitness among residents. Moreover, such facilities can promote community engagement by bringing people together for sports events. However, not everyone has the time or motivation to use these facilities, which limits their impact.

On the other hand, other measures may have a greater effect on public health. Health education campaigns can raise awareness about healthy lifestyles, such as proper nutrition and regular check-ups. For instance, programs teaching people about balanced diets have successfully reduced diabetes rates in some countries. Additionally, improving access to healthcare services, like affordable clinics, can address underlying health problems more directly. These approaches are often more cost-effective than building expensive sports facilities.

In my opinion, while sports facilities are beneficial, other measures like education and healthcare access are more effective for improving public health. They address a wider range of issues and reach more people.

In conclusion, both sports facilities and alternative measures have their merits. However, I believe that education and healthcare are more impactful for achieving long-term health improvements.

Chấm điểm (4 tiêu chí)

Task Response: 6.5
The essay addresses both views and provides a clear opinion. Ideas are relevant, but some points, like the example of diabetes reduction, lack specific details. The discussion could be more developed to reach Band 7.

Coherence and Cohesion: 6.5
The essay is logically organized with clear paragraphs. Linking words like “moreover” and “for instance” are used, but transitions between ideas (e.g., from community engagement to time limitations) feel slightly abrupt.

Lexical Resource: 6.5
Vocabulary is appropriate with some academic phrases (e.g., health education campaigns, cost-effective), but there is repetition of words like “health” and limited use of advanced synonyms or collocations.

Grammatical Range and Accuracy: 6.5
The essay uses a range of structures, including conditionals and relative clauses, with mostly accurate grammar. Minor errors (e.g., article misuse) and reliance on simple sentences prevent a higher score.

Phân tích từ vựng

  1. Health issues
    • Nghĩa tiếng Việt: Vấn đề sức khỏe
    • Giải thích: Cụm từ này thường dùng trong ngữ cảnh y tế hoặc xã hội, chỉ các bệnh hoặc tình trạng ảnh hưởng đến sức khỏe. Trong bài, nó được dùng để chỉ các bệnh như béo phì và tim mạch.
  2. Community engagement
    • Nghĩa tiếng Việt: Sự tham gia cộng đồng
    • Giải thích: Một cụm từ học thuật mô tả việc người dân tham gia vào các hoạt động chung. Trong bài, nó nhấn mạnh lợi ích xã hội của các cơ sở thể thao.
  3. Health education campaigns
    • Nghĩa tiếng Việt: Chiến dịch giáo dục sức khỏe
    • Giải thích: Cụm từ này dùng để chỉ các chương trình nâng cao nhận thức về sức khỏe. Trong bài, nó được dùng để đề xuất giải pháp thay thế cho cơ sở thể thao.
  4. Underlying health problems
    • Nghĩa tiếng Việt: Vấn đề sức khỏe tiềm ẩn
    • Giải thích: Cụm từ học thuật chỉ các vấn đề sức khỏe không rõ ràng hoặc chưa được giải quyết. Trong bài, nó nhấn mạnh tầm quan trọng của dịch vụ y tế.
  5. Cost-effective
    • Nghĩa tiếng Việt: Tiết kiệm chi phí
    • Giải thích: Thường dùng để so sánh hiệu quả kinh tế của các giải pháp. Trong bài, nó được dùng để nhấn mạnh lợi ích của giáo dục và y tế so với cơ sở thể thao.
  6. Long-term health improvements
    • Nghĩa tiếng Việt: Cải thiện sức khỏe lâu dài
    • Giải thích: Cụm từ học thuật dùng để chỉ các kết quả sức khỏe bền vững. Trong bài, nó được dùng để ủng hộ các biện pháp thay thế.

Phân tích ngữ pháp

  1. When gyms, parks, or sports centers are easily accessible
    • Giải thích: Câu này dùng mệnh đề điều kiện (when) với thì hiện tại đơn (are). Cấu trúc đúng, nhưng câu khá đơn giản, thiếu sự phức tạp để đạt Band 7.
  2. Which can reduce health issues like obesity
    • Giải thích: Mệnh đề quan hệ (which) được dùng đúng để bổ nghĩa cho hành động tập thể dục. Tuy nhiên, cụm “health issues” lặp lại nhiều lần, làm giảm tính đa dạng.
  3. Programs teaching people about balanced diets have successfully reduced
    • Giải thích: Câu này dùng thì hiện tại hoàn thành (have reduced) và danh động từ (teaching). Cấu trúc đúng, nhưng thiếu danh từ cụ thể (e.g., “diabetes rates”), gây mơ hồ nhẹ.
  4. Improving access to healthcare services… can address
    • Giải thích: Câu này dùng danh động từ (improving) làm chủ ngữ. Cấu trúc đúng, nhưng bài viết thiếu các câu ghép hoặc cấu trúc phức tạp hơn.
  5. They address a wider range of issues
    • Giải thích: Câu này dùng thì hiện tại đơn (address) với cụm “a wider range.” Cấu trúc đúng, nhưng lặp lại các cấu trúc đơn giản làm giảm điểm ngữ pháp.

Tổng kết & gợi ý cải thiện

The essay achieves a Band 6.5 due to its clear structure, relevant arguments, and appropriate vocabulary. However, it falls short of Band 7 because of underdeveloped ideas, repetitive vocabulary, and simple grammatical structures. Examples like diabetes reduction are relevant but lack specificity, and transitions between ideas could be smoother.

Gợi ý cải thiện để đạt Band 7:

  • Task Response: Include specific examples (e.g., a particular health campaign) and elaborate on the opinion with deeper reasoning.
  • Coherence and Cohesion: Use varied linking devices (e.g., in contrast, therefore) and ensure smoother transitions between points.
  • Lexical Resource: Replace repetitive words like “health” with synonyms (e.g., well-being, fitness) and use more collocations (e.g., promote healthy lifestyles).
  • Grammatical Range: Incorporate complex structures like passive voice (public health is enhanced by…) or hypothetical conditionals (if governments prioritized…). Minimize minor errors like vague phrasing.

Bạn muốn học thêm về nội dung này?

Đặt lịch Tư vấn 1-1 với Cố vấn học tập tại The Real IELTS để được học sâu hơn về Lộ trình học IELTS và Phương pháp học Phù hợp. Thời gian linh hoạt và học phí theo buổi

ĐĂNG KÝ NHẬN TƯ VẤN

0922985555
chat-active-icon